Nechali byste si transplantovat prasečí srdce? Vědecké pokroky to zřejmě brzy umožní

Johana Kudrnová27. srpna 2017 • 18:00
foto: profimedia.cz

Tým vědců ze Spojených států, Číny a Dánska publikoval v časopise Science studii, jež člověka mílovými kroky přiblížila k tzv. xenotransplantaci. Odborníci se snaží postupně odstranit překážky, které v současné době brání úspěšnému využití prasečích orgánů jako náhrad za orgány lidské. Konkrétně se jedná o srdce a ledviny. Vědcům se podařilo odstranit prasečí gen, jež by v lidském těle vyvolával propuknutí rakoviny. Nyní zbývá „přesvědčit“ imunitní systém, aby neodmítal buňky jiného živočišného druhu.

Podle statistik Koordinačního střediska transplantací bylo v Česku v roce 2016 provedeno 808 transplantací, z toho 458 transplantací ledvin, 179 jater a 78 srdce. Česká republika patří k zemím, které uplatňují princip tzv. předpokládaného souhlasu. Potenciálním dárcem orgánů se tak může stát kdokoliv. Výjimku tvoří osoby, které za svého života vyjádří písemný nesouhlas s dárcovstvím.

Vynálezce Madsen zřejmě zavraždil novinářku Wallovou záměrně, obvinění proti němu bude…

Mnoho zemí se však řídí principem aktivního vyjádření souhlasu s odebráním orgánů v případě smrti. Británie tak v důsledku tohoto „opt-in“ systému představuje zemi s nejmenším počtem potenciálních dárců. Na transplantaci zde přitom v současné době čeká na 6 a půl tisíce lidí. V letech 2015-2016 zde při čekání na vhodný orgán zemřelo 466 pacientů. Nadějí pro mnohé smrtelně nemocné lidi by tak v budoucnu mohly být xenotransplantace.

Vědcům se nyní podařilo prostřednictvím nové technologie Crispr odstranit z prasečích buněk endogenní retroviry, které doposud blokovaly další postup na cestě k transplantacím prasečích orgánů člověku. Ty by v případě ocitnutí se v lidském těle pravděpodobně aktivovaly propuknutí rakoviny a jiných závažných onemocnění.

Satelitní snímky, které ukazují dokonalou symetrii. Podívejte se na Zemi jinýma očima

Nyní je třeba vyřešit problémy spojené s rozdílnou stavbou prasečích a lidských buněk a rozdílnou fyziognomií orgánů. Jedním z přístupů, se kterým si vědci v současné době pohrávají, je „pěstování“ lidských orgánů v prasatech. V ideálním případě by byly přeneseny kmenové buňky konkrétního člověka, čekajícího na transplantaci, do zvířete, jehož srdce by se poté svou stavbou více podobalo srdci lidskému.

Xenotransplantace s sebou však nesou také spoustu etických problémů. Někteří považují například chování prasat pro orgány za zcela nepřijatelné. Odmítavě by se k takovým transplantacím zcela určitě stavěly také mnohé náboženské skupiny. Zvolili byste si prodloužení života díky srdci, které vyrostlo ve zvířeti, vy?

Čtvrt století od začátku konce Československa. Před 25 lety jej oznámili Klaus s Mečiarem