Můj vůz, můj hrad: Jak to bylo, je a bude se ženskými za volantem? | Reflex.cz
reklama
nahoru

Můj vůz, můj hrad: Jak to bylo, je a bude se ženskými za volantem?

Zdeněk Vacek20. května 2016 • 11:00
Můj vůz, můj hrad: Jak to bylo, je a bude se ženskými za volantem?
foto: čtk, profimedia, archiv

Před více než stoletím jezdily první české chauffeurky ve svých těžko ovladatelných, hlučných strojích obalené kozími kožkami a zahalené do ochranných roušek, zatímco jejich americké kolegyně za mořem brázdily ulice v tichých a čistých elektromobilech.

reklama

K volantu se kromě výjimek typu Elišky Junkové zprvu dostávaly především milenky mocných, zatímco obyčejné československé socialistické ženy šetřily na své vozy celá desetiletí. Dnes řídí dobře, řídí rády. A co bude za patnáct dvacet let? V lifestylové příloze Reflexu č. 20 Excellent (vyšel tento čtvrtek!) vám na časové ose, která se táhne středem celých šesti stran, názorně a za pomoci unikátních archivních snímků ukážeme, kam to ženy ve vztahu ke svým vozům dotáhly. Ano, daleko!

První benzinový automobil Benz se u nás objevil před vánočními svátky roku 1893 díky baronu Theodoru von Liebiegovi, jedenadvacetiletému libereckému dědici textilního konglomerátu. Mladý aristokrat se oženil s půvabnou dívkou jménem Marie Ida Blaschka, a protože miloval dálkové jízdy, 6. května 1901 se otevřeným automobilem společně vydali na asi dvoutisícikilometrovou svatební cestu přes Arlberský průsmyk a masív Svatého Gottharda. V severní Itálii nechali vůz umýt, ozdobili jej podle tehdejšího zvyku květinami vpletenými do dřevěných špicových kol a vyrazili na korzo, kde se konala soutěž elegance. I díky kráse statečné paní baronky slavně zvítězili.

Ženy se na cesty vydávaly ve speciálních oděvech z kožešin vačic, afghánských koz a podobně exotických zvířat, doplněných o jemné roušky. Účelem bylo uchránit křehký organismus před chladem, deštěm a zhoubným vlivem mikrobů, obsažených ve zvířeném prachu cest. Proti němu se bojovalo kropením komunikací s cílem slepit drobné prachové částice, aby ztěžkly a tolik nepoletovaly. Jenže obyčejná voda brzy vyschla, takže přišla ke slovu i lepkavá mořská (jak potom pálily oči!), nebo dokonce ředěná mastná ropa…

Dále čtěte v novém Excellentu, který vyšel jako příloha Reflexu č. 20. Čeká vás zápolení se startovací klikou, brokátové čalounění s výplní z koňských žíní, mořských řas, ale i jemného peří, lihová kamínka v chambre séparée, triumfující Eliška Junková i vidina blízké budoucnosti – řízení bez řízení.

Zdeněk Vacek


Klíčová slova: autoexcellenthistorie



Diskuse ke článku

 

reklama
Nejčtenější komentáře
INFO.CZ
E15
Nejčtenější
Komentáře
reklama