
Asi znáte alespoň z doslechu film od Rogera Vadima z roku 1968, který si z prvního komiksu (v knižním vydání jsou příběhy dva) vyzobal pár scén za Forestova výtvarného dozoru. Barbarellu tam hrála – velmi přesvědčivě – Jane Fondová, byť autor původního kresleného seriálu měl prý na mysli spíš Brigitte Bardotovou. Forest nebyl ani tehdy žádný zelenáč. Již od 50. let ilustroval sci-fi časopis Fiction a právě odtamtud pochytal nejrůznější motivy, z nichž pak spletl děj Barbarelly. Za mnohé vypovídá fakt, že jej vydal ve vydavatelství zaměřeném na sci-fi a erotiku. Stačilo jen spojit obé dohromady a jedna z nejznámějších postav evropského komiksu byla na světě. Dokonce prý významně „posunula limity žánru“.
Děj to v pravém slova smyslu nemá, avšak o wow-momenty vskutku není nouze. Hrdinka v rychlém sledu proplouvá nejrůznějšími mimozemskými světy a zažívá zde dobrodružství, v nichž nikdy neodkládá odvahu a naivitu, na rozdíl od nejrůznějších kusů oděvu, které odkládá pravidelně. Nezapomeňme, píše se rok 1962, hippies se ještě nevynořili zpoza obzoru, ale prsatá blondýna Barbarella jako by byla ztělesněním hipíckého ideálu o volné lásce bez zábran, která má v moci vyřešit i potenciálně násilné situace. Stejně často jako paprskomet používá hrdinka jako zbraň svoje vnady. A ty rozdává padni, komu padni – klaďasům za odměnu (někdy dokonce předem) a záporákům, aby je omámila a dosáhla svého. Nepohrdne ani robotem. V asi nejpřetiskovanějším panelu z celého díla leží po boku kovového milence a chválí si jeho styl, zatímco robot s provinilým výrazem říká: „Ale ne, paní je až příliš laskavá! Znám svoje chyby… moje pohyby jsou poněkud mechanické.“
Nejčastější autorovou fantazií je model „dáma v nesnázích“. Barbarella se pravidelně dostává do situací, kdy jí jde o život. Sápou se po ní zdivočelé růže, do těla se jí zakusují mechanické panenky, hrozí jí telekinetické kamenování i usmrcení strojem na rozkoš. A tak nezbývá než opakovaně a velmi fyzicky děkovat zachráncům.
Zatímco první příběh se ještě pokouší aspoň navenek tvářit jako dobrodružná space opera, v druhém se Forestova erotická imaginace již úplně utrhla ze řetězu, nebo možná začalo být dostupné LSD, každopádně se ocitáme v bizarních scénách, kdy podivní holohlaví mužíci Barbarelle oznamují, že jí před zrakem Minutožrouta jakožto Pusinkoví bratři povyšují do hodnosti omdlévačky a velechlípnice, na což jim vesmírná průzkumnice odpovídá: „Svatá pravda, neřest je mojí ctností!“
Uznáte, že s takovým materiálem můžete jít s šovinistickým predátorstvím někam, protože tahle sexbomba vám udělá pomyšlení, ještě než si rozepnete poklopec.
Komiks měl docela výrazný kulturní zásah v bývalém Československu. O slovenském vydání na pokračování jsme se již zmínili. Do Čech jej dovezl sám Adolf Hoffmeister a zcela jistě tento komiks znal i Miloš Macourek, když vymýšlel snímek Kdo chce zabít Jessii?. Barbarella má také dost podobné rysy s Amazonou, českou hrdinkou komiksu, který zůstal ve stadiu zrodu, neboť scenárista s originály kreseb emigroval na západ a tam je vydával za dílo sovětského výtvarného undergroundu. Rukopis Bohumila Konečného, která na Amazoně také pracoval, má k Forestově neklidné linii velmi blízko, stejně tak je nápadná podoba obou hrdinek. Barbarella prostě působila v polovině 60. let v Československu jako zjevení z jiné galaxie. Ačkoliv na ní nenechal tehdejší tisk nit suchou a třeba v časopisu Kulturní tvorba ji ironizují jako „kosmonautku bez ochrany“, zároveň s chutí přetiskoval ukázky s poloodhalenou hrdinkou, jak poznamenává autor doslovu Tomáš Prokůpek.
Současné vydání v nakladatelství Argo je zajímavé i tím, že kromě standardního výtisku nabízí i limitovanou sérii, jež má na obalu ilustraci k filmové verzi od Káji Saudka. Francouzský agent zastupující malířovy potomky o tom nejprve nechtěl ani slyšet, ale když se vydavatel spojil přímo s Forestovým synem, ten ochotně souhlasil a zřejmě byl sám překvapený, že tu něco takového před pádem železné opony vzniklo. O limitovaný výtisk se okamžitě strhly boje sběratelů Saudka i spekulantů, kteří budou chtít na pozdějším prodeji vydělat.