Kampaň KRNAP, která neotřele upozorňuje na to, že odpadky do přírody nepatří.

Kampaň KRNAP, která neotřele upozorňuje na to, že odpadky do přírody nepatří. Zdroj: KRNAP

Kampaň KRNAP, která neotřele upozorňuje na to, že odpadky do přírody nepatří.
Kampaň KRNAP, která neotřele upozorňuje na to, že odpadky do přírody nepatří.
Kampaň KRNAP, která neotřele upozorňuje na to, že odpadky do přírody nepatří.
Kampaň KRNAP, která neotřele upozorňuje na to, že odpadky do přírody nepatří.
Kampaň KRNAP, která neotřele upozorňuje na to, že odpadky do přírody nepatří.
9
Fotogalerie

Krkonoše zaplavují tuny odpadků, KRNAP vytáhl do boje proti ničitelům přírody

Krkonošský národní park (KRNAP) ročně navštíví miliony turistů a lyžařů. Jen loni sem zavítalo 3,8 milionu lidí. Ne všichni si ale váží přírody, která je bez řečí přijme, osvěží a potěší. Začátkem května pracovníci Správy KRNAP spolu s dobrovolníky posbírali skoro tři tuny odpadu, které přírodě do chřtánu nacpali v zimní sezóně sobečtí a líní návštěvníci Krkonoš. Následná kampaň, která neotřele upozorňuje na to, že odpadky do přírody nepatří, potrvá dva měsíce.

Příroda si s odpadky sama poradit nedokáže. „Na horách nejsou rozmístěny odpadkové koše. Do národního parku nepatří. Odpadkové koše mají své místo v městských parcích, nikoli v přírodě, kde by jejich obsah byl vystaven nejen povětrnostním vlivům, ale i divokým zvířatům. Prostě co si do přírody přineseme, musíme si i odnést,“ upozorňuje ředitel Krkonošského národního parku Robin Böhnisch.

Vlhčenec ubrouskový, obalík sušenkovitý

Lidé po sobě nejčastěji „přírodě na památku“ nechávají PET láhve, obaly od sušenek, igelitové pytlíky, vlhčené ubrousky, plechovky a nedopalky od cigaret. Jejich dárky se pak rozkládají podle druhu odpadu od 15 do 250 let. Třeba takové vlhčené ubrousky možná suplují toaletní papír, ale rozhodně se nerozpadnou stejně rychle. V přírodě budou strašit dalších několik set let. Mezi odpadky na horách se však objevují i překvapivější nálezy. Při letošním jarním úklidu se pracovníkům správy a dobrovolníkům podařilo nalézt pneumatiky od aut, boty, ztracené lahve alkoholu nebo lyžařské hůlky. „Občas nad tím zůstává rozum stát,“ komentuje to Robin Böhnisch.

Inspirací pro kampaň, ve které různé druhy odpadků dostávají rodové a druhové jméno, kterými se běžně označují zvířata nebo rostliny, byly především pozoruhodné názvy fauny a flory krkonošské přírody. Odpadky se s určitou mírou nadsázky stávají invazivními druhy, pro které realizátoři kampaně identifikovali novou čeleď – čeleď odpadkoušovitých. Z nejčastěji se vyskytujících druhů v Krkonoších lze jmenovat zejména petlahvoně odhozence, vlhčence ubrouskového, sáčkovce šustilku nebo obalíka sušenkovitého. Lidmi zavlečené druhy z přírody nemizí, ba naopak se rozmnožují co do počtu i druhů.

Kampaň ve městech i na turistických trasách

Vzrušující bádání mladých zoologů Alice a Lukáše, kteří budou v rámci kampaně v příštích týdnech pátrat po nových (i staronových) druzích z čeledi odkadkoušovitých, můžete sledovat na sociálních sítích, konkrétně na Facebooku a Instagramu na profilech pojmenovaných „nenizverjakozver“. Vy pak můžete spolu s nimi vymýšlet zajímavé a ještě zajímavější české i latinské názvy těchto škůdců krajiny, lesů a hor a také přidávat fotografie ze svých setkání s těmito jen zdánlivě neškodnými „obyvateli Krkonoš“. Chystá se i výukový materiál ve formě atraktivního online gamebooku. Vzdělávací program „Ztraceni v bouři Krkonoš“ provede čtenáře příběhem žáků 8. třídy, kteří se ztratí v Krkonoších. Přitom budou vstupovat do nejrůznějších situací a vztahů s odpadkouši.

Dalšími komponenty informační kampaně budou červnové kontaktní akce v krajských městech spádové oblasti KRNAP (Praha – D10 – D11). Jejich ústředním prvkem bude ekologický bar aktivit založený na zážitkové pedagogice (rozpoznávání stop a také zvuků a hlasů reálných zástupců fauny od zástupců čeledi odpadkoušovitých, určování délky života odpadkoušů (doby rozpadu odpadků), workshop k tvorbě bajek o odpadkouších, další kvízové hry, fotokoutek s lesním zátiším).

V období nejvyšší návštěvnosti hor, v první polovině července, se pak kontaktní akce přemístí přímo na výchozí místa turistických tras v Krkonoších. Turisté obdrží praktický návod na cestu, KPZ (kompostovatelný sáček na odpadky, rukavici atd.) a QR kód s odkazem na atlas čeledi odpadkoušovitých. Při návratu z hor budou moci turisté sdílet svou vzornou návštěvu hor v rámci fotokoutku s odlovenými odpadkouši přímo na sociální sítě.

Projekt pak symbolicky kulminuje na nejvyšším bodě České republiky a na vrcholcích dalších hor, které jsou součástí hřebenového pásu Krkonoš. Přímo v Krkonoších se s kampaní potkáte také na odpadkových koších na záchytných parkovištích a ve formě plakátů a letáků také u partnerů KRNAP a v dalších ubytovacích zařízeních a informačních střediscích.

Seznam míst, kde proběhnou happeningy:

11. 6. Liberec 
15. 6. Praha 
19. 6. Pardubice 
20. 6. Hradec Králové
1.–13. 7. výchozí místa turistických tras v KRNAP

Na ukázky kampaňe se podívejte zde: