Jsme ve vesmíru sami?

Jsme ve vesmíru sami? Zdroj: NASA

Poslala nám rádiové vlny ze vzdálené galaxie jiná civilizace?

Opakované rádiové signály z galaxie vzdálené od Země 1,5 miliardy světelných let zachytili v průběhu několika týdnů vědci v kanadské provincii Britská Kolumbie. Teprve podruhé v historii se přitom stalo, že byly podobné signály zaznamenány opakovaně. Zda to pomůže odhalit některá z tajemství vesmíru, dnes ještě nevíme. Podle vědců může totiž tyto rychlé radiové záblesky způsobit cokoli – od vybuchlé hvězdy až po poselství neznámé civilizace. Proto bývají podobné informace často také základem nejrůznějších konspiračních teorií a spekulací.

Odkud přesně zaznamenané signály pocházejí, zůstává záhadou. Podle britského listu The Independent, který informaci přinesl, se ale jedná o rádiové záblesky z galaxie, která je od naší Země vzdálená 1,5 miliardy světelných let. Záblesky trvají podle vědců pouhou milisekundu, ale jsou „vypáleny“ stejným množstvím energie, jakou Slunce vyprodukuje za dobu jednoho roku. Tedy silou, kterou si laik ani nedokáže představit.

Na stopě k rozluštění vesmírné hádanky?

V historii bylo zatím zaznamenáno 60 rychlých rádiových záblesků, opakovaný signál ovšem pouze jednou. „Až doteď byly známé jenom jedny opakované záblesky. Pokud budeme mít k dispozici více opakovaných signálů z různých zdrojů, možná tuto vesmírnou hádanku vyřešíme,“ řekla astrofyzička Ingrid Stairsová z Univerzity Britské Kolumbie v Kanadě, která se na výzkumu tohoto neobvyklého jevu podílí.

Vědci zatím netuší, co tyto rádiové záblesky způsobuje. Ty mohou být přirozeným jevem, který souvisí s nějakým neznámým, ale přirozeným procesem ve vesmíru. Objevují se i odvážné myšlenky, že by se mohlo jednat o tajemnou technologii, s pomocí které vzdálené civilizace do vesmíru vysílají své signály. A objevit se mohou i teorie ještě odvážnější. Spekulovat se podle odborníků totiž dá v tomto případě v podstatě o čemkoli.