Záběry z videohry Marvel’s Spider-Man 2
Záběry z videohry Marvel’s Spider-Man 2
Spider-Man: Miles Morales
Záběry z videohry Marvel’s Spider-Man 2
11

Recenze Spider-Man 2: Pokračování je větší, lepší a technicky skvělé. Příběh slabší, zamrzí i omezení volnosti

V roce 2018 vyšel první díl restartované série s nejslavnějším komiksovým hrdinou. Ačkoliv tehdy trochu ve stínu God of War, herní Spider-Man se stal jednou z korunních značek Playstationu. Dvacátého října vychází pokračování navazující jak na první díl, tak na menší spin-off s druhým pavoučím superhrdinou, Milesem Moralesem. Stejně jako před pěti lety Spider-Man zřejmě nebude hra roku, ale stále je pro všechny majitele konzole od Sony víceméně povinností si jí zahrát. Více (a bez spoilerů) v tomto článku.

Komiksového Spider-Mana není třeba představovat. Jde o prvního a nejslavnějšího hrdinu, který se objevil v několika iteracích ve všech médiích. Herních zpracování pavoučího muže bylo také několik, kdy po dlouhou dobu měl práva na herní zpracování Activision (brzy finálně součásti skupiny Microsoft). V roce 2014 však licenční práva této společnosti skončila, a byla otevřena cesta, aby se Spiderman dostal na konzoli od Sony.

Spider-Mana z roku 2018 vyvíjelo studio Insomniac Games, které se další rok stalo pevnou součástí Sony. Výsledek byl veskrze pozitivní. Jednalo se o velmi zábavnou, skvěle vypadající a přístupnou hru s dobře odvyprávěným příběhem. V roce 2018 však vyšel kromě God of War i Red Dead Redemption 2. Spider-Man tím pádem neokupoval první příčky v herních žebříčcích, což by se klidně mohlo stát, kdyby vyšel rok předtím nebo rok později. No a tato situace se zřejmě bude opakovat i letos.

Dvojice Spidermanů proti Kravenovi a Venomovi

Miles Morales byl částečně hratelnou postavou již v prvním díle. Následně dostal samostatné rozšíření, které spolu s remasterovanou verzí prvního dílu vyšel kolem vydání konzole Playstation 5 na konci roku 2020. Druhý díl na tyto dvě hry bezprostředně navazuje bez velkého časového odstupu. Příběhové sekvence budete hrát střídavě za Milese a za Petera. Ve volném pohybu po městě můžete téměř libovolně přepínat mezi hrdiny s tím, že některé vedlejší mise může plnit jen jeden z nich. Jak víme z trailerů, hlavními protivníky jim budou Kraven, velitel žoldácké armády, a Venom, mimozemský symbiot schopný ovládat lidské hostitele. Kromě toho se objeví ve hře i někteří staří známí z prvního dílu.

O příběhu více prozrazovat nebudu. Tvůrci odvedli stejně dobrou práci jako v případě prvního dílu i spin-offu. Osobně ani v tomto případě však nepovažuji příběh za něco, kvůli čemu je nutné hru hrát. Příběh není nejsilnějším aspektem hry. Tím neříkám, že je špatný nebo dokonce trapný. Není ani vysloveně dětinský. Jen se nemůže řadit mezi první ligu herních příběhů – oproti Last of Us, God of War nebo poslednímu dílu Uncharted nejde o tak silný zážitek.

Čistá radost z pohybu

Největší předností hry je pohyb po městě. Tomu se skutečně žádná hra nemůže rovnat. Ve hře si sice můžete odemknout fast travel, ale to byste se ochudili o to nejzábavnější, co hra nabízí. Pokračování navíc přidalo možnost poletování po městě, což přidává do pohybu další zábavný prvek. Město samotné působí velmi živě a neustále se v něm něco děje. Můžete po něm chodit, pohupovat se po sítích, prolétávat vzdušné tunely a vše si maximálně užijete.

Kromě toho, že ve hře hrajete za dva Spidermany, jde o typické pokračování, tj. více všeho. Hra především přináší větší mapu a již není omezena pouze na Manhattan. Navštívíte navíc například Brooklyn nebo část Queens (konkrétně Astorii). Narazíte také na více bojových pomůcek a způsobů porážení nepřátel. Těch je samozřejmě také mnohem více s větší variabilitou. Naštěstí, a to tvůrci avizovali již dopředu, pokračování je v zásadě stejně dlouhé jako první díl. Tento respekt k času hráče velmi cením.

Většinu herního času budete bojovat s nepřáteli nebo plnit jiné hlavní a vedlejší úkoly (většinou související s pavoučím pohybem po městě). Tato hlavní herní náplň je i po letech od vydání prvního dílu velmi zábavná. Nudit se u hry každopádně nebudete. Je to ale dostatečný pokrok za pět let? To asi záleží na každém hráči. Pro zkušenější hráče to nemusí stačit. Pokud jste tedy hráli většinu velkých titulů za posledních pět let, můžete si u druhého Spider-Mana říkat, že tohle by bylo fajn před pár lety. Pro svátečnější hráče může být hra příjemným návratem ke známým technikám.

Další negativum je, že v některých částech hra vyžaduje, abyste nehráli za superhrdiny. Tyto části budou pro někoho možná příjemným rozptýlením, ale mně nesedly. Proč, když máte hru s úžasným pavoučím pohybem po New Yorku, nutit hráče, aby jezdil s Petrem Parkerem po městě na kole? Toto rozhodnutí vývojářů úplně nechápu.

Technicky také bez chyb

Spider-Man 2 běží na PS5 plynule a bez zásadních bugů. Klasicky si můžete zvolit mezi grafickými mody, jeden zaměřený na výkon a druhý na rozlišení. Navíc jsou přidány i možnosti nastavení VRR a HDR u obrazovek, které to dovolují. Subjektivně vždy dávám přednost více snímkům za vteřinu a i v tomto režimu si vychutnáte hru v celé její kráse a detailech. Doporučuji tedy vylézt na některý mrakodrap a kochat se pohledem. Česká lokalizace je také bez chyb. Hra vychází výlučně na PS5 (konečně tedy herní tvůrci pomalu začínají zapomínat na staré konzole). PC verze prvního dílu vyšla až vloni, a není tedy pravděpodobné, že druhý díl vyjde pro počítače v nejbližší době.

Vývojářskému týmu nelze nic vyčítat. Pokračování Spider-Mana je povedené, a to především v samotné herní náplni. Rozhodně se najdou hráči (a možná jich bude většina), kteří si naplno užijí i příběh. Není tedy důvod se obávat nebo váhat s koupí. V letošní konkurenci, kdy vyšlo pokračování Baldur’s Gate nebo Zeldy a několik dalších výborných her, to však bude mít Spider-Man složité. Ale on to měl složité i v roce 2018, a taky to zvládnul. Snad ho tedy uvidíme v top žebříčcích i letos.