Český lev v zajetí Pout | Reflex.cz
reklama
nahoru
O filmu s Darinou Křivánkovou

Český lev v zajetí Pout

Darina Křivánková7. března 2011 • 09:44
Český lev v zajetí Pout
Pouta
• foto: 
Bontonfilm

Pět Českých lvů pro Pouta, tři pro Kukyho, dva pro Ženy v pokušení. Po jedné ceně si odnesli tvůrci filmů: Mamas & Papas, Kajínek a Přežít svůj život. Naopak bez jediné trofeje zůstaly snímky Občanský průkaz, Největší z Čechů i Habermannův mlýn. Nejlepším dokumentem roku je Katka. Taková je bilance 18. ročníku českých výročních filmových cen.

reklama

 

Kandidátů na ocenění v jednotlivých kategoriích bylo letos premiérově hned pět. Během večera se ovšem nominace zúžily na finálové trojice. Prý aby to bylo napínavější. Ve skutečnosti hlavně proto, že odvysíláním pět ukázek z filmů u každé kategorie by se doba přenosu předávání Českých lvů neúměrně protáhla. I tak prozaické mohou být důvody pro nastavení pravidel udílení výročních cen.

 

 

Předčasný vrchol večera přišel hned v úvodu: cenu za dlouhodobý přínos českému filmu převzal Zdeněk Svěrák. Byl rád a vypadalo to, že všichni v sále jsou rádi s ním. Symbióza v českém kontextu jen zřídka vídaná. Druhým hrdinou večera byl Jan Budař, který v těžké a nevděčné roli moderátora obstál (za vydatné pomoci hopsajících hochů z taneční skupiny The Pastels). Po rozpačitých letech se Českým lvům vrátila důstojnost.

 

Nejlepší film: Pouta

Čekalo se to. Přestože je to film s množstvím chyb a nedotažeností. Zřejmě nabídl něco, po čem byl hlad. Těžko to pojmenovat. V tom filmu je něco zlého – a nejde jen o estébácké téma, podobné pocity vyvolávají snímky, v nichž nenajdeme postavu, která by vzbuzovala sympatie nebo alespoň soucit či účast. Každopádně absolutní absence naděje se akademikům líbila víc než film o překonávání tvůrčí krize (Největší z Čechů), víc než hořkosladká retromozaika (Občanský průkaz), drama o české vině (Habermannův mlýn) a také víc než originální loutkové dobrodružství (Kuky se vrací).

 

Nejlepší režie: Radim Špaček (Pouta)

Radim Špaček je unikát: ve sbírce Českých lvů má toho Plyšového za nejhorší film a teď přidal i toho skleněného. S ním přišel i skalp Jana Švankmajera nebo Jana Svěráka, to není zlá bilance. Z toho plyne, že není radno nad kýmkoli lámat hůl, může překvapit.

 

Nejlepší scénář: Ondřej Štindl (Pouta)

Logika velí, že nejlepší film by měl mít i nejlepší scénář.  To je asi ten skutečný důvod, proč Ondřej Štindl cenu dostal.

 

 

Nejlepší herečka v hlavní roli: Zuzana Bydžovská (Mamas & Papas)

Českého lva pro Zuzana Bydžovskou můžeme chápat také jako satisfakci pro jinak neprávem opomenutý snímek Alice Nellis.

 

Nejlepší herec v hlavní roli: Ondřej Malý (Pouta)

Ondej Malý překvapil. Hlavně tím, že herce z hradeckého divadla většina lidí neznala. Z překvapení se pak vylíhla jistota, že Českého lva dostane právě on. Jeho největší konkurent – Rostislav Novák, který předvedl strhující výkon ve filmu Piko, se v nominacích vůbec neobjevil. Že by se akademikům nelíbil? Spíš si Piko zapomněli pustit. Ono koukat na všech 21 filmů je dřina.

 

 

Nejlepší herečka ve vedlejší roli: Eliška Balzerová (Ženy v pokušení)

Další z jistot letošních Českých lvů. Jinak to ani být nemohlo. Tahle cena je – řekněme – kolegiální.

 

Nejlepší herec ve vedlejší roli: Vladimír Dlouhý (Kajínek)

I tahle cena byla jasná. Byla udělena in memoriam a nesluší se o ní polemizovat. Krom toho byla zasloužená. I v blbém filmu se mohou objevit kvalitní herecké výkony.

 

Nejlepší kamera: Jaromír Kačer (Pouta)

Jaromír Kačer má asi největší podíl na tom, že Pouta působí tak sugestivně a mají „ksicht“. Dokázal celý film vizuálně sjednotit a propůjčil mu velmi depresivní atmosféru. Přesto měl několik vážných konkurentů, hlavně Alexandra Šurkalu (Habermannův mlýn).

 

Nejlepší výtvarný počin: Jan Švankmajer (Přežít svůj život)

Jako jediný ze všech se Jan Švankmajer loni dostal do velkého filmového světa, jeho film Přežít svůj život se s úspěchem promítal na festivalu v Benátkách. Doma na něj zbyla „výtvarná“ cena. Aspoň něco. Další důkaz toho, že Švankmajer doma pravdu není prorokem. Už si na to asi zvykl.

 

 

Nejlepší střih: Alois Fišárek (Kuky se vrací)

Nejlepší hudba: Michal Novinski (Kuky se vrací)

Nejlepší zvuk: Jakub Čech, Juraj Mravec, Pavel Rejholec (Kuky se vrací)

Trojice cen pro Kukyho napovídá, že 1) film Jana Svěráka přece nemůže odejít s prázdnou, 2) že precizní provedení každého detailu ještě nemusí znamenat, že bude celek dokonale a bezchybně fungovat.

 

Nejlepší dokumentární film: Katka (režie: Helena Třeštíková)

Práce Heleny Třeštíkové už léta vzbuzuje respekt. Letos měla solidní konkurenci, hlavě Nesvatbov a také Český mír. Nesvatbov byl na festivalu v Berlíně, Český mír má Cenu české filmové kritiky, Katka Českého lva. Všichni mohou být spokojeni.

 

 

Divácky nejúspěšnější film: Ženy v pokušení

Tak tohle bylo fakt jasné. Český lev propojil oba břehy tuzemské kinematografe, na jednom divácký výrobek Ženy v pokušení, na druhém ambiciózní Pouta, která své diváky hledala jen obtížně. Přiláká je do kin alespoň nálepka „držitel pěti Českých lvů“? Uvidíme.



Diskuse ke článku

 

reklama
Nejčtenější komentáře
INFO.CZ
E15
Nejčtenější
Komentáře
reklama