Ve středu začnou na území Prahy 5 a 6 fungovat placené parkovací zóny (ilustrační foto).

Ve středu začnou na území Prahy 5 a 6 fungovat placené parkovací zóny (ilustrační foto). Zdroj: ČTK

Praha rozšiřuje parkovací zóny aneb Když někdo nemyslí hlavou, ale zadkem

Ve středu začnou na území Prahy 5 a 6 fungovat placené parkovací zóny. Rezidenti si sice zaplatí za parkovací oprávnění, ale jistotu parkovacího místa nebudou mít žádnou. Mimopražští budou muset za parkování zaplatit až 80 korun (!) za hodinu, a pokud zaparkují špatně, dostanou botičku nebo jim auto odtáhnou. Záchytná parkoviště u stanic metra či na okraji Prahy nejsou a jak a kde budou parkovat lidé, kteří jezdí do metropole na úřady nebo k lékaři, také zjevně nikdo neřešil. Zkrátka řešení typicky české. Pomalu nastává čas, aby celý systém parkovacích zón někdo nechal prověřit soudně, jestli náhodou nedochází k diskriminaci jedněch na úkor druhých a zda úřady nežádají peníze za něco neoprávněně.

Pro úplnost je třeba dodat, že parkovací zóny jsou v současné době již na území Prahy 1, 2, 3 a 7 a na podzim ještě přibudou v Karlíně, Kobylisích a Libni.

Na první pohled by se mohlo zdát, že opatření jednotlivých pražských částí má jakous takous logiku. Chtějí, aby občané přihlášení k trvalému pobytu v nich měli možnost zaparkovat v místě svého bydliště. Není totiž žádným tajemstvím, že městské části, v nichž žádné zóny nejsou, využívají mimopražští k zaparkování svého auta a pak pokračují do práce či za nejrůznějšími svými aktivitami do centra. Nemalé množství těchto „cizích“ aut tam zůstává i déle. Rezidenti pak nemají kde parkovat.

Ale když budeme pokračovat dále, veškerá logika mizí. Rezidenti si budou moci zakoupit parkovací oprávnění. Na rok za něj zaplatí 1200 korun. Má-li někdo dvě auta, druhou kartu dostane za desetinásobek, nebo bude muset nechat druhé auto přepsat na někoho jiného z rodiny. Ale jistotu, že zaparkuje u svého domu, však nebude mít nikdo. Může se také stát, že se svým autem bude muset parkovat o mnoho ulic či bloků dál od svého domu. A za tohle se má platit?

Není ani divu, že se obyvatelé Prahy 5 i 6 na svůj úřad pro parkovací karty zatím moc nehrnuli. Ono to totiž není nic jiného, než další vytahování peněz z jejich kapsy do obecních pokladen. Službu za to dostanou pofidérní a nejistou. Protože co za své peníze dostanou? Hlavní je, že se už úřady chlubí, že mají auta s monitorovací technikou, aby našli v revíru škodnou. V tomhle pracují skutečně rychle...

Ačkoliv dojde k zpoplatnění další velké části Prahy, magistrát či příslušné městské části se nikterak „neangažovaly“ ve výstavbě záchytných parkovišť. Bude tedy zajímavé, kde budou jednotlivá auta od středy stát. U supermarketů, v nákupních zónách? A i kdyby, ani to zdaleka nestačí. Vždyť pokud by si museli mimopražští řidiči platit celodenní parkování, tak už se jim nevyplatí jezdit do Prahy do práce. Přitom z některých obcí či lokalit to prostě bez auta nejde. A pro koho pak budou developeři stavět jejich už i tak předražené bytečky či domečky v okrajových čtvrtích Prahy či v satelitech za hranicí města, z nichž lákají na dojezdovou vzdálenost do centra?

Třetí věcí je dostupnost úřadů a lékařské péče. I řada Pražanů má své lékaře v jiné části, než kde bydlí. Kde budou parkovat? Co když pojedou s nějakým akutním případem, nekoupí si parkovací lístek a po návratu budou mít auto fuč? A co lidé ze středních Čech, kteří jezdí do Prahy na úřady? Nezapomínejme, že úřady středočeského kraje sídlí v centru Prahy. Budou pak úředníci proplácet zpět poplatky za parkování, když už donutí lidi jet na úřad cosi vyřizovat?

Domnívám se, že nastal čas, aby se nějaký nespokojený občan či občané v tom celém začali právně angažovat a trošku se v tom povrtali. Prostě není možné, aby zde docházelo k dělení lidí na dvě skupiny. Přitom ani ta první, která zaplatí, nemá jistotu, že dostane to, co si zaplatila. Jak toto jednání i celý systém pak nazvat, nechávám na laskavém čtenáři.