Obálka knihy

Obálka knihy Zdroj: NLN

Rytina představující okamžik vyhlášení pragmatické sankce císařem Karlem VI. (1713)
Setkání císařovny-vdovy Amálie Vilemíny s rodinou saské kurfiřtky a polské královny Marie Josefy v Jindřichově Hradci (1737). Kopie obrazu Louise de Silvestre od jeho dcery Marie Maxmilienne.
Oslava císaře Karla VI., freska nad schodištěm v někdejším moravském zemském hejtmanství v Brně (František Řehoř Eckstein, 1732)
Budova české dvorské kanceláře ve Vídni – dnešní stav
Pomník dopravní nehody baronky Maxmiliány Alsterlové z Astfeldu
6
Fotogalerie

Dalo se českým zemím vládnout z Vídně? Ohlédnutí za panováním Habsburků

Krátce po listopadu 1989 se začal projevovat zvýšený zájem o dějiny našich zemí pod bezmála čtyřsetletou vládou Habsburků, rodu ve vzácné shodě proklínaného jak prvorepublikovými představiteli, tak i poúnorovými činiteli. Soudným lidem, kteří se o historii hlouběji zajímali, totiž nemohly uniknout ve výrocích kritiků etablovaného rodu četné, řečeno velmi uhlazeně, nesrovnalosti, ba dokonce protimluvy.

Výsledkem dlouholetého bádání znalců dějin raného novověku působících v Historickém ústavu Akademie věd České republiky pod vedením Jiřího Hrbka je monumentální, 626stránková studie PANOVNICKÝ MAJESTÁT s podtitulem Habsburkové jako čeští králové v 17. a 18. století. Nezahrnuje tedy ani zdaleka celou epochu jejich vlády. Autoři zaměřili svou hlavní pozornost na kardinální otázku, jakým způsobem a jakými pákami vykonávali Habsburkové královskou moc v Čechách v inkriminovaném období, kdy sice zastávali hodnost českých králů, nicméně zároveň sídlili ve Vídni, i když, pravda, nepříliš vzdálené. Historici si kladou oprávněnou otázku, zda byla v raném novověku nezbytně nutná fyzická přítomnost vládce pro výkon jeho svrchované moci a jak si poddaní zachovávali povědomí o českém králi.

„Dálková“ vláda Habsburků

Obrazově velmi bohatě vybavené dílo patří bez nadsázky mezi výjimečné, vpravdě objevitelské práce. Vždyť zatímco například o Marii Terezii, arcivévodkyni rakouské a královně české a uherské, nebo o jejím reformně laděném synovi Josefu II., císaři Svaté říše římské a rovněž králi českém a uherském, toho mimo jiné i díky výpravnému televiznímu cyklu víme hodně, o způsobu „dálkové“ vlády Habsburků v českých zemích to neplatí.

A právě v tom je hlavní přínos recenzované knihy, jež si zevrubně všímá jak všeobecných zásad, na nichž stála politická moc českého krále (v tomto případě z nečeského, habsburského rodu), tak jeho zachycení v hudbě a výtvarném umění až k maličkostem jeho všedního života hned poté, co s početným doprovodem služebníků a dvořanů triumfálně vjel na území starobylého Království českého nebo Markrabství moravského. Tady už panovník defiluje nikoli jen jako odlidštěný vrchol tehdejšího politického systému, nýbrž také coby fyzicky přítomná bytost z masa a kostí, se všemi klady i zápory, silnými stránkami stejně jako slabinami.

V naší historické literatuře se jedná o zcela ojedinělý, o to však záslužnější krok na cestě k detailnějšímu poznání strhujícího příběhu „domu habsburského“, s nímž české země jako jeho nedílná součást po staletí sdílely dobré i zlé. Co převážilo, nechť každý posoudí sám.