Účtenkovou loterii chce Babiš zahájit v polovině příštího roku.

Účtenkovou loterii chce Babiš zahájit v polovině příštího roku. Zdroj: Petr Topič / Mafra / Profimedia

Vladimír Pikora: Babišova EET se neosvědčila. Jak je to možné?

Už je to více než rok a půl, co byla zavedena elektronická evidence tržeb (EET). Za tu dobu máme už krapet víc dat, než když se odpůrci a zastánci EET do krve hádali ještě předtím, než EET vůbec vypuklo. Takže na rozdíl od tehdejší doby už vážně můžeme hodnotit a nemusíme přitom vařit z vody. Budete překvapeni: stále ještě nikdo neví, kolik peněz do státní pokladny EET přinesla. I samotné ministerstvo financí částku jen odhaduje.  V roce 2017 podle něj EET přispěla k vyššímu inkasu DPH „kolem“ 5,2 miliard Kč. Ale jisté to není. Jak je to možné?

Není totiž vůbec snadné oddělit efekt zavedení EET a efekt rekordního růstu ekonomiky. I bez EET by byl výběr DPH podstatně vyšší než o rok dřív jen kvůli vyšší spotřebě domácností. Maloobchodní tržby v roce 2017 rostly o 6,1 %. Naivka by si mohl myslet, že to je právě v důsledku EET, jelikož lidé začali dosud tajené a nezdaněné tržby hlásit celé. Jenže není to pravda. A že to není pravda, je jasné třeba už jen z toho, že i v první polovině roku 2018 rostly tržby o 6 %. A EET v tom nehrála vůbec žádnou roli, protože už byla dávno v běhu; roli v tom hrály pouze a jen vyšší příjmy domácností. Ostatně tržby rostly ze stejného důvodu i v okolních ekonomikách, a to bez EET.

Nikdo nemá o příjmech státu lepší informace než ministerstvo financí. Jeho tvrzení o přínosu EET nikdo nemůže ani potvrdit, ani vyloučit. Možná ministerstvo má pravdu. Pokud to tak ale je, není to žádné terno. Celkové příjmy státního rozpočtu v roce 2017 totiž činily obrovských 1 274 mld. Kč. Z tohoto pohledu je 5 mld. Kč prostě málo. Takové plivnutí do moře.

Jsem přesvědčený, že hlad státu po daních je kontraproduktivní a ekonomice ve výsledku škodí. Stát už vybírá od lidí dost peněz, a to dokonce, i když netlačí na pilu skrze EET. Problém není v příjmech. Naopak problém je ve výdajích. Vůbec bych proto do daní nesahal. Jejich permanentní změna ekonomiku rozkolísá, a tím jí ubližuje.

Místo EET bych se zamyslel nad tím, jestli nemá stát až moc zaměstnanců. Když vezmu v úvahu, že během jediné vlády jich přibylo 40 tisíc, zdá se, že se vyhazují peníze oknem. A mohu pokračovat. V roce 2017 vynaložil stát jako neinvestiční transfery neziskovým a jiným podobným organizacím 14,9 mld. Kč. Tato položka přitom patřila k jedněm z nejrychleji rostoucích. Nezlobte se na mě, ale já si myslím, že neziskovky hledající sexistická prasátečka z našich daní platit nemusíme. Když škrtnu třetinu těchto výdajů, nemusíme zavádět žádnou EET.

Problém s EET není ani tak v penězích, jako v náladě ve společnosti. Politici to stále nechápou, ale smyslem jejich práce je vytvářet prostředí, ve kterém se dobře žije a podniká. Smyslem práce politiků není vytvářet nové instituce, zákony a zákazy. Pro národní hospodářství je naprosto klíčová nálada a atmosféra ve společnosti. Makroekonomové mluví o důvěře v ekonomiku, o ekonomické náladě. A tu EET nahlodává. Čísla o tom mluví jasně:

Podle Asociace českého tradičního obchodu (AČTO) ubyly po zavedení EET nejmenší prodejny. Ty s prodejní plochou do 50 metrů čtverečních skončily téměř z poloviny. Naopak přibylo prodejen nad 400 metrů čtverečních.

Malí podnikatelé nechtějí podnikat v atmosféře strachu, kdy víc času než podnikání věnují kontrolám a zbytečné byrokracii. Tlak na malé podnikatele roste a rostou i pokuty. Mediálně známý je případ, kdy 71letá důchodkyně, kterou zaměstnal podnikatel jako brigádnici, nezaevidovala kontrolní nákup Tic-Taců v hodnotě 15 Kč. Úřady za to udělily pokutu 15 tisíc Kč. Není to jasný signál, že lidé nemají podnikat?

Lidé tudíž s podnikáním končí. Také podle dat Eurostatu počet podnikatelů v pohostinství a maloobchodě klesá. Jedněch ubylo během dvou let 15 % a druhých 12 %. Řada lidí se raději nechá zaměstnat u větší konkurence, než by měla malý obchůdek a nechala se permanentně šikanovat. Tím ale ekonomika ztrácí tempo a konkurenceschopnost. Představa, že ekonomika bude založena jen na velkých firmách, je naivní.

Problémem stávající společnosti je, že řada lidí bude tvrdit, že s podnikáním skončili ti, kteří kradli. Úbytek podnikatelů pak berou jako důkaz, že šlo o zloděje. Automaticky se už počítá s tím, že všichni kradou. Není to pravda. I já sám osobně znám řadu lidí, kteří měli kupříkladu restauraci jako svou vedlejší aktivitu, ale po zavedení EET a řady dalších administrativ s ní skončili, protože najednou jim úřadování týkající se jen minoritního příjmu začalo zabírat příliš mnoho času.

Není dokonce pravdou ani často omílané tvrzení, že díky EET se narovnalo podnikatelské prostředí. Například můj zelinář zpočátku EET hájil, protože poukazoval na řadu lidí, kteří neplatí daně, a on jim nemá šanci konkurovat, protože on daně platí. Dneska se chytá za hlavu, jak byl naivní: Pořídil dotykovou pokladnu, novou evidenci skladu, všechno eviduje, hlavu má v pejru, práce přibyla - a ti, kteří dřív daně neplatili, je podle něj neplatí dál.

Když si mi můj nebohý a rozčilený zelinář stěžoval, chytal jsem se za hlavu, že to není možné. Ovšem jen do chvíle, než jsem si přečetl statistiku. Z průzkumu společnosti Nielsen pro Asociaci českého tradičního obchodu plyne, že 13 % procent českých a 19 % „asijských“ prodejen nevydává zákazníkům účtenky. Jak je možné, že čísla nejsou stejná? EET je prostě bič na poctivé, nepoctiví si dál stejně jako před EET daně krátí, jako by se nechumelilo.

Jenomže ekonomika na tom tratí. Ničí ji, že se mění na ekonomiku strachu, v níž úřady využívají tak trochu „gestapácké“ postupy. Počátkem srpna proběhla médii zpráva, že finanční úřad zaslal novomanželům výzvu, ve které požadoval do 15 dnů podrobné informace o svatební hostině. Prověřoval totiž, zda byla řádně zdaněná a zaregistrovaná v rámci EET. Jenomže tím podle právních názorů překročil své pravomoci. Finanční správa však pochybení nepřipouští. Nejsem právník, abych mohl být soudcem a rozebíral, zda to v rámci nových zákonů dělat smí. Ať tak či onak to ale považuju za špatné, pokud zákony dávají úředníkům takovou moc, aby ani nebylo jasné, kam až mohou zajít. To je úřední šikana. Úředník pořád víc otravuje lidi a leze jim do soukromí. Soukromí a svoboda se vytrácejí.

Důvěru v ekonomiku nahlodává i to, že státní moc cílí na nejpodlejší pudy lidské společnosti a chce vyvolat udavačství. S tím souvisí i zavedení takzvané účtenkovky, která má zpopularizovat EET. Stát tak vynaloží víc než procento příjmů z EET na odměny v této loterii, čímž daňový efekt EET snižuje.

Takže na jedné misce vah máme 5 mld. Kč, což jsou necelá 4 promile příjmů rozpočtu. A na druhé misce vah máme zhoršení podnikatelského prostředí a ukončení aktivity těch nejmenších.

Myslí si snad někdo, že je dobře, když zanikne maličký krámek v ulici a zákazník musí jet do velkého supermarketu pět kilometrů? Myslí si někdo, že je dobře, když někdo sbírá všechna data o ekonomických subjektech, která jsou zneužitelná? EET je jen metla na malé podnikatele.

Člověk by řekl, že s odstupem už to může být všem jasné. Jenže není. Už v lednu navrhla ODS zrušení celé EET. Strany, které vycházejí z předpokladu, že podnikatelé jsou podvodníci, se však spojily a návrh opozice shodily ze stolu…