Video placeholder
Z filmu Karavan
Z filmu Karavan
Joachim Trier
Z filmu Sentimental Value
5 Fotogalerie

Český Karavan zaparkoval v Cannes, favoritem hlavní soutěže je Joachim Trier se Sentimental Value

„Český film po třiceti letech v Cannes,“ zahlásil ředitel festivalu v Cannes Thierry Frémaux a reakcí byl bouřlivý potlesk publika, které přišlo shlédnout autorský celovečerní debut Zuzany Kirchnerové Karavan. Velmi osobní snímek s Aňou Geislerovou v hlavní roli vznikal dlouho a náročně.

„Říká se teď Česko, nebo Česká republika? Jo, ta republika je tam důležitá, že?“ řekl Thierry Frémaux, než pozval tvůrčí delegaci na pódium. Zuzana Kirchnerová, která v Cannes vyhrála před lety školní sekci s filmem Bába (2009), pak zmínila náročnou realizaci svého velmi osobního snímku. „Byla to velmi dlouhá cesta a jsem moc ráda, že jsme nakonec náš Karavan mohli zaparkovat v Cannes.“

Filmařka také poděkovala z celého srdce též sekci školních filmů Cinéfondation za to, že před zmíněnými šestnácti lety uznali její talent. Česky pak poděkovala štábu Karavanu: „Zejména všem ženám, ale i mužům.“ V publiku bylo mnoho diváků, kteří mateřštině Kirchnerové rozuměli a přivítali ji s Karavanem takřka jako na domácím hřišti. Film, v němž Ester (Aňa Geislerová) společně s dospívajícím synem s Downovým syndromem míří na italský jih, vyniká prchavým obrazovým kouzlem a nezatěžuje se příliš mnoha slovy. U kritiky se dočkal solidního přijetí. „Tento hluboce osobní příběh si zasluhuje zájem mnoha festivalů,“ referuje o posledním filmu promítaném v soutěži Un certain regard například Screen.

Těsně před druhým víkendem jde festival do finále na všech frontách. Filmový trh v Cannes už dokonce zavřel své brány úplně. Zchladilo jej bájení amerického prezidenta Donalda Trumpa o zavedení cel na cizí filmy. Já bych proti tomu klidně uvalil cla na filmy nudné a neinspirativní. Myslel jsem, že je najdu v současné francouzské tvorbě, ale narazil jsem na ryzí talent. Okouzlila mě prvotina Prïncie Car o dospívání The Girls We Want. Carmen se vrací do domácího prostředí na marseilleském předměstí. „Je to děvka, nebavte se s ní!“, zní ale od kluků z bývalé party. V takové situaci pak režisérka zkoumá ryzost přátelství. „S touhle skupinou se potkávám už osm let,“ řekla mi na pláži Princïa Car, která v Marseille s mladými lidmi z vyloučených komunit natáčí krátké filmy. „Jejich vnímání touhy a žen je úplně jiné, než jak to vidím já. A tenhle rozdíl se stal základním tématem filmu.“ Režisérka sama pochází z divadelní rodiny, raději šla ale studovat vědeckou školu. „Pak přišel moment, kdy jsem ale nevěděla, co dělat. Táta mi odpověděl: To je snadné, dělej přece filmy!“

Stigma úspěšných předků se odráží též v životě Suzanne Lindon. Dcera skvělého herce Vincenta Lindona (Zákon trhu, Hra s ohněm) a herečky Sandrine Kiberlain se v Cannes uvedla v komedii Cédrica Klapische Barvy času. Režisér tu se svou typickou hravostí proplétá několik časových rovin. Adèle (Suzanne Lindon) na přelomu 19. a 20. století cestuje za svou matkou z domova v Normandii do Paříže, kde v dnešním čase čtveřice jejích potomků řeší, co si počít se zděděným domem. Suzanne Lindon je zatím známá spíše jako tvář módního domu Celine, kam si ji v roce 2020 vybral Hedi Slimane. V tom samém roce pak premiérovala svůj celovečerní debut o dívčím dospívání Spring Blossom, v němž sehrála hlavní roli. A teď si vybrala až Barvy času.  „Asi jsem o hraní stála, ale nechtěla jsem to řešit s rodiči. Chtěla jsem, by to byla moje vlastní věc. Proto jsem si taky nejdřív napsala vlastní film, to mi dalo trochu jistoty. Rodina mi určitě pomohla, ale filmy chci dělat kvůli sobě, ne jenom abych pokračovala v nějaké tradici,“ řekla mi Suzanne Lindon na terase hotelu Marriott.

Filmařské zázemí je pak základem severského dramatu Sentimental Value od Joachima Triera (Nejhorší člověk na světě). Gustav Borg (Stellan Skarsgård) je slavným režsisérem, ale špatným otcem. Alespoň pro dceru Noru (Renate Reinsve), herečku, která trpí extrémní trémou. Stařec se teď pokusí vztah zlepšit a nabídne Noře hlavní roli ve filmu pro Netflix. Věc se má odehrávat v jejich domě, a tak v ateliéru vznikají repliky fasád i pokojů. Jenže Nora není na nic takového zvědavá. Přesto ji zaskočí, že otec nabídne roli americké hvězdičce Rachel (Elle Fanning). Sentimental Value ocenilo publikum patnáctiminutovým potleskem, letos rekordním. Snímek si získal i kritiky, mluví se o nejlepším filmu roku. Na to je možná daleko, ale až se v sobotu 24. května budou v Cannes udělovat palmy, Sentimental Value je největším favoritem.