Komentáře

Zpět na článek

Ani za Paroubka nebude Internet zdarma!

14 komentářů

romansindler
9. května 2010 • 12:36
kdybs měl aspon soudruhu odvahu napsat své skutečné jméno a příjmení, pak by ti ty slinty možná někdo věřil, takhle je vidět, že jsi zaplacený podržtaška pánů Dimuna a Tvrdíika
cartouche66
8. května 2010 • 11:16
Je nás hodně, ale potřebujeme být jednotní. Jsme na jedné lodi s migrantskými a agenturními dělníky: za nedostatku pracovní síly je zaměstnavatelé zoufale potřebovali, dělali v podnicích jako my a letěli na dlažbu jako první. Po nich poletí kmenoví zaměstnanci. Nemůžeme věřit ani odborům, které pořád berou pokorně ohledy na ekonomickou kondici firem. Jsou partnerem zaměstnavatelů a státu, proto se musejí krotit. Jenže nám nejde o to, spolupracovat s firmami, aby krizi přežily co nejlépe. Nám jde o to, abychom krizi přežili co nejlépe my! Nechceme se ohlížet na zájmy firem, jako se ony neohlížejí na zájmy naše. A nevěříme ani politickým stranám (od levicových po pravičácké fašisty z Dělnické strany), které nás potřebují jen jako stádo voličů. Proti nim a proti zájmům kapitálu si musíme vytvořit vlastní, nezávislou a kritickou, třídní politiku.
Barikáda je jasná: tady jsme MY, dělnice a dělníci z výroby, kanceláří, skladů či pošt a supermarketů – a tam ŠÉFOVÉ A VLASTNÍCI. NEBOJME SE PROTI NIM A KAPITÁLU, KTERÝ ZASTUPUJÍ, NAJÍT A POUŽÍT MOC A SÍLU, KTEROU MÁME.
cartouche66
8. května 2010 • 11:19
Co je tedy za potřebí? Zničte chudobu, která je semeništěm zločinu, tím, že zaručíte všem lidem naplnění jejich potřeb! Jak je těžké to uskutečnit! Založení společnosti na novém základě je vše, co potřebujeme. Společnosti, kde si budou všichni rovni, kde bude každý pracovat podle svých schopností a síly a kde každý dostane podle svých potřeb. Jedině potom nebudeme dál muset sledovat, jak lidé žebrají pro kousek kulatého kovu, který je zotročuje a ničí. Nebudeme muset sledovat ženy, které se vzdávají svého půvabu, jako by byl pouhým zbožím, výměnou za ten samý kousek kovu, který nám brání rozeznat pravou lásku od falešné. Nebudeme se dál muset dívat na vrahy a další, kteří zabíjejí proto, aby tento kov získali. Znamená to, že všechny zločiny jsou ze své podstaty vždycky stejné a museli byste být pošetilí, aby jste to neviděli.

Ravachol
cartouche66
8. května 2010 • 11:04
A tak jako národní obrození potřebovalo svou „dobu temna“ a ybralo si k tomuto účelu epochu baroka, násilné rekatolizace a s ní souvisejících zločinů, tak i nové antikomunistické obrození potřebuje svou dobu „temna“. Tam, kde se nemůže stát onou dobou nerozlišované totality jakousi prazvláštní mentální operací (která má patrně jisté magické prvky) celé období 1948–1989, je logickým kandidátem na dobu temna první dekáda vlády komunistické strany, „padesátá léta“. Logicky. Právě do tohoto období spadá naprostá většina opravdových zločinů diktatury – a také velká část radikálních kroků režimu a rovněž většina nadšení, s nímž byl budován. Chceme--li se ovšem na českou minulost dívat i historicky a nejen skrze politicky instrumentální moralizace, je možná načase, aby přišli historici (tentokrát si možná vyslouží epiteton „pokrokoví“, což bude mít přibližně stejnou pejorativní funkci jako dříve slovo „reakční“) a rozmlžili jednoznačný obraz padesátých let. Je to nanejvýš aktuální – jen to je šance, že se kupříkladu z výuky moderních dějin na základních a středních školách nestane moralistická agitka s aktuálním politickým přesahem (komunisti jsou špatní, ano, páchali historické zlo, ano, a proto je nebudeme volit, ano).
cartouche66
8. května 2010 • 11:05
Padesátá léta jsou portrétována jako „zločinný“, či případně slovy českého právního řádu „zločinný a zavrženíhodný režim“. Je to přesvědčivý pohled – úcta ke stovkám popravených a mnoha tisícům dalších obětí je důležitá a nikdy se nemůže z naší reflexe padesátých let vytratit, právě tak jako prvořadě důležitý fakt, že za tyto zločiny byl přímo zodpovědný nastolený politický systém. Otázka zní ovšem jinak – lze tímto historický popis padesátých let vyčerpat? Dobový režim je třeba chápat jako modernizační diktaturu, v níž docházelo k procesům, které významně přispěly například k emancipaci žen či k získání základních sociálních jistot. Jde navíc o diktaturu, která měla velmi silnou podporu vycházející z předchozí historické zkušenosti a často také z humanistických ideálů, k nimž se hlásila, a které byly odlišné od stalinistické praxe, jež je zdeformovala. Zločiny této diktatury nelze omlouvat – je ale třeba vidět, že v dnešní době úcta k jejich obětem neexistuje jen sama o sobě, jako nějaký projev dobrého srdce, ale má důležitou ideologickou funkci.
cartouche66
8. května 2010 • 11:06
Jenže chceme-li o minulém režimu učit v hodinách historie, pak jejich kontext bude přesně hledání pozitivních důsledků, které vzešly ze zločinného kontextu. Všichni dnes právem pokládáme za zločin otroctví – ale to není důvod, abychom vedle toho neviděli pozitivní rysy řecké nebo americké demokracie. Historie doslova přetéká odpornými zločiny. Tak silný odpor k minulému režimu a padesátým letům v určité části české společnosti je výrazem strachu z dějin, nebo také možná xenofobie vůči dějinám. V době, o níž jsme si nechali namluvit, že pro ni dějiny v silném slova smyslu už skončily, musíme vnímat poslední dobu, která byla opravdu historická a sporná společenská dobra se v ní probojovávala prostřednictvím tvrdých konfliktů a často otřesných zločinů, jako něco démonického, čemu je třeba upřít jakoukoli pozitivní stránku. Zdůrazněním zločinnosti minulého si potvrzujeme domnělou vlastní nevinnost.Je-li „relativizace“ vidění věcí ve vztazích, potřebujeme více relativizace, a nikoli méně. Právě relativizace v tomto významu, usouvztažňování, je přece podstatou historické práce. Jistěže potřebujeme znát zločiny dobového režimu i jejich místo v tomto režimu. Potřebujeme ale také vědět, jak moc se režimu podařilo modernizovat venkov, zlepšit zdravotní péči a pozvednout lidi, kteří měli v živé paměti nezaměstnanost, hospodářskou krizi, fašismus a válku. Že tento režim omezoval možnosti velké části středních tříd dělat kariéru a svobodně se věnovat svým intelektuálním zájmům (a to v mnoha svých obdobích patrně víc než analogické režimy ve velké části východního bloku), nikdo nepopírá, zároveň by ale historii padesátých let a minulého režimu jako celku neměla nahradit sedimentovaná paměť této střední třídy. Jsou také další sociální skupiny, jiné hodnoty a jiná paměť.
cartouche66
8. května 2010 • 11:50
.
Česká buržoazie neoslavuje sama. Společně s ní v tanečním sále dějin plesá buržoazie celého světa, zatímco za slavnostním stolem sedí jediný hodovník – kapitál, který je skutečným a jediným vítězem všech „revolucí“ z konce 80. a počátku 90. let.
Proletariát žádný důvod k oslavě nemá, ačkoli si zřejmě svou porážku namnoze neuvědomuje, ba dokonce ji i považuje za vítězství, stejně jako si před tím nebyl plně vědom toho, kam a proč jeho aktivita směřuje, jako nebyl schopen rozlišit, co dává jeho hnutí křídla a co je koulí na noze, a jako si často nebyl vědom ani existence tohoto hnutí, ani sám sebe jako třídy.proletáři, ať už si myslí cokoli, žádný důvod k oslavě nemají. A právě proto všechno si dnešní buržoazní tanečky kolem této „revoluce“ zaslouží naše nejen opovržení, ale především naši pozornost a naši kritiku. Nejen proto, že považujeme za nutné postavit se nechutné propagandě přepisující historii podle potřeb vládnoucí třídy. Nejen proto, že pád východního bloku představuje solidní výzvu pro rozvoj revoluční teorie, pro důkladnější uchopení kapitálu jako společenského vztahu a všech dalších implikací. Ale také v kontextu dneška. Před dvaceti lety pomohl proletariát překonat kapitalismu jednu z jeho periodických krizí tím, že ve jménu demokracie přijal to, proti čemu v různých zemích různě vzdoroval, když mu to vnucovali ve jménu „socialismu“ – zhoršení životních podmínek, nárůst vykořisťování, nezaměstnanost, bídu, pomalé umírání pod diktaturou kapitálu… Dnes, v době další krize, mu buďto může znovu pomoci přežít na svůj úkor, anebo mu zakroutit krkem. Může se přiopít na jeho oslavě své porážky, nebo spálit celou recepci na prach.
cartouche66
8. května 2010 • 11:51
Naše síly nestačí na to, abychom o událostech v 80. letech v Československu a v celém tzv. východním bloku napsali vše, co má být vyřčeno, a to i za předpokladu, že budeme svůj zájem směřovat podle výše nastíněných tezí. Dějiny z pohledu proletariátu se však nepíší proto, aby byly publikovány v tlustých svazcích univerzitních nakladatelství, ale proto, aby se staly součástí jejího programu, vodítkem pro její další boje. Proto jsme se rozhodli v nejbližší budoucnosti na toto téma publikovat jako přínosný (třebaže neúplný) příspěvek k historii naší třídy několik textů – náš vlastní, zabývající se Československem, a několik překladů věnovaných dalším zemím Východního bloku. Jejich společným jmenovatelem je to, že se na tuto dobu snaží nahlížet, stejně jako my, třídním úhlem pohledu, navzdory tomu, že i v rámci tohoto nahlížení mohou existovat různé výklady a závěry.
Jak jsme již řekli, proletariát se ve střední a východní Evropě na přelomu 80. a 90. let neustavil jako třída proti kapitálu. Z jeho aktivity, respektive neaktivity tak jen těžko můžeme abstrahovat nějaká skutečná poučení o tom, co naše třída měla či neměla udělat. Přínosem těchto textů tak je spíše rozvoj teoretických nástrojů, které nám umožní pohnout se v třídní analýze dějin dál. A také to, že proti buržoazní propagandě a proti jejímu výkladu historie staví třídní pohled na události a jejich výklad ne na základě ideologie, ale na základě rozborů vnitřních rozporů kapitalismu – práce a kapitálu.
cartouche66
8. května 2010 • 10:56
zaostalé svoloče Je příznačné pro ideology a apologety antagonistického systému, že nedokáží přiznat jednoduchý fakt, a totiž že jedinec je bezvýznamný v jakémkoliv postavení vzhledem k dějinným procesům jimiž je zcela determinován, a nikoliv naopak, jak se snaží tvrdit tito padělatelé dějin v žoldu těch nereakčnějších sil. Dialektika dějin liší jen celé společenské třídy jako světodějné síly a produkty společenské poptávky po osobnostech. Takto vytvořená společenská poptávka může zaniknout nikoliv působením jednotlivců, skupin čili klik, ale pouze změnou společenských vztahů! Tedy např. aby Paroubek přestal být požadovanou osobností, musela by být odstraněna poptávka ze strany proletariátu po sociálním státě a to lze učinit jen nahrazením tohoto státu beztřídní společností. Tomu však stojí v cestě buržoazie, která se dobrovolně nevzdá vlastnických privilegií, umožňující jí užívat práva na lenost a proletariátu ho upírat! Ten si toto nezadatelné právo bude muset vybojovat sociální revolucí, ale k tomu už žádného Paroubka nebude potřebovat, ba právě naopak!
cartouche66
8. května 2010 • 10:57
Lze to jednoduše doložit třeba na Hitlerovi, který pokud by se narodil o pouhých 50 let dříve či později, nestal by se tím kým se stal. A ani jeho odstranění by nevedlo k změně poptávky po podobné osobnosti a systému s ní spojeném. Na to nestačí žádný atentát, ani porážka ve válce, dokonce světové! Poptávku po Hitlerovi odstranil až poválečný sociální stát, sociální v takovém rozsahu, že je to zcela nesrovnatelné se všemi dřívějšími opatřeními nacistického, ale též bolševického režimu v této oblasti! To koneckonců vedlo i postupnému, ale jistému zániku tzv. výchdoního bloku. Pokusy b uržoasie tento systém jakkoliv demontovat ovšem poptávku po osobnostech typu Hitler či Lenin obnovují! Takže bacha na to, reakční mizerové ...