Zdroj: PBS GROUP, a.s.

České proudové motory dobývají svět. PBS GROUP zásobuje i americkou armádu

Reklama

Díky malým proudovým motorům české společnosti PBS GROUP mohou drony nebo střely s plochou dráhou letu letět rychlostí až devět set kilometrů za hodinu a zasáhnout cíl až tisíc kilometrů daleko. Hranice jejich výkonu a možností přitom firma, která má hlavní výrobní závod ve Velké Bíteši na Vysočině a další otevřela letos v Roswellu ve Spojených státech amerických (USA), neustále posouvá. Po jejích motorech, které dodává i americké armádě, je proto hlad.

Flotily dronů nebo různé střely, které potřebují motory jako ty od PBS, aby dosahovaly vysoké  podzvukové rychlosti, se totiž staly na moderním bojišti nezbytnými, ba dokonce klíčovými. Nejvíce to ukázala válka na Ukrajině, ale i jiné konflikty a operace ve světě. „S globálním vývojem začala stoupat i poptávka po motorech, které různé letecké aplikace pohání. Ty naše jsou navrženy tak, aby mohly být nasazeny rychle a ve velkém měřítku napříč různými ofenzivními, obrannými i průzkumnými platformami,“ uvádí Petr Kádner, generální ředitel společnosti.

PBS GROUP se tak stala globální lídrem a její motory pilířem obranyschopnosti vzdušného prostoru států NATO, spojenců a dalších zemí. Skupina posiluje obrannou průmyslovou základnu České republiky, Evropské unie i USA a podporuje měnící se potřeby ozbrojených sil. Připojuje se i k formování budoucnosti leteckých bojových systémů. Například zapojením do evropského projektu GARUDA, který byl vybrán Evropskou komisí jako součást iniciativy Evropského obranného fondu. Ten má určit základy pro příští generaci bezpilotních bojových letounů a zaměřuje se na vývoj modulární a všestranné platformy, která se může vyvíjet do více variant a přizpůsobit se operačním potřebám evropských ozbrojených sil. „Jako dlouholetý dodavatel kompaktních proudových motorů a pohonných systémů pro bezpilotní platformy jsme rádi, že můžeme do tohoto strategického projektu přinést naše know-how a podpořit evropské obranné schopnosti prostřednictvím technologické excelence a inovací,“ uvádí Petr Kádner.

Závod ve Velké Bíteši, kde se motory PBS GROUP rodí, letos slaví už 75 let existence. PBS historicky vyráběla a vyrábí pomocné energetické jednotky (APU) pro letadla jako je například české Aero L‑39. Později k této výrobě přidala i výrobu turbodmychadel a turbín, až konec začaly v závodě vznikat i lehké proudové motory. Vyrábí se pro bezpilotní prostředky jako jsou drony, střely s plochou dráhou letu a další sofistikované bezpilotní systémy, pohání ale i pilotované lehké letouny.

Motorů z dílen PBS je hned několik. Rozdílné jsou především co se výkonu týká. Dále se pak jedná o parametry spotřeby paliva, rozměrů a váhy. Platí, že čím je motor výkonnější, tím je větší a těžší. A váha má vliv i na dolet.

Aby dokázala naplňovat potřeby nejen amerického ministerstva obrany, ale i dalších zákazníků na jednom z největších světových trhů, kde působí, společnost v září zahájila sériovou výrobu v Roswellu v Georgii. V USA plánuje postavit další závod za dvě miliardy korun, aby zde dokázala postupně vyrábět desetitisíce kusů motorů. „Rozšíření do Spojených států nám umožňuje spojit desetiletí českého inženýrského know-how s příležitostmi největšího leteckého trhu na světě a posílit naši roli spolehlivého globálního partnera,“ uvedl majitel PBS Group William Didden.

Investice v Roswellu dosahuje řádu milionů dolarů a nejenže rozšíří výrobu přesných pohonných systémů pro pokročilé letecké platformy, ale přinese i urychlení vývoje. Skupina totiž v Roswellu zahajuje i činnost vývojového centra, kde budou inženýři a specialisté pracovat na vývoji, aby dokázali posouvat hranice proudových motorů k ještě lepším parametrům v oblasti výkonu, spotřeby paliva či odolnosti. Centrum bude v úzkém kontaktu se zákazníky na americkém trhu, aby dokázalo rychle a efektivně reagovat na jejich specifické potřeby, kterým následně motory a další vývoj přizpůsobí.

Zdroj: PBS GROUP, a.s.

V souvislosti s investicemi i dodávkami pro americký obranný sektor prošla PBS GROUP a její majitel přísnými bezpečnostními prověrkami, což ji kvalifikuje jako prověřeného a spolehlivého dodavatele, který přispívá k obranným kapacitám USA i dalších států NATO. To samo o sobě ukazuje, jaký přínos české know-how obraně států jako je USA má. Posílení výrobních kapacit oceňují dokonce i američtí zástupci. „Tato investice potvrzuje závazek Georgie k inovacím, naši kvalifikovanou pracovní sílu a naši pozici nejlepšího státu pro podnikání. Těšíme se na příležitosti, které tento projekt přinese Roswellu i celému státu, když se PBS stává dalším významným hráčem v našem druhém největším odvětví,“ řekl guvernér Brian Kemp. Kongresman Rich McCormick, který se zúčastnil otevření závodu v Roswellu, navíc uvedl: „Udržení amerického vůdčího postavení jako dominantní a stabilizující světové mocnosti vyžaduje schopnost čelit novým a vyvíjejícím se hrozbám, abychom zajistili bezpečnost naši i našich spojenců.“ A k lokalizaci výroby na území USA dodal: „Jsme odhodláni posilovat domácí výrobní kapacity obranného průmyslu. Je to nezbytné pro snížení závislosti na mezinárodních dodavatelských řetězcích a pro zajištění toho, aby naše armáda měla k dispozici ty nejlepší nástroje k překonání jakýchkoli současných i budoucích výzev.“

Díky tomu, že je dnes PBS high-tech firmou světového leteckého průmyslu a obranyschopnosti, poskytuje budoucnost na roky dopředu stovkám zaměstnanců a inženýrů. Jen v letošním roce do závodu ve Velké Bíteši investuje miliardu korun. Připravuje další výrobní halu zaměřenou výhradně na výrobu leteckých motorů, posiluje i vývoj a inovace. Co navíc dělá PBS GROUP jedinečnou je, že vývoj, výrobu i testování má pod jednou střechou a spolu se zákazníky dokáže přizpůsobovat motory právě jim na míru.

Doslova motorem růstu a úspěchu PBS jsou inovace. Firma investuje až deset procent svého obratu, aby dokázala odolnost a parametry svých motorů jako je spotřeba paliva, výkon či dolet ještě posouvat a byla tak stále napřed před konkurencí. Nejnovější je motor TJ200, který firma představila letos v červnu na mezinárodní Air Show v Paříži a poptávky na něj od zákazníků se jen hrnou.

„Jedná se o nejvýkonnější motor z naší výroby. Tento motor představuje velký potenciál, protože nikdo takový motor dosud nenabízel a naši zákazníci nás oslovili, že by něco takového chtěli. Velkou výhodou je například jeho odolnost vůči mořské vodě, což je zásadní pro nasazení v námořních aplikacích. Revoluční konstrukce otevírá nové možnosti využití v oblasti obranných systémů i komerčních bezpilotních řešení, kde jsou požadovány vysoké výkonové parametry při zachování kompaktních rozměrů,“ popisuje Petr Kádner.

Zdroj: PBS GROUP, a.s.

Na dalším vývoji společnost pracuje s ukrajinskou společností Ivchenko Progres. Připravují zcela nový motor AI-PBS-350. „Vzhledem k našemu vývoji a inovacím v oblasti zvýšení výkonu motorů je tato spolupráce velmi přínosná, protože se jedná o motor, který by ml ještě vyšší výkon, než jaký jsme doposud dokázali vyrobit,“ dodává Petr Kádner.

Nejsou to ale jen motory, kterými společnost přispívá k obranyschopnosti. Vede například české koncorsicum, které se podílí na dodávkách komponent pro bojový letoun 5. generace F-35. Spolurpacuje proto s firmou Lockheed Martin. „Jde o součást širšího zapojení naší skupiny do globálního dodavatelského řetězce v rámci programu F-35. Zahrnuje vývoj a zavádění nejmodernějších výrobních technologií včetně aditivní výroby, laserového zušlechťování povrchů a pokročilého tepelného zpracování,“ vysvětluje Petr Kádner. Projekt je tak dalším, který ukazuje schopnost českého průmyslu přispívat ke globálním obranným dodavatelským řetězcům prostřednictvím pokročilých technologií.

Zdroj: PBS GROUP, a.s.

Protože PBS historicky vyráběla a vyrábí pomocné energetické jednotky (APU) pro letadla jako je například české Aero L‑39, pokračuje rovněž vývoj nových technologií v oblasti APU. Nedávno skupina uzavřela smlouvu o spolupráci se státním podnikem LOM PRAHA o integraci vylepšené pomocné energetické jednotky SAFIR 5K/G MI s alternativním elektrickým generátorem do vrtulníku Mi-171Š. „Spolupráce umožní provést certifikaci APU SAFIR s novým elektrickým generátorem. Zároveň je to pro nás další modernizace APU SAFIR. Budou provedeny pozemní a letové zkoušky na vrtulníku a dále bude vydán zástavbový bulletin. Hodnota kontraktu je v řádu milionů korun. Z pohledu budoucích zakázek PBS na APU SAFIR se jedná o miliardy korun,“ vysvětlil Milan Macholán, generální ředitel PBS Velká Bíteš.

Projekt tak pomůže i Armádě České republiky, která vrtulníky Mi-171Š využívá. „Spolupráce s PBS GROUP je strategickým krokem, který přispívá k rozvoji schopností českého obranného průmyslu a modernizaci vrtulníkové techniky. Tento projekt ukazuje, že když spolupracují silné české firmy na národní úrovni, může mít výsledek nejen technologickou, ale i strategickou hodnotu s přesahem na mezinárodní scénu,“ uvedl Jiří Protiva, ředitel státního podniku LOM PRAHA.