Imed Jeddai

Imed Jeddai Zdroj: Petr Kobliha

Cestovat se začne trochu jinak

V roce 1996 přijel do Česka IMED JEDDAI (53), který pochází z Tuniska, a chtěl zde pracovat jako provozní ředitel pro jednu leteckou společnost. Nakonec vše ale skončilo jinak. Jeddai se stal zakladatelem cestovní kanceláře Blue Style, která je dnes jednou z největších na našem trhu. Jak se ale bude vyvíjet cestování po koronavirové pandemii? Jaké budou ceny? A kam vlastně turisté pojedou? Na to odpovídá Imed Jeddai v rozhovoru pro Reflex.

Po dvou letech covidového marasmu vyrazili letos Češi do ciziny na dovolenou doslova jako diví. Změnil se ale celkový přístup k cestování?

Nikdy se už nevrátíme zpátky do doby před covidem, protože trh se radikálně změnil. Jak přístup klientů, tak cestovních kanceláří. Daleko více věcí přešlo do on-line světa, cestovky musí být flexibilnější a ochotnější měnit věci podle požadavků zákazníků. Nejsou stejné ani parametry na výběr a plánování zájezdu. Kdysi se klienti rozhodovali dlouho dopředu, teď déle váhají, než je to definitivní.

Posunout ale u lidí jejich zvyky v cestování může být složité.

Když musíte, tak to změníte. Víme o mnoha klientech, kteří dříve cestovali sami, dnes se obracejí na nás, protože potřebují v této turbulentní době jistotu, že dostanou za své peníze službu, již si zaplatili. Jen se podívejte na letošní problémy v letecké dopravě, které se naštěstí dovolenkových charterů z Česka tolik nedotkly. Když ale pojedete sám, tak v případném souboji s leteckou společností či hotelem, pokud vznikne problém, může být vyřešení problému složité a dlouhé. V případě služeb od cestovky to vyřešíme neprodleně.

Jenže celý letošní rok šly ceny mnoha vstupů prudce nahoru. Jak se to projevilo u cen vašich zájezdů?

Jen málo, protože služby v zahraničí byly objednány s předstihem. Navíc jsme nechtěli přenášet tyto problémy na klienty. Jsme silní a drželi jsme i rezervy.

Ale nepředpokládám, že zbytek letošního roku a příští rok bude stav podobný. O kolik musíte zdražit, protože pochybuji, že hotel někde v Řecku, Tunisku či třeba v Ománu bude stát stejně.

Byznys se změní, asi vás ale překvapím – i přes významný nárůst inflace a cen energií se u našich zájezdů bude jednat pouze o nepatrné zvýšení ceny. Pro naše klienty to nebude žádný velký finanční náraz. Navíc lidem, doufám, odpadnou předchozí náklady související s testy a pandemií.

Vliv cenových změn ale musí mít nějaké dopady na výběr zájezdů. Jaký?

Změní se podle nás přístup klientů k výběru dovolené, termínu, kategorii hotelu, destinace i samotné délky dovolené. My proto nabídneme i možnost krátkých, třeba jen čtyřdenních pobytů, a současně i delších až na tři týdny.

Upravili jste už nabídku s ohledem na ekonomickou situaci?

S přípravou na to jsme začali už loni na podzim, protože jsme vycházeli z odborných predikcí. Nás Putin, na rozdíl od jiných, tolik nezaskočil.

V jakých zemích se obecně růst cen podle vás projeví nejvíce?

Ve státech Evropské unie. Teď nehovořím o našich zájezdech, ale o celkové hladině cen. Mimo Evropu nebude cenový skok pro turisty takový, ale to jsme viděli i letos. Třeba v Tunisku či Egyptě, ale kvůli prudkému oslabení liry to pro turisty nebyl problém ani v Turecku. Zjednodušeně řečeno – některé destinace budou mít v nové sezóně konkurenční výhody a tam, kde se podařilo nasmlouvat dobré ceny dopředu, to také nebude nijak problematické.

Popište mi konkrétní situaci. Počítám s nějakou částkou peněz a chci si podle toho vybrat zájezd. Jenže u některých lidí teď panuje určitá nejistota. Má smysl rezervovat cestu už teď? Není to riziko?

Není. U nás je rezervaci nejvýhodnější udělat v rámci First Moment nabídky, protože máte nejširší výběr prověřených hotelů ve všech hlavních destinacích, a navíc můžete čerpat ty největší slevy a výhody, kterými jsou například děti zdarma, ale i další slevy pro dospělé. Ze zkušenosti víme, že je dobré nákup neodkládat, protože atraktivní hotely jsou velice rychle vyprodány a je o ně vždy od začátku největší zájem. Rozumím za současného stavu těm dotazům, zda to není riskantní. Ale o své peníze se v rámci včasného nákupu obávat nemusíte, Blue ­Style teď nabízí změnu zájezdu zdarma ještě 10 dní před odletem.

Neočekáváte ani snížení prodejů v souvislosti s nárůstem cen?

To určitě neočekáváme. I v návaznosti na fakt, že ceny mohou v jistém časovém horizontu stále ještě růst, doporučujeme klientům brzký nákup. Tento rok totiž může být historicky jedinečný v tom, že se ceny nabídky Last Minute mohou dostat nad ceny právě aktuální nabídky First Minute. Jak jsem říkal, ten byznys se mění.

Dnes mnozí pod tíhou ekonomické situace a vyvolané hysterie fňukají, vy zníte optimisticky. Jaké máte vlastně letos hospodářské výsledky?

Výborné! Obrat bude mezi 6,2 až 6,5 miliardy korun a to je nejvíce, co kdy měla jakákoli jednotlivá cestovní kancelář i před covidem. Je po nás obrovská poptávka. Přitom Blue Style není drahá, ale ani levná cestovka. My navíc nechceme nabízet něco pod cenou a za neférové ceny, to je cesta do pekel. Nebudeme nabízet superlevné letecké zájezdy.

A jak se ještě dají motivovat zákazníci?

Tím, že získají pocit jistoty a stability. Dovolenou vždy děláme s láskou a tak, jako bychom ji dělali pro sebe, dbáme na kvalitu produktu i na rozmanitost celého našeho portfolia. Našim klientům jsem od rezervace zájezdu neustále k dispozici, a i během pobytu o ně neustále pečujeme. Dovolím si tvrdit, že to funguje. Enormní zájem o naše služby, návrat klientů k našim službám a zisk je důkazem spokojenosti klientů.

Jací jsou vlastně typologicky čeští klienti?

Zajímavá otázka, protože je v tom i kus psychologie. Vidím tři typy. První typ je fixovaný na cenu, má nějaký rozpočet a je mu jedno, s kým jede a někdy i kam jede. Druhý si vybírá podle místa a tam se vrací. A třetí typ věří značce cestovní kanceláře, je s ní spokojený. Samozřejmě se to ještě různě prolíná.

Přesto slyšíme, myslím obecně a každý rok, že někteří klienti jsou dovolenou zklamáni, protože jejich představy nebyly naplněny. Jak se to stane?

V našem případě se to stává velmi málo, především díky velmi kvalitním vztahům se zahraničními partnery. My prodáváme po světě 800 hotelů a někdy se stane, že některý hotel nedodrží, co bylo domluveno. Je to pak pro klienta skutečně problém a bolí to jeho i nás. Snažíme se to řešit hned na místě. I my uděláme občas chybu, to mě pak trápí.

Vaše cestovka se vždy hodně ­orientovala na Řecko. Proč?

Protože je to nádherná země. Letos tam bylo skoro 100 tisíc našich klientů. Uvidíme, jak se tam bude dlouhodobě vyvíjet situace, zejména pokud jde o ceny.

Vy pocházíte z Tuniska. Co byste tam lidem doporučil?

Tak jako jinde kombinaci odpočinku u moře a poznávání. Kromě hotelu u moře je krásné vyrazit na Saharu a přespat v poušti, spojit to s jízdou autem po dunách atd. Je to moje rodná země a je to velmi krásná země.

Také se mi zamlouvá kombinace lenošící dovolené, jak jí říkám, s tou aktivní. Máte v tomto směru další vyzkoušená zajímavá místa?

Portugalskou Madeiru, to je jedna velká botanická zahrada a k tomu skvělé treky či výlety do hor. Pro mě je mnoho let srdeční záležitostí i Řecko, jak už jsme o něm hovořili. Vybral bych ostrov Korfu, protože je hodně zelený, úplně jiný na severu a úplně jiný ve své jižní části. Pak ostrov Lefkada, kde si můžete půjčit člun a sami objevovat okolní ostrůvky a malé pláže, na kterých jste kolikrát úplně sami. A to občas chcete, že? Tento rok byl jedním z našich překvapivých hitů Severní Kypr, místo, kam ještě nejezdí tolik turistů. Otevřela se tam po skoro půlstoletí i legendární pláž ve Varoši, která byla předtím uzavřená kvůli někdejšímu válečného konfliktu mezi severem a jihem. Takové místo jinde v Evropě nenajdete. Teď, v říjnu, začínáme létat do Ománu, což je fascinující tradiční arabská země, navíc mimořádně bezpečná. Na rozdíl od blízké Dubaje má bohatou historii, krásné hory, super pláže. Máte rád literaturu?

Ano, proč se ptáte? To je nějaký chyták?

Není, ale budete jistě znát slavný detektivní román Agathy Christie Smrt na Nilu. My nabízíme přesný opak – pohodu při Plavbě po Nilu. A při ní lidi navštíví i některá místa popsaná v románu Agathy Christie. Mohou je i nějak porovnat.

Mám takový pocit, že se ne­hrnete dělat takzvaně všechno, že když se nějaká další des­tinace objeví v hledáčku ostatních, tak hned po ní sko­číte. Je to tak?

To není váš pocit, ale realita. Máme však v hledáčku nové destinace, jen nechceme dělat všechno najednou. A dodržujeme nadále zásadu, že pořádáme letecké zájezdy, proto se třeba nespecializujeme na Chorvatsko, které je velmi zajímavým trhem. Ale my nechceme pořádat autobusové zájezdy ani prodávat zájezdy lidem, kteří tam dojedou autem. Nabídneme v nastávající sezóně například i více Itálie, cenově to vypadá dobře v Turecku.

Je zajímavé, že v regionu Blízkého a Středního východu se otevírají další a další destinace. O milióny turistů se bude ucházet i Saúdská Arábie. Bude tento region stále větším konkurentem zemí kolem Středozemního moře, kam i Češi masově jezdí?

Určitě. Všechno tomu nasvědčuje, ale ještě to bude chvilku trvat. Je tam vždy teplo, výborné jídlo, dobré služby, ale nebude to nejlevnější region pro cestování, s tím bych nekalkuloval.

Jste velká cestovka, ale v každé zemi jsou poněkud jiné služby, protože přístup ke klientům není úplně stejný, panuje všude jiná kultura. Co se s tím dá v případě masové turistiky dělat, zdali vůbec něco?

To má jednoduché řešení – užijte si to v každé zemi jinak. Já jsem 11 let za sebou jezdil na thajský ostrov Ko Samui do stejného hotelu, a dokonce do stejného pokoje. Ten měl mimochodem číslo 257. Miluju to tam a přístup Thajců se mi líbí. Hledám ale v každé zemi to dobré a pozitivní. Řecko není stejné jako Turecko, Turecko není stejné jako Tunisko, Tunisko není stejné jako Thajsko. V tom je přece kouzlo cestování. Vyzkoušejte toho víc a pak jezděte tam, kde vám to vyhovuje.

Máte v plánech i jiné vzdálené destinace než dnes?

Ano, vyhlížíme to Thajsko, Dominikánskou republiku či Zanzibar. Zajímaly by nás i některé ­africké země, jsou krásné, ale to je zatím jen plán.

Umějí Češi „dobře“ cestovat?

Češi jsou velcí cestovatelé, ale problémem bývá, že někteří nemají správnou představu o tom, co mohou dostat za 15 000 korun, co za 30 000 atd. Představy se hrozně různí. Snažíme se to klientům vysvětlovat a učit je to. Opakuji u toho, že za hodně málo peněz dobrou dovolenou letadlem moc nepořídíte, tomu nevěřím a ani to dělat nechceme.

Procestoval jste velkou část světa. Jaké místo se vám líbí v České republice?

Líbí se mi hlavně doma. V Průhonicích. Rodina, úžasný park na procházky, pohoda, dobré ­hospody.