nahoru

Bizarní svět armádních náborových reklam: Kde se dělají nejlepší?

Jan Studnička 16. července 2021 • 13:00
Armádní spot, který cílí nageneraci Z se nesetkal s úplně nadšenými reakcemi.
Armádní spot, který cílí nageneraci Z se nesetkal s úplně nadšenými reakcemi.
• foto: 
US Army, GoArmy.gov

Armáda je instituce jako každá jiná, potřebuje svoje lidi. Akorát jich potřebuje víc. Je to totiž většinou instituce masivní a také je v ní větší riziko, že přijdete o zaměstnance náhle a „nečekaně”. Tedy minimálně ten zaměstnanec to nečeká. No a jedním z oblíbených způsobů náboru jsou videospoty. Často bizarní náborové spoty. 

US Army se celé dekády tváří, že trpí podstavem, takže je ochotna udělat leccos, aby dostala do MARPAT maskáčů další nebohou duši. Její verbíři jsou schopni naslibovat spoustu věcí, které většina vojáků v životě neuvidí (jako plně placené studium a solidní rentu), uzavírá multimiliardové dohody s filmovými studii, které pak předělávají scénáře akčních blockbusterů podle požadavků Pentagonu výměnou za „bezplatnou” výpůjčku vojenské techniky a personálu k natáčení. 

Královskou disciplínou nahánění nových lidí ale pořád zůstávají náborové spoty. Americká armáda je v nich velice dobrá. Ostatně byli to Američané, kteří vymysleli moderní marketing. Tradičně ty spoty buď vypadají jako akční film a la Michael Bay, vypravěč má hluboký hlas a všechno je… hustý. Tohle je náborový spot mariňáků, kteří se rádi považují za ty největší tvrďáky.

Naprostá filmová klasika od mariňáků.VIDEO US Navy, Marine Corps

Nebo náborová videa vypadají jako herní trailery. Tady máme pro celou armádu téměř klasické Call of Duty video: 

Armádní spoty často působí jako trailery na akční videohry. Tady je třeba klasické Call of Duty.VIDEO US Army, GoArmy.gov

Anebo opět mariňácký spot, klasické HALO. A tenhle je teda naprosto nepopiratelně skvělý.

Náborový spot pro mariňáky připomíná trailer na HALO.VIDEO US Navy, Marine Corps

Putin připomněl miliony obětí i pomoc spojenců. Rusko předvedlo svou vojenskou sílu na přehlídce v Moskvě

Putin v projevu na přehlídce připomněl miliony obětí ze všech národů Sovětského svazu na válečné frontě i v zázemí. Řekl, že sovětská vojska nesla hlavní tíži boje proti nacistickému Německu a statisíce sovětských vojáků zaplatily svým životem za osvobození Evropy a ukončení holokaustu. Tuto pravdu o válce musí Rusko podle šéfa Kremlu nadále hájit a předávat potomkům. Nikdy také nezapomene na příspěvek svých spojenců. Zdůraznil, že jen společně lze mír uchránit před novými hrozbami.

Spolu s ruskými vojáky pochodovaly i spojenecké jednotky, včetně čínských vojáků či jednotky indických Sikhů.

Ministerstvo obrany ujistilo, že vojáci se připravovali na přehlídku při dodržování všech hygienických norem. Úřady počítají s testy na koronavirus pro všechny účastníky akce. Kvůli nebezpečí nákazy byl přístup na přehlídku omezen. Některá města, například Čeljabinsk, Irkutsk, Pjatigorsk či Simferopol, hromadné oslavy válečného vítězství zrušila, připomněla agentura Interfax.

Ze zahraničních hostů přehlídce z hlavní tribuny přihlíželi prezidenti Běloruska, Kazachstánu, Kyrgyzstánu, Moldavska, Tádžikistánu a Uzbekistánu, srbský prezident Aleksandar Vučić či srbský zástupce ve vedení Bosny Milorad Dodik, jakož i prezidenti Abcházie a Jižní Osetie, jejichž nezávislost většina světa neuznává. Kvůli protinákazovým opatřením byly tribuny zaplněny jen ze třetiny. Účast na květnové přehlídce původně přislíbil i český prezident Miloš Zeman, v novém termínu se ale defilé nezúčastnil s odvoláním na opatření v souvislosti s pandemií.

Koronavirová nákaza v Rusku podle úřadů postihla na 600.000 lidí a vyžádala si více než 8300 obětí.

Armáda je WOKE, baby!

V posledním čtvrtroce nicméně militaristické kuloáry rozvířila nejnovější kampaň armády Spojených států. Má název The Calling, tedy Volání, které byste měli vyslyšet. Dělala ji agentura DDB, která má mimochodem pobočku i u nás. Zadání od armády znělo poměrně jasně. „Potřebujeme nalákat do služby generaci Z.” US Army moc dobře ví, jak útočit na vlastní cílovku (Call of Duty a Michael Bay), ale jak se zviditelnit u mladé generace, jak se prodávat diverzní populaci, jak se pohybovat v současném politickém klimatu… to si není moc jistý nikdo, natož zelené mozky z Pentagonu.

DDB tedy vytvořila sérii šesti animovaných videí. Nutno říct, že všechny jsou vizuálně krásné. Každé z nich je osobním příběhem již sloužících vojáků, které dokazují, že nezáleží na vašem backgroundu nebo barvě kůže, armáda vás vždycky přijme s otevřenou náručí. Takže máme příběh imigranta z Haiti, příběh holky z Dominikánské republiky, vážně astronomicky trapné zpívané video o parníkové zpěvačce, která se stala důstojníkem… Ale jeden spot získal bambilionkrát víc popularity než ostatní. Emma. 

Nová armádní woke reklama nesedla úplně všem.VIDEO US Army, GoArmy.gov

Emma Malonelard byla vychována lesbickým párem v Kalifornii, odmala protestovala za rovná práva pro LGBT+, vystudovala vysokou školu a dneska je z ní dělostřelecký operátor. Jak sama říká: „Bránila jsem svobodu už odmala.” Poměrně milá storka. Na co ale nemyslela ani armáda, ani agentura DDB, je to, že tyhle spoty jako první vidí ortodoxní fanoušci armády. A ti nejsou na srdceryvné woke historky zvědaví. 

U všech The Calling videí musela armáda vypnout komentáře, na YouTube má teď video s Emmou 7500 lajků a 215 000 dislajků. A přestože bylo vyhraněno pro jednu konkrétní cílovou skupinu, která je od military fanoušků vzdálená na mílové roky, v koutech internetu obývaných armádními nadšenci získalo video virální potenciál. A všichni si přisadili. Konzervativní hlavy si totiž nedokážou připustit, že něco není určeno pro ně, takže se cítily hluboce uraženy tím, že slavná US Army ukazuje (pozor) modrookou blonďatou heterosexuální blondýnu, která obsluhuje dělo. Pak se můžeme bavit o tom, kdo je tady snowflake, že. 

Politici si samozřejmě přisadili. Republikánský senátor Ted Cruz například tweetoval, že promovat emaskulovanou armádu není dobrý nápad, a jako důkaz přiložil armádní spot Ruska. Tenhle. 

Rusové používají klasický americký model, jenom ne tak elegantně jako sami Američané.VIDEO Ozbrojené síly Ruské federace, Вооружённые Си́лы Росси́йской Федера́ции

Je to vlastně naprostá klasika v americkém stylu. I když by to nejspíš Rusové neradi slyšeli. Další video, které se často v téhle debatě objevuje, je armádní spot Čínské lidové osvobozenecké armády. Taky velice tradiční. Pohledem člověka z marketingu si troufnu tvrdit, že tenhle spot je ze všech v tomhle článku úplně nejhorší, protože… Spíš ukazuje, jak je armáda silná, než že vás potřebuje a vy potřebujete ji. A taky si nemyslím, že správnej, hustej, tvrdej, drsnej armádní spot by měl obsahovat medvídka Pú. Ale to jen názor.

Číňané vsadili na demonstraci síly.VIDEO Čínská osvobozenecká lidová armáda, 中国人民解放军

Navíc se američtí armádní nadšenci i pravicoví politici tváří, jako by jim armáda sebrala jejich oblíbená videa, ale jenom loni na podzim vydali mariňáci tohle náborové video, které tak trochu říká “pokud jsi idiot, co nezapadne do normálního světa, staň se mariňákem”. Což je nejspíš záměr. 

Cyberpunková sranda pro lidi, kteří mají pocit, že nepatří do současného světa.VIDEO US Navy, Marine Corps

Na druhou stranu se nemůžeme tvářit, že by politické spory v Americe byly něco nového. A to, že má armáda a námořnictvo novou věc, o kterou se mohou přetahovat, není taky nic překvapivého. 

Hrnky s válečnými zločinci a masovými vrahy, nostalgičtí Rusové, spokojení Češi a bláboly soudruha Adamce

Umělkyně Hana Vinklarová prodává porcelánové retro kolekce, jimiž prý připomíná – s ironií a nostalgií, jak tvrdí v reklamě – historické momenty. Jedním z uměleckých děl je hrnek Pionýr – kus za 510 korun, na němž člen komunistické Stalinjugend volá trubkou soudruhy kamarády, aby si přivstali k nesmiřitelnému boji a spravedlivému vyvraždění všech nepřátel lidu – sedláků, krejčích, pekařů a jiných živnostenských parazitů. I v tomto případě jde zřejmě o sběratelskou edici, která dokládá, že autorka si váží obětí všech hladomorů, rudých revolucí i těch, kteří bojovali proti komunismu a jakékoliv další zhoubné ideologii, ať už na válečných frontách či ve III. odboji.

Zpětné zrcátko navrhuje spojit síly a vytvořit nostalgickou sérii, na které budou tváře neznámých osob z nacistických a komunistických masových hrobů, koncentračních táborů a gulagů. Trhákem bude určitě Pavlík Morozov, pionýr, jenž poslal své rodiče na šibenici za to, že pro něj za Stalinem vyvolaného hladomoru ukryli před komisaři pytlík pšenice, aby nezemřel hlady. Ke zvážení je série žertovných linorytů, na nichž například Žid zakopne na prahu plynové komory s výkřikem: „Já se snad dneska zabiju!“ nebo stojí zamyšlen před otevřenou pecí krematoria se slovy: „Nějak mě dneska pálí žáha!“ No, není to k popukání?  Zpětné zrcátko si na obou výše zmíněných adresách objednává zároveň lavor, aby se z dotyčných autorů a prodejců mělo kam poblít.

Nepotřebujeme průzkumy jako Rusové, stačí volby

Průzkum ruského nezávislého střediska Levada ukázal, že více než 30 procent respondentů si stýská po sovětském režimu, který považují za blízký lidu, silný a spravedlivý. Dále uvedli, že anexe Krymu i konfrontace se Západem výrazně zvýšila jejich respekt k současné moci. Nejkritičtější k současnému režimu jsou nejvzdělanější a nejbohatší dotázaní, Moskvané a lidé ve věku 25 až 50 let. Venkované, senioři, nejméně vzdělaní a nejchudší si pak nejvíce idealizují sovětský režim. Nám k podobným zjištěním stačí volby, ušetříme tak za průzkum.   

Průzkumy jsou ale vůbec ošemetná věc. Průzkum Českého statistického úřadu prý ukázal, že Češi jsou o půl procenta šťastnější než před pěti lety. No, vida, to je fofr! Však Andrej Babiš říkal od začátku, že bude líp! Tak proti čemu se ti lidé bouří?

Záhada kolem Babišova názorového veletoče v takzvané vládní krizi točící se kolem toho, kdo bude ministrem kolotočů, cirkusů a varieté, je vysvětlena. Za vším je střelba na palubě letadla koncem května během návratu premiéra z večeře v Bruselu. Tehdy ještě neměl se socany jako ocáskem problém. Ale když vám příslušník ochranky prostřelí servírovací stolek včetně ešusu a Generální inspekce bezpečnosti rozhodne, že to není trestný čin a pokus o atentát, je třeba se ptát: Komu to slouží? Inu, kdo je ministrem vnitra a z jaké partaje ten syčák je? A pak byste chtěli Šmardu? Tak to ti hamáčkovat nebudeme! Když byli komunisté ještě mladí, byl by za to provaz. Strana nějak měkne, soudruzi!

Co takhle radary na měření rychlosti oprav?

Ministryně spravedlnosti Marie Benešová se domnívá, že by klienty zkrachovalého H–systému měla odškodnit vláda. Domnívá-li se občan, že členové vlády, složené z ANO, ČSSD a ilegálně komoušů vybírají svá prasátka a skládají se na odškodnění, pak je třeba si uvědomit, že veškerá vláda v této zemi patří lidu a to platí obzvláště v těchto případech. Jedině, že by zaplatil Václav Klaus, ten, co je pustil.

Mluvčí ministerstva dopravy sdělil národu, že modernizace D1 zaznamenala další velký krok tím, že na už deset let opravované dálnici, která se ještě dalších patnáct let opravovat bude, byly na dvou úsecích zapnuty radary na měření rychlosti. Pokud se občan domnívá, že jde o radary na měření rychlosti oprav, ať znovu v klidu ulehne. Hlavním cílem rekonstrukce je co nejdéle a co nejvíc vybírat peníze za omezení rychlosti, protože omezenost neschopných ministrů dopravy je nezměřitelná.

Členové politického hnutí První republika v Liberci sepsali petici, v níž žádají, aby radnice vyškrtla ze seznamu čestných občanů Konráda Henleina. Argument, že se jím nestal včera, ale v jistých historických souvislostech, na nichž škrt v seznamu nic nezmění, nic nezměnil ani na názoru dotyčného spolku. Jen o několik řádek níž je v seznamu čestných občanů Klement Gottwald, se kterým ale hnutí První republika nemá problém. Lépe je na tom Kléma i v počtu zavražděných, které má na svědomí.

Soudruh Adamec a jeho jasné názory

„Výročí listopadu 1989 využívá opozice k naivně demagogickým útokům na vládní koalici,“ řekl už v srpnu známý režisér Jiří Adamec a dodal, že jsme specialisty na zneužívání výročí. A Jiří Adamec o tom něco ví! Je režisérem nejkomunističtějšího z komunistických seriálů Rodáci – oslavného eposu na dějin KSČ, proti němuž jsou Žena pultem i Okres na severu fenomenální díla světové filmové a televizní tvorby. Soudruzi z Parlamentních listů dali Adamcovi k podpisu memorandum své politické platformy a Jiří tak odsoudil opozici, promluvil o životě na Floridě, prozradil, co nám Američané závidějí, velmi rázně se vyjádřil k redaktorům České televize a odsoudil české umělce, kteří se pletou do politiky.

 Svůj názor sdělil Adamec i k Rusku:  „Jak to bylo v Moskvě, nevím... bylo to v Moskvě, to na co se mě ptáte? Nic o tom nevím, ale že policie násilně zasahuje proti demonstrantům, to není nic nového a nevymyslel to Vladimir Putin. To je praxe stará už stovky let... A jak je to se svobodou v Rusku, také nevím, a jsem dalek soudit věci, o nichž jsem jenom četl v našem tisku.“ Není nad to, vyjádřit se jasně a srozumitelně.

A to je vše, co jsem dnes zahlédl ve Zpětném zrcátku, váš Vladimír Mertlík

Bizáry ze světa 

Když ale už jsme u armádních spotů a viděli jsme Spojené státy, Rusko i Čínu, můžeme se rovnou podívat, jak to vypadá různě po světě. Uvidíte pár dobrých věcí a taky nějaké bizáry. A pro začátek se budeme i držet tématu. Příliš woke kampaň totiž podle některých vedou i Britové. Poprask vyvolal tenhle podivný spot, kde armádní jednotka všeho nechá, aby se mohl její muslimský člen v klidu pomodlit. 

Britský armádní spot klade důraz na diverzitu a bratrství.VIDEO Ministery of Defence, UK

A přitom Britové kdysi vytvořili možná nejlepší armádní spot vůbec. Jmenuje se STEP UP a je to taková ta věc, nad kterou každý kreativec lituje, že ji nevymyslel on. Čučte na boty.

Jeden z nejkreativnějších armádních spotů vůbec.VIDEO Ministry of Defence, UK

A protože už jsme viděli i tu Ameriku, podíváme se teď do další bývalé britské kolonie, a to do Indie. Kde mají srdceryvný armádní spot ve spolupráci s Hyundai. 

Indové rádi točí srdceryvné spoty a tenhle dokonce spolupráci s automobilkou Hyundai.VIDEO Hyundai India

Evropské země jako Francie nebo Německo většinou sázejí spíš na techniku, profesionalitu své armády a na to, že má práce v armádě skutečně význam. Tady je německý spot přímo nazvaný: „Dělejte to, na čem doopravdy záleží.”

Němci dávají důraz na "práci, která má smysl".VIDEO Bundesministerium der Verteidigung

Češi to vlastně mají dost podobně, akorát netočí spoty, jen podivné armádní vlogy, které na armádním youtubu prokládají něčím, co vypadá, že je vytažené z Windows Movie Maker. Ale v roce 2005, když se přecházelo na koncept profesionální armády, natočil Renč tohle video, aby se ta profesionalita ukázala.

Reklama, která byla natočená k přechodu na AČR na profesionální model.VIDEO Armáda české republiky

Často spoty spoléhají na myšlenku „armáda jsou lidi jako vy” a většinou to trochu působí jako bullshit, ale když máte válkou rozvrácenou zemi, tak to dostává nový rozměr. Tady je tenhle spot od ukrajinských ozbrojených sil.

Ukrajina používá koncept "jsme jako vy".VIDEO Ozbrojené síly Ukrajiny, Збройні сили України

Absolutním vítězem války armádních spotů je ale stoprocentně Skandinávie. Víte, některé reklamy spoléhají na nařáchlou výbušnou akci, některé na dramatické záběry drahé techniky, jiné na hezkou režii a další zase na humor. Ale jen Skandinávci to umějí dát dohromady. Tady je nádherná armádní reklama z Norska:

Norové ve svých spotech sázejí na skvělou režii a lehký humor.VIDEO Forsvaret

A jako bonbónek na závěr, taková třešnička na hoře military propagandy je tady švédský spot.

Náborový spot švédských ozbrojených sil.VIDEO Försvarsmakten

Vojsko vstoupilo do Fallúdže, Islámský stát terorizuje její obyvatele

Fallúdža leží 50 kilometrů západně od Bagdádu. Byla prvním městem, které v lednu 2014 obsadilo hnutí Islámský stát (IS). První fáze ofenzivy začala minulý týden v pondělí. Jeden z šíitských vojenských velitelů již v pátek řekl, že závěrečná bitva o město začne během několika dní.

OSN i mnohé organizace na ochranu lidských práv vyjádřily obavy zhruba o 50.000 civilistů, kteří se ve Fallúdži nacházejí a radikálové jim pod pohrůžkou smrti brání město opustit. Ti, kterým se podařilo uprchnout, hovořili o případech, kdy lidé ve městě umírají hlady, uvedl Úřad vysokého komisaře OSN pro uprchlíky (UNHCR).

"Jídlo je velmi nedostatkové zboží. Slyšeli jsme, že lidé jedí prošlou rýži a sušené datle, nic víc," uvedla mluvčí UNHCR Melissa Flemingová.

V Bagdádu zatím při třech bombových útocích zahynulo více než 20 lidí a dalších 50 jich utrpělo zranění. K útokům se zatím nikdo nepřihlásil, podobné atentáty ale měli v minulosti na svědomí radikálové z hnutí Islámský stát.

Nejkrvavějším byl útok v bagdádské šíitské čtvrti Šaab, kde zemřelo 12 osob a dalších 20 jich bylo zraněno. Výbušnina byla umístěna v automobilu stejně jako při dalším útoku na bagdádském, převážně sunnitském předměstí Tarmíja. Bomba tam usmrtila sedm lidí. Ke třetímu útoku došlo v šíitské čtvrti Sadr City.

Sebevražedný atentátník zaútočil i v neděli severovýchodně od irácké metropole a zabil sedm lidí. Jak dnes informovala agentura AFP, k tomuto útoku se přihlásil IS.

Útok provedl atentátník v kavárně, kde se scházela místní mládež, a to navzdory tomu, že před jeho záměrem varovala matka místní úřady. Jeho fotka byla rozdána policistům na všech kontrolních stanovištích v Mukdadíji v provincii Dijála.

Bojovníci IS od roku 2014 obsadili asi třetinu iráckého území, hlavně na severu země. V bojích bylo zabito na 18.800 civilistů, zhruba dvojnásobný počet lidí byl zraněn. Na útěku je 3,3 milionu osob.

V Afgánistánu je pět „nových“ českých vojáků

O přesunu českých vojáků informovala dnes ČTK. Vojáky čekají několikahodinové hlídky v až dvacetikilometrovém okruhu rozlehlé letecké základny, na které působí asi 35.000 vojáků. Češi mají na starosti ochranu větší části okolí. Jejich úkolem je zabránit odpalování povstaleckých raket, získávat od místních lidí informace i demonstrovat svou přítomností sílu.

Do činnosti stopadesátičlenné jednotky, kterou tvoří především vojáci ze 41. mechanizovaného praporu ze Žatce a 43. výsadkového praporu z Chrudimi, tvrdě zasáhl sebevražedný atentát z úterý minulého týdne. Na místě po něm zahynuli čtyři čeští vojáci i několik místních obyvatel. Další Čech utrpěl velmi vážná poranění a zemřel po převozu do české vojenské nemocnice v Praze Střešovicích. Po necelých pěti dnech musela jednotka čelit dalšímu útoku, při kterém byl zraněn další český voják. Po útoku jednotka přijala bezpečnostní opatření, která by měla podobné útoky ztížit. O jejich povaze vojáci nechtějí kvůli bezpečnosti příliš mluvit. Velitel čety J. K. zpravodaji ČTK řekl, že na hlídky nyní vojáci například jezdí ve více lidech, důkladněji si hlídají své okolí a snaží se být obezřetnější v kontaktu s místními obyvateli. Změnil se také čas hlídek.

Vojáci ze strážní jednotky za dobu více než třech měsíců svého působení zaznamenali několik útoků na hlídku, vážné zranění si ale až do minulého týdne nevyžádaly. Svou intenzitou byl podle české jednotky výjimečný také útok, při kterém byl v neděli zraněn střelec obrněného vozu. Oba incidenty vyšetřuje afghánská policie.

Četnost útoků podle vojáků souvisí s létem, kdy je tradičně aktivita povstalců výrazně vyšší. S nadcházející zimou by se měla opět utlumovat, příslušníci radikálního hnutí Taliban se poté stáhnou. Přes vysoko položené průsmyky v zimě nemohou dopravovat do Afghánistánu zásoby. Více konfliktů pravděpodobně také souvisí s nedávnými afghánskými prezidentskými volbami. Hlídky trvají v průměru 12 až 14 hodin. V případě potřeby jsou ale čeští vojáci vysíláni do terénu i na delší dobu. Když například Afghánistán navštívil americký prezident Barack Obama, drželi hlídku 36 hodin. Do akce jezdí především mohutným obrněným vozidlem MRAP, podle jednoho z vojáků si vyzkoušeli i výsadek vrtulníkem.

Důležitou součástí činnosti vojáků jsou dobré vztahy s místními obyvateli. "Snažíme se je podporovat a účastnit se sociálních programů. Tím se zvyšuje i naše bezpečnost," řekl kaplan jednotky. Nedávno například vojáci do místní nemocnice dovezli vybavení, jako jsou obvazy nebo kolečková křesla. Ve spolupráci s Američany také nechali opravit místní most.

Jan Studnička


Klíčová slova: reklama, Rusko, armáda, USA, army, náborový spot



Diskuse ke článku