Komentáře

Zpět na článek

Zpoplatnění všech silnic: Vláda si myslí, že vám ještě zbyly nějaké peníze

18 komentářů

karel79
26. dubna 2011 • 13:35
K němu " chybí politická vůle " - jak tento zločinný argument zdomácněl.
Podobně jeko zákaz předjíždění kamionů, omezení jízd kamionů během víkendů apod.
Vždy povstane kamionová lobby, " přesvědčí" kompetentní politiky a problém jde k ledu.
Není zájem, protože zájem ČESMADU vynáší přímé komodity do kapes demokraticky zvolených zástupců lidu.
Nic by nebránilo zavést zákazy jízd kamionů po vedlejších silnicích, ale jaksi - vrchnost si přece neodstaví zdroje, že ? Takže nejde o nedostatek zkušeností, ale o klasickou politickou korupci - naše protikorupční parta se jen směje do dlaní.
sirien
25. dubna 2011 • 17:38
Existuje takový "vtipný" ekonomicko-politický efekt, říká se mu různě, např. "efekt zátky". Spočívá v tom, že v určitém okamžiku vznikne nějaká problematická situace která si vyžaduje obtížné řešení, přičemž politici přesvědčí lid (někdy i oprávněně) že je potřeba zavést výjimečné opatření. Výjimečné opatření trvá nějakou dobu a pak už není nikdy odstraněno, stává se standardem.

V poslední době to můžete sledovat např. s informačními technologiemi případně s ochranou soukromí (zvláště v USA dostala těžce na frak). Historicky napříč 20. stoletím působil tento efekt na daňových příjmech státu.
Ještě na počátku století byla daňová zátěž zhruba pětinová oproti dnešku*, stát přitom bez problémů fungoval, platil potřebné úředníky, stavěl silnice, vyplácel důchody, financoval zdravotnictví, legislativní procesy, dokonce budoval armádu (v zahraničí armádu dost silnou na rozjetí 2. světové) a vůbec dělal všechno to ostatní, co stát obvykle dělá.
A pak... se začaly dít věci. Někdo zavedl "přechodnou" daň z přidané hodnoty na poválečnou obnovu, ale zapomněl jí zrušit. Dokonce jí i navýšil. To je takový jeden příklad za všechny, asi největší, pak to bylo různé prolamování psychologických hranic, zavádění málo viditelných daní, různých poplatků...

Normálně bych se na to vybod, prohlásil bych že od 1.1. je daň jen jedna, a to 20% pro všechny - lidi i firmy, a pokud na to stát nemá, tak maj všichni politici a úředníci vyhazov, vyhlašujeme krach a začínáme odznova.

*stát od státu se to liší, přirozeně. V USA byla daňová zátěž cca 6%, dnes je cca 27%, v Evropě je to tradičně vyšší, cca 12 a 50. V USA jde o federální daň, kromě té se platí ještě daň státní (nižší, pokud vím). Jedná se o "přímou" daňovou zátěž, do které nejsou započítány další poplatky jako je sociální, zdravotní atp., které v průběhu století také rostly trochu nepoměrně efektivitě
von.rammstein
25. dubna 2011 • 19:41
pepic
27. dubna 2011 • 19:06
Ano, a taky je to vidět. Dřív si i uplně obyčejný dělník mohl dovolit 7 dětí a uživil je...
sirien
4. května 2011 • 22:32
No, tak to bych zase moc nebral za bernou minci, protože životní úroveň těch dětí a celé rodiny a dětská práce a i dobová dětská úmrtnost pokud se statistiky pamatuji dobře s tím šly ruku v ruce.
Ono i dneska není problém mít sedm dětí; jen zapomeňte na Alpy v zimě, Turecko v létě, plazmovou televizi a všechny ostatní podobné vtípky - ten dělník je tehdy ostatně také neměl, že jo.
zemekf
25. dubna 2011 • 13:27
Takový trošičku pozapomenutelný lidový zvyk.
rostislavrod
25. dubna 2011 • 12:56
Zpoplatnění silnic mimo dálnic je ekonomicky málo efektivní.
Dělá se z jednoho, velmi rozumného důvodu: A to proto, aby si řidiči nezkracovali cestu přes nezpoplatněné silnice.
Takže toto opatřneí pomůže malým obcím, přes které by se začaly hnát konvoje kamionů.
Buďto to nechápete a pak nemáte v novinách co pohledávat, Anebo:
JSTE DEMAGOG.
Demagog, který se tváří jako sociálně cítící. OPAK JE PRAVDOU.
Omluvte se.
darda
25. dubna 2011 • 17:18
Řekl bych, že řidiči si cestu nezkracují, ale volí méně pohodlnou, leč levnější variantu. Viděl bych dvě možná řešení. Vybírat mýtné od všech řidičů kamionů všude a pak by si vybírali cestu pohodlnou po dálnicích, nebo zakázat kamionům průjezd po vedlejších silnicích, tak jak se to praktikuje s nosností u mostů, nebo výškou u podjezdů. Za porušení pokuta citelně mastnější, než mýtné. Momentálně vidím, že silnici rozmlácenou kamiony má zaplatit strejda ze Lhoty, majitel starožitné škodovky a bicyklu Ukraina. Protože ale jsem amatér a neřidič, ze všeho nejdříve bych se zeptal u zkušených sousedů na západ od našich hranic jak to řeší oni. Jenže to by se asi vedení státu ve kterém je cena čtverečního metru asfaltu vyšší, než cena kvartmetru mozajky z vykopávek v Pompejích moc nelíbilo, protože by leckdo přišel o bezpracný rejžák. Chodec na lávce železničního mostu jízdenku mít nemusí.
tritecky
25. dubna 2011 • 21:21
poptat se jinde, jak to dělají, že jim to funguje. to je obecně takový dobrý nápad, u nás dost podceňovaný. tady se rádi pouštíme nevyšlapanou cestou...
haklik
26. dubna 2011 • 09:33
Franíici mají povinnost jet pro kamiony po dálnici, na státní silnici mohou sjet jen pro naklád­ku/vy­klád­ku..­..ne­dodrž­ení = velmi mastné pokuty.......není to složité, je trochu upravit legislativu a vytvořit účinnou represi.