Finanční gramotnost v lavicích: Naučí se školáci, jak hospodařit s penězi, díky novému programu?
Až třetina teenagerů neumí podle průzkumů hospodařit s penězi. Do škol proto zamířil další program, který s tím má pomoct. Jak funguje v praxi?
Více než čtvrtina mladých Čechů se ve financích neorientuje, skoro 40 procent si dalo známku tři a horší. Přes polovinu z nich by uvítalo, kdyby se o penězích učilo ve škole víc a praktičtěji. Ukázal to poslední jarní průzkum Ipsosu pro Nadaci České spořitelny.
O tom, zda má děti učit hospodařit spíše škola, nebo rodiče, se mluví už dlouho. Školy ale často nemají kapacity ani proškolené pedagogy. Pomáhají jim proto soukromé subjekty a neziskové organizace. Nejnověji například Nadace České spořitelny a její program Skoala se záštitou ministerstev školství a financí. Jak taková výuka vypadá v praxi? Podívali jsme se do Prahy i do vyloučené lokality.
Kde se vlastně berou peníze? Rostou na stromech? Nebo je máma s tátou vyrábějí ve sklepě? Těmito otázkami začíná jedno z videí, jež má školákům přiblížit koloběh peněz. Tereza Jersáková ho zrovna pouští páťákům Základní školy Bítovská v Praze. Škola jako jedna z prvních s programem finančního vzdělávání Skoala začínala a pomáhala ho i testovat. Děti už mají několik hodin této výuky za sebou, dnes opakují. „Tiskne je stát! Který jich vyrábí tak akorát, aby jich nebylo moc a udržely si svoji hodnotu. Většina peněz dnes koluje v oběhu v podobě čísel díky platebním kartám a počítačům. Slovo oběh pak naznačuje, že jsou peníze neustále v pohybu. Rodiče dostanou výplatu, kterou utratí za jídlo, bydlení a další věci. Peníze tak putují k obchodníkům nebo státu a ti pak vyplácejí jiné lidi. A tak pořád dokola,“ pokračuje video. Po něm začíná ve třídě diskuse.
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!















