Španělská vláda hodlá nově pokutovat částkou až 600 eur (16 tisíc korun) cestující, kteří se svezou soukromým vozem a řidiči za to zaplatí. Ještě vyšší pokuta, až 6000 eur (160 tisíc korun) čeká i ty, kteří spolujízdu organizují nebo propagují. Ohrožena je tak moderní mobilní aplikace, která lidem umožňuje ušetřit.

Španělská vláda hodlá nově pokutovat částkou až 600 eur (16 tisíc korun) cestující, kteří se svezou soukromým vozem a řidiči za to zaplatí. Ještě vyšší pokuta, až 6000 eur (160 tisíc korun) čeká i ty, kteří spolujízdu organizují nebo propagují. Ohrožena je tak moderní mobilní aplikace, která lidem umožňuje ušetřit. Zdroj: Profimedia

ANDREA HOLOPOVÁ: Španělsko začíná pokutovat za svezení soukromým autem

Španělská vláda hodlá nově pokutovat částkou až 600 eur (16 tisíc korun) cestující, kteří se svezou soukromým vozem a řidiči za to zaplatí. Ještě vyšší pokuta, až 6000 eur (160 tisíc korun) čeká i ty, kteří spolujízdu organizují nebo propagují. Ohrožena je tak moderní mobilní aplikace, která lidem umožňuje ušetřit.

Barcelona už zažila celodenní stávku taxikářů, kteří protestují proti konkurenci v podobě aplikace „Uber“. Mnoho Katalánců totiž začalo využívat novou mobilní aplikaci, která jim umožňuje ušetřit za dopravu po městě. Místo aby si zavolali taxíka, domluví se přes aplikaci s řidičem v okolí, který má cestu stejným směrem a přes mobil mu i přispějí na jízdu.

Aplikace připomíná u nás oblíbenou „spolujízdu“ – například spolujizda.com nebo jizdomat.cz.

Jenže řidiči taxíků proti aplikaci protestují, což je logické, protože oni musí platit daně a pojistné a musí mít i drahé licence. Podle firmy, která aplikaci v Barceloně nabízí, chtějí taxikáři jen uzavřít trh před konkurencí a bránit novým alternativám pro spotřebitele.

Poskytování dopravy za úplatu ale skutečně odporuje španělskému zákonu o pozemní dopravě. Firmám, které nabízí dopravní služby bez licence, hrozí pokuta až 6000 eur, při opakovaném přestupku až 18 tisíc eur. Samotným uživatelům aplikace hrozí vláda pokutou 600 eur, když vše řádně nezaúčtují.

Protesty proti novinkám ze strany asociací a cechů, které si hájí své privilegované postavení, jsou pragmatické. Chtějí si zachovat své příjmy, a to klidně i na úkor ostatních.

Toto jednání popsal přesně už v roce 1850 francouzský ekonom Frédéric Bastiat ve své eseji „Petice výrobců svíček.“ Tehdy ochranářství ničilo francouzskou ekonomiku a Bastiat popsal absurdnost omezování konkurence na fiktivní petici výrobců svíček a lamp proti neférové konkurenci. „Naše průmyslové odvětví je vystaveno nekalé konkurenci ze strany jistého zahraničního rivala, jehož výrobní podmínky při produkci světla zcela zjevně převyšují veškeré naše možnosti a schopnosti, a sice v tak obrovské míře, že tento konkurent zaplavuje náš domácí trh světlem za pohádkově nízké ceny; v tom okamžiku, kdy se objeví, je konec s naším prodejem.“ Tím konkurentem nebyl nikdo jiný než - Slunce. „Žádáme vás, abyste ve své laskavosti přijali zákon, jenž nařídí bezpodmínečné zazdění všech oken, vikýřů, světlíků, větráků, špehýrek a kukátek, zavření a zatlučení všech vnějších i vnitřních okenic, jakož i zatažení všech závěsů, záclon, opon a rolet.“

Buďme rádi za nové nápady a nové aplikace, které nám zlevňují a usnadňují život. Španělská vláda by místo zakazování novinek měla zrušit licence pro taxislužbu a snížit daně. To ale pragmatiky a socialisty nenapadne. Lidé ale budou dál vymýšlet aplikace a sdílet auta. A vláda nikdy nedohlídne na všechno.