ČD - smlouva - brněnské nádraží

ČD - smlouva - brněnské nádraží Zdroj: Matěj Hollan

Zajímá vás, jak hospodaří České dráhy? Připravte se na to, že dostanete do ruky tohle

Jak to může dopadnout, když požádáte České dráhy o kopii smlouvy o čtyřicetiletém pronájmu brněnského nádraží? Třeba tak, že dostanete do ruky lejstra plná začerněných pasáží - a dokonce i celých stránek. O tom, jak daleko v začerňování dokáže český dopravce zajít, se přesvědčil občanský aktivista a předseda iniciativy Brnění, známé bojem za regulaci hazardu, Matěj Hollan.


Ke smlouvě s firmou Brno New Station Development, v jejímž představenstvu sedí místopředseda brněnské ODS Jiří Hos, se dostal až poté, co na ČD podal žalobu (na kauzu mezitím upozornil týdeník Ekonom) a osobně se setkal s generálním ředitelem Petrem Žaludou. A takhle vypadá výsledek:

 

ČD - smlouva - brněnské nádražíČD - smlouva - brněnské nádraží|Matěj Hollan

ČD - smlouva - brněnské nádražíČD - smlouva - brněnské nádraží|Matěj Hollan

ČD - smlouva - brněnské nádražíČD - smlouva - brněnské nádraží|Matěj Hollan

 

Hollan se ale nenechal odradit a zástupce ČD požádal o elektronickou verzi dokumentů. "Poté, co absolvujete s lidmi ze Správy majetku hodinovou diskuzi na téma, proč to nemohou zveřejnit celý, dostane domluvenou flashku, rozloučíte se, vyjdete před Český dráhy, dáte flasku do počítače, a ano: Sice to není ve wordu, ale v pdf, kde pohodlně celou smlouvu přečtete. (Když např. označíte začerněný text.)," popsal dnes na svém facebookovém profilu laxnost tamních zástupců drah.

 

Vyjádření Radka Joklíka z tiskového oddělení Českých drah:

"České dráhy se snažily vyjít tazateli vstříc a poskytly mu celou smluvní dokumentaci v rozsahu cca 60 stran a k tomu přílohy.

Jako obchodní subjekt, který vznikl a řídí se Obchodním zákoníkem, jsme ale povinni respektovat zákon a zájmy smluvních partnerů tak, abychom se nevystavili případným sankcím a soudním sporům. Zároveň samozřejmě musíme hájit vlastní obchodní zájmy. Informace, které jsou v textu začerněné, jsou podle názoru právních zástupců obchodním tajemstvím a my jsme povinni jej chránit."

 

Jenže rozluštění začerněného textu přineslo víc otázek než odpovědí: "Ve smlouvě není začerněno nic z mého hlediska tak zásadního, tak nevím, proč zrovna začernily ČD to, co začernily. Oni tvrdí, že je to proto, že vždy sjednávají podmínky pronájmu individuálně, někdy se jim podaří vyjednat pro ně lepší, někdy horší, a pokud by se chovaly transparentně, tak budou v nevýhodě," řekl Reflexu.

 

Před konkurenčním bojem by podle něj měl mít v tomto případě navrch zájem veřejnosti: "Vzhledem k tomu, že Brno i stát chce - zatím zcela neúspěšně - nádraží odsouvat, tak by se velice lukrativní a rozsáhlé pozemky takřka v centru města dostaly do držení firmy, která někdy prý vyhrála nějaké výběrové řízení," vysvětluje.

 

Přestože Holana informace v začerněných pasážích nijak nepřekvapily, kopie smluv bez začerněných pasáží si díky jeho úsilí můžete přičíst i vy: zde se začerněnými pasážemi, zde pak kompletně odkryté.

 

"Jen ať lidi posoudí, jestli to, co ČD začernily, je obchodní tajemství, nebo ne, a jak by měl stát (zastoupený svou akciovkou) nakládat se svým majetkem," dodává aktivista, jemuž přijde zvláštní, že "stát někomu pronajme na čtyřicet let majetek, a to s předkupním právem."