Komentáře

Zpět na článek

Katedrála a nucený výsek

7 komentářů

grof-x
25. května 2010 • 11:28
Že komunisté "ukradli" katedrálu není fakt, ale totální nesmysl. Jako že ukradli kde co. Nicméně v případě katedrály vlastnictví nikdy nebylo formálně určeno. A z věcného pohledu - katedrálu, i jí předcházející kostely - stavěl panovník za "státní" peníze. Kupodivu nestavěla ji církev, ani její stavbu nefinancovala. Panovník ji tavěl v areálu svého sídla, tedy na "státním" pozemku. Pozemek jednoznačně patřící církvi, arcibiskupský palác, stojí mimo areál hradu. Karel IV. toto poslání převyšující pouhou funkci kostela vysloveně deklaroval tím, že sem umístil svatováclavskou kapli, která měla význam čistě symbolický vzhledem ke kontinuitě státnosti a umístil sem i komoru s korunovačními klenoty - opět ryze sekulární objekt vztažený k české státnosti.
Rekonstrukci a dostavbu katedrály vedlo a financovalo dnešními pojmy "občanské sdružení", opět to nebyla církev. A katedrála byla obnovena nikoli jako "kostel", přestože funkci kostela jí nikdo neupírá, ale jako symbol státnosti a národní svébytnosti.
Mohli bychom do aleluja debatovat o tom, jakou funkci lní především dnes a komu a z jaké logiky by měla patřit. Ale argumentace, že komunisté ji ukradli, je prostě lží. A vzhledem k tomu, že stát nikdy nebránil církvi v užívání katedrály, nevidím v úsilí církve o to, aby katedrála byla jjeím MAJETKEM nic jiného než pouhou drzou hamižnost.
Palopetro
25. května 2010 • 08:05
Moc hezky napsáno Janďourek.A k těm kufrům hokejistů- však on si Paroubek už něco najde,jen co se uvelebí ve strakovce,tak to těm modrým strakám tak jako tak vymodří.A vlastně i nám ostatním.
zdislava
24. května 2010 • 23:51
Dobře vyvedený komentář, díky.
jendai
24. května 2010 • 21:32
Katedrála Svatého Víta by zcela jistě nevznikla bez velmi výrazné finanční a i jiné podpory panovníka - to je všude stejné. Dalším zdrojem byly různé sbírky, lidi se chtěli ztotožnit s jedním určitým kostelem v místě kde bydleli a církev kostel spravovala a naplňovala jeho nejvýraznější funkci. Čili si myslím, že s vlastnictvím státu to není takový nesmysl. Problém je v tom, že dříve zřejmě ani tak nešlo o vlastnictví, stačilo, že stál kostel, lidi e měli kde modlit, scházet, zpovídat...dnes jde především o vlastnictví. Zdá se mi, že dřív tak nějak všem stačilo, že je to tak trochu všech...(a nemám tím na mysli komunismus, ale skutečné společné vlastnictví za vyšším účelem)
limak007
24. května 2010 • 16:17
S vlastnickými právy ke kostelům je ten problém, že kostely většinou nikdy nikomu nepatřily. Vlastnily jakoby samy sebe. Kostel jako takový byl vlastně jakousi právnickou osobou. Církev je potom mohla spravovat. Z tohoto důvodu si myslím, že vlastnictví státní je původnímu pojetí nejbližší.
Palopetro
25. května 2010 • 08:24
Kostel byl je a bude vždy symbolem náboženství a víry v boha.Stát si nemůže usurpovat vlastnictví této víry,protože v ni sám nevěří.Věří jen ve svoji moc a nadvládu nad poplatníky daní,ze kterých si spokojeně tyje.Ostatně nevím co si pod pojmem stát představujete Vy ,ale já si pod tim představuji moloch úředníků a zejména politiků,kteří si na úkor svých voličů budují své nenažrané výdobytky.Já jsem ateista a jsem bytostně přesvědčen,že kostel patří věřícím a tudíž církvi pod kterou tito věřící svobodně patří.Dělat z kostela turistickou atrakci dokáže pouze právě onen stát,kterému tak poníženě věříte.Ostatně i panovníci v historické minulosti se obraceli se svoji vírou k bohu a v jeho jménu ,společně se všemi věřícími budovali tato sídla víry.Státu slutečně nic z toho nepatří a patřit nemůže a je tragickou posedlostí státu přisvojovat si tato sídla víry v zájmu udržení turismu.Pokud stát neprovede vyrovnání se s církví,bude nucen skromnými prostředky financovat udržovat a spravovat tyto majetky,což ovšem dělá v míře,kterou se "pyšní" všechny zříceniny hradů,zámků a jiných kulturních a historických památek,které státu doposud patří.
jendai
25. května 2010 • 12:08
S kostelem jako symbolem máte pravdu, ale ve věci kolem Sv. Víta nejde o symboliku, nýbrž o vlastnictví hromady šutrů, ze kterých je postaven a o atraktivnost, kterou je možné zpeněžit. Řekl bych, že určovat majitele kostela je nesmysl a nikdy v minulosti to snad nikoho ani nenapadlo (zřejmě to brali jako příliš světskou a nízkou záležitost). Na druhou stranu - nevím, kde církev vezme peníze na udržování kate­drály­...ne­vyznám se v grantech, možná to půjde tak, ale stejně mám za to, že co se týče udržení stavu památek, má asi stát větší šanci...hehe, teď mě tak napadlo, jak paradoxní je slovo památka - funkce kostela tak, jak je chápána věřícími byla ušlapána davy turistů a podle mě to většina lidí označí za památku, nikoliv kostel v pravém smyslu slova.