Revoluce v placení a cesta k nejoblíbenějším restauracím? Za vším hledejte zlaté české ručičky
Začalo to jako nápad u oběda, dnes jejich aplikaci využívá přes milion uživatelů nejen u nás, ale i v zahraničí. Kromě snadného placení pomocí QR kódu přináší Qerko i největší tuzemskou gastronomickou anketu pro veřejnost – Gastropodnik roku. Ta nejen mapuje celou českou gastronomickou scénu a pomáhá zviditelnit i ty nejzapadlejší podniky, ale dává hlas i těm, kteří je navštěvují – tedy hostům.
Nápad vytvořit podobnou aplikaci dostal Lukáš Kovač před lety při jednom z obědů s bývalými kolegy. Obsluha i jídlo neměly chybu, při placení zvlášť se ale všichni museli zvednout a jít zaplatit k baru, kde najednou ve frontě bylo deset lidí. „V tu chvíli mě napadlo, jestli by to nešlo dělat líp,“ popisuje Kovač první impuls k vytvoření Qerka. Placení v restauracích by totiž podle něj mělo být pohodlné, a řečeno poněkud nadneseně, až skoro neviditelné.
Přes QR kód to jde skoro samo
Qerko samotné pak odstartovalo v roce 2019, kdy našlo prvního investora – firmu Miton. Poté přišla pandemie a s ní karanténa. To začátky aplikace sice trochu zpomalilo, zároveň to tvůrcům ale poskytlo čas, aby si s jednotlivými funkcemi ještě trochu pohráli. Dnes aplikaci v Česku využívá milion dvě stě tisíc lidí a také přes tisíc podniků. Zprvu šlo převážně o gastro provozy ve větších městech – Praze, Brně nebo Ostravě, postupně se QR kód na stole rozšířil do všech krajských měst. Služba má své uživatele už i v zahraničí, najdete ji na Slovensku nebo v Maďarsku.
V aplikaci si dnes už navíc můžete vybrat, kam se půjdete najíst, a rovnou si tam rezervovat stůl nebo udělat objednávku na dálku. Postupně míří Qerko i mimo gastronomii; nově si tak lze třeba zaplatit rozhovor na platformě DVTV nebo sledování zápasu v Oktagonu.
Když vejdete do restaurace nebo kavárny a usednete ke stolu, hned si všimnete, že podnik Qerko využívá. Na stole je umístěn QR kód společně s informací, že pokud chcete placení urychlit a ušetřit čas obsluze, můžete tak udělat pomocí svého mobilního telefonu. Aplikace je poskytována zdarma a její nainstalování umožňuje nejen si objednat, ale například i sledovat postupnou útratu u stolu.
Před odchodem z podniku pak stačí jen zaškrtnout položky, za které si přejete zaplatit, a vybrat metodu placení. Aplikaci můžete spárovat s kreditní či stravenkovou kartou, stejně tak i přidat službu Apple Pay nebo Google Pay. Každý z hostů si zvolí, za co platí a jak velké chce nechat dýško.
Gastropodnik roku – nová atraktivní anketa
Z gastronomie se v současné době stal obor, o který jeví zájem široká veřejnost. Doposud se k němu však vyjadřovali jen odborníci nebo foodblogeři. Soutěž Gastropodnik roku, kterou Qerko už podruhé za sebou pořádá, to chce změnit. A to tím, že dává hlas běžným hostům. Ti totiž rozhodují o tom, které podniky si zaslouží být oceněny. Vznikla tak největší gastronomická anketa pro širokou veřejnost u nás a díky tomu mají šanci všechny provozy, nejen ty oceňované odborníky a médii.
„Po loňském úspěšném prvním ročníku celonárodní ankety Gastropodniku roku jsme nastavili laťku ještě výš. Letos už to není jen o online vyhlášení – s podporou vydavatelského domu Czech News Center pořádáme velkolepý galavečer, kde osobně oceníme ty nejlepší. Společně s našimi vizionářskými partnery, jako jsou např. Visa, Mattoni, PayU a další, jsme do toho naplno šlápli a budujeme dlouhodobý projekt, který nejen že oceňuje špičku v oboru, ale zároveň posouvá celou gastronomii vpřed,“ upřesňuje business development manažer Qerka Viktor Tecl.
Cílem ankety je zjistit, jaký podnik je u hostů nejoblíbenější, a také zmapovat gastronomickou scénu České republiky. „Věříme, že česká gastronomie má obrovský potenciál. Naše anketa tak umožní zviditelnit i ty gastropodniky, které dosud zůstávaly mimo zájem širší veřejnosti,“ vysvětluje další motivaci marketingová ředitelka Qerka Markéta Bohumská. Do soutěže se tak mohou dostat jak malá bistra a kavárny, tak vyhlášené restaurace.
Jak se zapojit?
Anketa je rozdělena do dvou částí – nominace a finální hlasování. V první fázi může každý člověk nominovat až tři podniky, a to na stránkách Gastropodnikroku.cz. Navrhnout své oblíbené kavárny nebo restaurace lze ale jen jednou (jeden e-mail rovná se jedna nominace). Konkrétní podnik se zároveň musí nacházet na území České republiky, fungovat alespoň půl roku a spadat do segmentu HORECA (ekonomický pojem označující hotelnictví a různé druhy gastronomických provozů – HOtel/REstaurace/KAvárna či HOtel/REstaurace/CAtering – pozn. autora).
Nominace probíhá od 18. listopadu do 22. prosince 2024. Z každého ze čtrnácti krajů bude pak vybrán jeden podnik; do dalšího kola pak tedy postoupí 14 top krajských tuzemských provozů.
Druhá část ankety bude probíhat od 8. ledna do 8. února 2025. Zde se finalisté z krajů představí prostřednictvím svého příběhu, fotek nebo krátkého videa. Tady můžete hlasovat už jen pro jeden podnik – ten s největším počtem hlasů pak získá ocenění Nejoblíbenější podnik roku 2024.
Vyhlášených bude i dalších pět kategorií podle dat aplikace Qerko. Jedinou podmínkou je, že podnik musí být klientem společnosti, a to alespoň půl roku. Jedná se o Qerko kategorie:
- Nejoblíbenější gastropodnik
- Nejlepší jídlo
- Nejoblíbenější obsluha
- Nejoblíbenější prostředí
- Nejoblíbenější obědový podnik
- Nejodvážnější gastropodnik by Reflex
Vítězové všech kategorií pak budou slavnostně vyhlášeni 20. února 2025 během galavačera konaného v pražském Pilsner Urquell Experience.
Všichni, kteří v anketě hlasují, se zároveň mohou zapojit do soutěže o atraktivní ceny, které poskytují partneři události. Atraktivní ceny zahrnují například měsíční pitný režim od firmy Mattoni, několik VIP vstupenek na slavnostní galavečer, předplatné časopisu Reflex nebo merch soutěže Gastropodniku roku. Pokud tedy máte oblíbené místo na kafe, drink nebo oběd, neváhejte a dejte jim svůj hlas už dnes!