Vědci objevili jednu z nejstarších hvězd ve vesmíru

Daniel Baret24. srpna 2014 • 18:00
Vesmír
• foto:
Profimedia.cz

Vědci objevili jednu z vůbec nejstarších hvězd ve vesmíru. „Je to jedinečná hvězda se zvláštním chemickým vzorcem, který jsme jinde nezaznamenali, říká vedoucí výzkumu doktor Wako Aoki z Národní observatoře v Japonsku. Studii o hvězdě publikoval vědecký časopis Science a informoval o ní web Business Insider.

První hvězdy vznikaly z vodíku a hélia. Nukleární fůze v těchto prvních generacích hvězd vytvořila těžké prvky jako je třeba uhlík, kyslík, magnézium nebo železo. Tato první generace ale podle vědců trvala jen milion let. To je na hvězdu hodně malé číslo. Když hvězdy „zemřely“, vytvořily exploze takzvané supernovy, které pak těžké prvky roznesly po celém vesmíru.

První generace hvězd byla podle všeho skutečně obrovská. V průměru byla jedna hvězda tehdy velká jako 140 našich sluncí. „Náš objev poskytuje první důkazy, že tak obrovské hvězdy kdysi skutečně existovaly,” řekl Aoki.

Data k výzkumu poskytl Subaru teleskop na americké Havaji. Nejstarší hvězda zatím dostala označení SDS J0018-0939. “Nové teleskopy možná pomohou ve výzkumu těchto prastarých obrovských hvězd. Otázkou zůstává, jestli tyto hvězdy ještě existují,“ dodal Aoki.

Daniel Baret