nahoru

ReFresh Bistro mění školní bufety

Prezentace klienta 1. října 2021 • 00:00
• foto: 
Designex Food s.r.o.

Žádný startup ve fázi podnikatelského záměru. Marek Leffler rozjel svá ReFresh Bistra před čtyřmi lety, letos k existujícím 35 otevírá 17 nových. Dokazuje, že podnikání není ani tak o idejích, ale tvrdé práci a posouvání byznysu kupředu.

Řešení, jak nakrmit hladové studenty v 21. století, je tady

S podnikáním začal Marek Leffler ve svých 17 letech. V 21 letech, když již podnikal v marketingu a měl za sebou strmou kariéru rovněž v síti rychlého občerstvení KFC, založil síť školních bufetů ReFresh Bistro. Díky nim se kultura a kvalita stravování na středních školách konečně posouvá do 21. století. A to ve všech směrech. Od kvality sortimentu, rychlosti obsluhy, využití moderních technologií pro zrychlení plateb, až po samotný design poboček. Ty firma Designex Group, která síť školních bister provozuje, buduje jako franšízy.

Školy zjišťují, že školní bufet může vypadat jinak než pouhé okénko ve zdi či malá místnost, která se akorát tak snaží dodržet pravidla hygieny. Školní bufety na středních školách se díky konceptu ReFresh Bistro mění a Marek Leffler s nimi vyráží dál. Nově expanduje i na vysoké školy a letos otevírá nový koncept ReFresh Bistro Point na brněnských vysokoškolských kolejích. Půjde o jakousi večerku s rozšířeným sortimentem. Se svojí sítí bister se chce firma dostat i do nemocnic, domovů důchodců, či do různých veřejných budov.

Rčení, že vše zlé je k němu dobré, se opět potvrdilo

Covidový „dvojrok“ nebyl pro podnikání nijak jednoduchý. Stěží pak najdete postiženější oblast, než je stravování ve školách, které proticovidová opatření nakonec zavřela. Marek Leffler popisuje, jak s příchodem loňského roku navezli do svých poboček zboží za tři miliony, a nakonec je museli zavřít, dokonce začít propouštět. Zachránily je dobré vztahy s dodavateli, kteří jim pomohli splátkovými kalendáři, i provozovatelé škol, kteří zas odpustili nájem. Díky tomu skvělý koncept přežil, nyní naplno opět nabírá zaměstnance a pokračuje v rozvoji.

Mnohé ze škol o své bufety i kvůli covidovým omezením přišly. Bufety se zavřely a již je jejich provozovatelé neotevřeli. I díky tomu se ReFresh Bistru otevřely nové možnosti a firma expanduje dál.

Foto Designex Food s.r.o.

Školní bistra jsou velice specifická, co se týče zákazníků

Ti jsou skutečně nesmlouvaví, pokud jde o rychlost obsluhy. Což je samozřejmé, jelikož přestávky jsou krátké a ve stejnou dobu má o nákup v bufetu zájem obrovské množství lidí. I proto ReFresh Bistro investuje do moderních technologií, a nejde jen o samozřejmost platby kartou. V mnoha bistrech jsou proto zavedeny samoobslužné pokladny, které radikálně zrychlují obsluhu a zvyšují počet obsloužených zákazníků. Lucie Benešová, šéfka ReFresh Bister, spadajících pod Designex Food, říká, že firma dokonce vyvíjí vlastní aplikaci, která ještě více zjednoduší objednávání ze strany zákazníků.

Jsou školní bistra výdělečná?

Zakladatel a CEO skupiny Designex Group, Marek Leffler, říká, že do každého bistra na počátku firma investuje 100 000 až 250 000 Kč a návratnost je v řádu 10 až 15 měsíců. Roční obrat bister sdružených pod Designex Food se dnes blíží ke 30 milionům korun a překročil obrat marketingové agentury, která je jednou ze součástí celé podnikatelské skupiny.

Zatímco od stravovacího byznysu mnozí utíkají, Leffler v něm naopak vidí obrovský potenciál. ReFresh Bistra chce rozšiřovat rychlostí 10 až 15 poboček ročně. Jejich dobré jméno se šíří a školy se dnes samy hlásí o to, aby vzniklo i na půdě jejich instituce. Do toho má Marek Leffler i další plány. Jeho snem je síť vlastních fasfoodů Tortilla Burger, či třeba vybudování bister na letních koupalištích a různých kulturních akcích. Firma též plánuje začít nabízet vlastní privátní značku a díky ní své zákazníky posunout blíž ke zdravému stravování. O tom se totiž mnohdy více namluví, než je pak o něj zájem. Třeba mezi středoškoláky je minimální. Přestože si tito zákazníci hlídají kvalitu značky, či třeba složení párku u hot dogu, do skutečně zdravé stravy se zas tak nehrnou. Právě privátní značka by to mohla změnit a firma již jedná s moravskou společností Zdravé stravování, která spolupracuje třeba se Sklizeno a s Rohlíkem.