nahoru

Prezidentských debat je nesmyslně moc, zaplavují prostor a neukazují nic zásadního

Viliam Buchert22. ledna 2018 • 16:30
Debata prezidentských kandidátů v České televizi před prvním kolem voleb
Debata prezidentských kandidátů v České televizi před prvním kolem voleb
• foto: 
Repro Česká televize

Nedělní debata Miloše Zemana před druhým kolem prezidentských voleb na TV Nova nebyla žádnou debatou. Jeho protikandidát Jiří Drahoš nepřišel a hlava státu se nemusela namáhat s přemýšlením o odpovědích, protože moderátor Rey Koranteng byl spíše Zemanovým tréninkovým partnerem. Navíc se ukazuje, že desítky prezidentských debat, které zaplavily v posledních měsících televize, rádia a weby, jsou nesmyslem. Daleko méně by v tomto případě znamenalo více.

Například německá kancléřka Angela Merkelová šla před loňskými zářijovými volbami se svým hlavním soupeřem, sociálním demokratem Martinem Schulzem do jediné televizní diskuse. Trvala 90 minut a vysílaly ji čtyři velké televize najednou (dva veřejnoprávní kanály a dvě soukromé stanice). Merkelová se jinak věnovala objíždění země v kampani.

Přestože to bylo kritizováno ze všech stran, Miloš Zeman udělal dobře, že před prvním kolem prezidentských voleb do diskusí s ostatními kandidáty nešel. Byl v tom sice jasný kalkul, ale současně by to pro něj byla naprostá ztráta času, protože těch debat bylo moc.

Prezident lhář i "nerušit, kradu". Podívejte se na volební street art v Česku

Zeman, Soukup a TV Barrandov

Zeman se nemusí nikomu představovat a nepotřeboval debaty s ostatními, protože si zařídil vlastní sólo vystoupení každý čtvrtek na TV Barrandov. Má tam i svého moderátora (Jaromíra Soukupa), který se ptá na to, co prezidentovi vyhovuje. Stačí cokoli říci a ostatní média to rychle převezmou.

Doby, kdy vítězství ve volbách ovlivnila třeba jedna zásadní televizní diskuse (jak jsme to v minulosti viděli v Americe), jsou ale také pryč. Jenže naprostá přemíra společných diskusí kandidátů je devastující. Omezuje kontaktní kampaň, otázky se neustále opakují, proto slyšíme i podobné odpovědi. Mění se pouze místo a čas.

Zásadně se také změnil mediální svět – už nejsou jenom vlivné televize, ale máme i velký a možná dnes ještě vlivnější online svět. A k tomu sociální sítě (americký prezident Donald Trump udělal v roce 2016 část vypjaté kampaně přes svůj Twitter). Každé velké médium proto chce svoji diskusi, každý se chce prezentovat. Jenže pro voliče je to k ničemu. Nepotřebují slyšet několikrát týdně to samé. Ovšem kandidáti a jejich týmy mají pocit, že musí být všude, a tak zahuštěný mediální prostor poslušně vyplní. Moc si tím ale politici a političky nepomohou, ani kdyby byli v těch debatách hodně dobří. Společnost je silně polarizovaná a přesvědčit své protivníky o vlastní pravdě je takřka nemožné.

Slavnostní monolog kandidáta Zemana
Karel Steigerwald 21. ledna 2018 • 21:59

Slavnostní monolog kandidáta Zemana

Zeman a jeho kampaň

Příkladem je expremiér Mirek Topolánek. Ten po prvním kole voleb v rozhovoru pro Info.cz kromě jiného řekl: „Nechal jsem si vnutit styl kampaně, mimo jiné ploché debaty v osmi lidech. Přestože jsem v nich neprohrával, tak mi nepřinesly žádné body. Ztratil jsem čas, během něhož jsem mohl jezdit do regionů, mluvit s lidmi a vysvětlovat staré i nové pomluvy a hoaxy.“

Nakonec se proto v případě debat zdá nejlepší taktika Miloše Zemana. Zatímco ostatní neustále odpovídali na stereotypní otázky, tak prezident v klidu a za peníze daňových poplatníků objížděl regiony a pořád u toho tvrdil, že přece žádnou kampaň nedělá. Jistěže, lhal. To na konečný výsledek ale nemusí mít žádný vliv. První skutečný duel se uskuteční až v úterý na Primě.

Bohumil Pečinka: Co by se vlastně stalo, kdyby se prezidentem stal Jiří Drahoš

Loňské volby do Poslanecké sněmovny i letošní hlasování o prezidentovi tak mohou být poučením pro strany i politiky, že v případě debat není nutné využít každou nabízenou příležitost. Lepší je soustředit se v tomto případě na něco většího, významnějšího, na něco, co je blíže k termínu voleb a co bude silně a zásadně rezonovat v samotném závěru kampaně. Důvod je prostý – na rozdíl od minulosti se mnoho lidí rozhoduje až na poslední chvíli, komu dají svůj hlas.

Jenže touha exhibovat je v politickém světě mimořádně silná a další předvolební debaty za chvíli znovu odstartují. Vždyť na podzim máme volby do třetiny senátu a především důležité volby do zastupitelstev obcí. Třeba kandidáti na primátory Prahy či Brna se už jistě třesou, jak se předvedou.

Česká televize by měla být šťastná, že Moravec nebude moderovat duel Zeman-Drahoš.…
Drahoš má k vítězství daleko, voliče jiných kandidátů nedokázal zatím ničím přesvědčit

Vše o volbách prezidenta ČR 2018 čtěte zde

O ekonomických dopadech prezidentských voleb čtěte na E15.cz





Diskuse ke článku

 

Kurzy měn
25,770
22,290
29,380
Nejčtenější komentáře
INFO.CZ
E15
Nejčtenější