nahoru

Dražba aukčních láhví Prazdroje spojená s dalšími akcemi přinesly Centru Paraple 3,6 milionu korun

Viliam Buchert 14. prosince 2020 • 15:20
Symbolem veřejné sbírky je jedenáctá lahev Pilsner Urquell
• foto: 
Tomáš Rasl

Ani v době koronavirové nezapomínají Češi pomáhat. Tradiční předvánoční dražba designových pivních láhví Pilsner Urquell, která byla letos propojena i s dalšími akcemi, vynesly Centru Paraple, které pomáhá lidem s poškozením míchy, celkem 3 559 764 korun.

Už devátý ročník dražby deseti aukčních láhví probíhal letos na Mall TV. Nejdražší láhev s číslem jedna byla vydražena za 360 tisíc korun, číslo dvě zůstalo na 350 tisících. Celkem dražba přinesla 2 013 959 korun.

„Mám radost, že se letos přes veškeré nesnáze podařilo tuto aukci uspořádat. V současnosti potřebujeme pomoc dražitelů i partnerů ještě víc než jindy, protože mnoho našich podporovatelů má teď existenční starosti,“ prohlásil po aukci zakladatel Centra Paraple herec Zdeněk Svěrák.

Autorem vydražených láhví byl jeden z nejlepších českých designérů Michal Froněk, profesor na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze a spoluzakladatel designového studia Olgoj Chorchoj. Ten k tomu přímo v průběhu dražby řekl: „Tématem byla letos spolupráce, naděje, pomoc a navazování nových kontaktů, což je v době koronavirové pandemie pro společnost to nejpodstatnější. Vyzněním toho neměl být jenom design láhve, ale i propojení různých řemesel a nových technologií.“

Každý rok se designéři i pivovar spojí s některou z prestižních českých skláren, kde se láhve vyrobí. Teď padla volba na legendární Moser, který je podle návrhářů specialistou na ploché krásné brusy i preciznost produktu.  „Letošní láhve nám daly ve výrobě opravdu hodně zabrat. Válcovitý tvar se brousil na trojboký hranol, a to není vůbec jednoduchá záležitost. V dolní části je pak specifický brus, takzvané válené hrany, což je sklářská technika pocházející z konce 19. století. Vyrobilo se celkem dvacet lahví, z kterých se pak použilo deset požadovaných. Něco takového ale dokážou jenom velmi zkušení skláři,“ popisuje „pivní anabázi“ Moseru jeho marketingová ředitelka Martina Jirásková.

Každá edice aukčních láhví Pilsner Urquell je inspirována originálním aktuálním tématem. V roce 2018 byly motivy designérů a sklářů na láhvích spojeny se 100. výročím vzniku Československa. Loni s 30. výročím sametové revoluce. A letos, kdy nás omezuje nakažlivá infekční nemoc, se v nich otiskuje solidarita a spolupráce.

Unikátní láhve pro slavný plzeňský ležák navrhovali v minulých letech přední designéři, mimo jiné Bořek Šípek, Lars Kemper, Miroslava Kupčíková, Lenka Husárková, Maxim Velčovský, Lukáš Novák, Václav Mlynář nebo Jakub Pollág.

Tento rok byl ale netradiční v tom, že se jednalo o několik charitativních akcí dohromady. Z toho vznikla celková suma téměř 3,6 milionu korun.

Novou aktivitou byla sbírka na mimořádně vyrobenou jedenáctou lahev, do které se mohl zapojit každý. Sbírka na portále Hithit vynesla Centru Paraple 545 775 korun. S ohledem na současnou hodně nelehkou situaci Centra, které kvůli vyhlášením restrikcím nemohlo pořádat některé akce a přišlo letos odhadem celkem asi o sedm milionů, navýšil ještě Prazdroj příspěvek o další milion korun z prodeje vánočních jednolitrových láhví.

„Vždy jsme byli hrdí na to, že naše pivo lidi spojuje a inspiruje, a vždy jsme taky pomáhali, když bylo potřeba,“ vysvětluje záměr pořadatelů Roman Trzaskalik, marketingový ředitel Plzeňského Prazdroje.

A vrchní sládek pivovaru Václav Berka, který patří mezi českými pivaři už k legendárním postavám, to popsal pro Reflex ještě jinak: „Dělat něco, co už je tady skoro 180 let a musíte to dělat pořád stejně perfektně, je na jednu stranu potěšením, na druhou je to náročné a zavazující. Proto už naši předkové z pivovaru pomáhali lidem ze svého okolí. Dali například peníze na dostavbu chrámu svatého Víta na Pražském hradě nebo obnovu Národního divadla. V roce 1842, kdy se uvařila první várka Prazdroje, tak pivovarníci zasadili 1842 stromů kolem Plzně. To byla vlastně vyloženě ekologická akce, i když tehdy se tomu tak neříkalo. Pomáhat je proto naše tradice.“

V minulých ročních přinesly dražby pivních láhví pro Centrum Paraple dohromady přes 11 milionů korun, letos dalších téměř 3,6 milionu. „Musíme dál žít a pracovat i když je zde nějaký virus, který nás někdy omezuje. Pro naše Centrum je aukce pivních láhví každý rok jednou z klíčových akcí, protože polovinu peněz musíme sehnat z darů. V Paraple je v současnosti 100 zaměstnanců a spolupracovníků, přitom koronavirová pandemie měla vliv na výpadek příjmů i u nás a ovlivnila negativně naši činnost. Je krásné, že někteří lidé sami moc peněz nemají, ale přesto nám něco každý rok darují. Teď to potěšilo vzhledem k situaci ještě víc,“ dodává ředitel Centra Paraple David Lukeš.





Diskuse ke článku