nahoru

Recenze: Sherlock se vrátil v čase a zaspal dobu

Šimon Šafránek4. ledna 2016 • 14:20
Sherlock tentokrát řeší případ v tradičním prostředí.
• foto:
archív

Krimi seriál Sherlock s Benedictem Cumberbatchem a Martinem Freemanem se dočkal speciální novoroční epizody Přízračná nevěsta, kterou hned druhý den po britské premiéře vysílala i Česká televize. Jde zatím o nejslabší případ geniálního detektiva.

Jedním z nejzajímavějších prvků minisérie BBC, již vytvořil Steven Moffat (Doctor Who) a Mark Gattis v roce 2010, bylo přenesení děje z viktoriánské Anglie do Londýna dnešních dní. Z toho plynuly rozdíly nejen v prostředích a době, ale i v kriminalistických postupech. Hrdinové Přízračné nevěsty se však ocitají v Londýně na konci devatenáctého století, tedy na hřišti původního Sherlocka Holmese.

Speciál režírovaný Douglasem Mackinnonem zajisté ukázal detailní práci s kulisami a rekvizitami, pánové Holmes (Benedict Cumberbatch) i Watson (Martin Freeman) oblékají výstavní kostýmy stejně jako jistá nevěsta, která děsí Londýn tím, že vraždí, i když už má být dávno mrtvá. Dialogy mezi Holmesem a Watsonem jsou stále stejně nabroušené, nicméně případ sám je pouze zamotaný, bez hlubší záhady.

Vánoční Sherlock tak především odhalil, jak moc se za šest let změnila televizní produkce a jak moc vyčpělo Sherlockovo opakování a rozmělňování postprodukčních vtipů. První sherlockovské epizody, to bylo jako strčit hlavu do ždímačky; kolem očí proudily desítky obrazů, informací, textu, čísel, jež nadaný detektiv brilantně řadil na správná místa. Sherlock byl jeden z prvních seriálů/filmů, který smysluplně využil čtení a psaní textových zpráv. Dneska střihač rotuje celým obrazem, případně režie nechává Sherlocka letět krajinou jako Supermana. Moffat se nakonec nerozpakuje využít prvky známé z Nolanova Počátku, případně ze Soderberghova The Knick.

Nejsmutnější je pak práce s Holmesovou povahou nesnesitelného perfekcionisty. V dějově silných epizodách tvůrcům sloužila jako humorná vložka, když ale příběh kulhá, Holmes působí jenom jako otrava. Přitom v konkurenčních seriálech, jako Most nebo Jessica Jones, vystupují neméně asociální postavy – ty ale se svými defekty bojují. Psychologie je ve finále hlavní náplní zmíněných seriálů, zatímco Sherlockovi dnes zbývá jen do sebe zahleděná procedurálka. Je na čase se jí zbavit a napřít pozornost k Sherlockově duši.

Klíčová slova: sherlock holmes, televize, recenze

Colours of Ostrava 2018

Průvodce: vstupenky, ubytování, doprava Program a hvězdy Reflex Stage Festival v ulicích
Patrně největší hvězdou letošního ročníku hudebního festivalu Colours of Ostrava, který proběhne mezi 18. a 21. červencem, bude zpěvák Pharrell Williams. Jak vypadal první den s Williamsem, ale třeba i s Vojtěchem Dykem nebo Reflexem si prohlédněte ve fotogalerii Martina Straky. Pokud ještě váháte, pak vás určitě přesvědčí 10 důvodů, proč jet zrovna letos na Colours.