
Tím se diskuze definitivně zploštila: nemít rád Zemana najednou znamenalo podporovat vznik centra. Podobná instituce není českým vynálezem. Odrážejí se v ní dva celosvětové trendy. Jednak nárůst počtu a vlivu dezinformačních webů, což je fenomén spjatý s digitální érou a novými formami ideologického pronikání. Ještě silnějším popudem ke vzniku těchto center byl pocit současného politického, ekonomického a mediálního establishmentu, že ztrácí kontrolu nad společenskými procesy.
Konkrétně v politicko-mediální oblasti už není tak jednoduché uzavírat „dealy“ a pakty o neútočení mezi velkými vydavateli, byznysem a politikou. Svět digitálních médií a Facebooku, který má stále větší vliv na veřejnost, upřímně děsí establishment všude na světě svou nekontrolovatelností.
Současně s tím platí, že tento digitální svět je zdrojem mnoha dezinformací a hoaxů. Hlavním smyslem vzniku podobného centra v Německu je pročesávat Facebook a udávat různé nekorektní diskuze na centrálu Facebooku, aby mohly být vymazány. To bylo ostatně výsledkem schůzky kancléřky Merkelové a Marka Zuckerberga.
Hlavní idea německého centra vznikla v reakci na nezvládnutou migrační vlnu z léta 2015 a na způsob informování na sociálních sítích v čele s Facebookem. Tehdy došlo k prolomení informační blokády, kterou velká média při referování o uprchlících praktikovala. Byl to zlom v historii německé žurnalistiky, protože snad poprvé přestal fungovat tradiční „železný kruh“ založený na strategickém partnerství vlády, velkých vydavatelů a byznysmenů.
Vznik německého centra má být pokusem odstranit a odloučit extrémy z veřejné debaty. Ale co bude zítra? České centrum oficiálně vzniklo, protože tajné služby málo komunikují s veřejností a svá sdělení si nechávají pro sebe. Jenže nikdo neví, jaký má být cílový stav. Šéfové centra naznačují, že kromě vnitra mají vzniknout podobné útvary i při bezpečnostních odborech všech ministerstev a zastřešovat to má vedení na Úřadu vlády.
V tom případě vznikne silová struktura, která už by měla být ustavena ze zákona, protože půjde o útvar lehce politicky zneužitelný. To může být hlavně v předvolebním boji rizikovým momentem celého projektu, protože bude platit: kdo ovládá centrum, ovládá část novinářských výstupů. A jak napsal Orwell: Kdo ovládá minulost, ovládá přítomnost, kdo ovládá přítomnost, ovládá budoucnost.