Pohled do expozice Marie Bartuszové v Alšově jihočeské galerii na Hluboké

Pohled do expozice Marie Bartuszové v Alšově jihočeské galerii na Hluboké Zdroj: Martin Polák

Malé křehké nekonečno: Česká premiéra sochařky Marie Bartuszové na Hluboké

Klára Čikarová
Diskuze (0)

„Stačí mávnutí motýlího křídla, aby se rozpoutal cyklón.“ Až meteorologický jev zvaný efekt motýlích křídel probudil v Marii Bartuszové (1936–1996) koncem osmdesátých let optimismus, do té doby zastřený myšlenkami na nepatrnost lidské existence. A naplno se pak projevil i v její tvorbě. I proto její vůbec první česká samostatná výstava začíná právě závěrečným, nejplodnějším obdobím této neprávem pozapomenuté československé sochařky.

Maria Bartuszová je případem umělkyně, která je v zahraničí známější než v Česku i přesto, že se jí mezinárodního uznání dostalo až v posledních letech – v roce 2022 na Benátském bienále a v londýnské Tate Modern a loni v salcburském Museu der Moderne. Svůj tvůrčí program přitom definovala již na dvou samostatných výstavách koncem osmdesátých let na Slovensku. Shrnout by se dal do fráze „umění jako živý organismus“.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!

Začít diskuzi