Pavel Páral: Americká cla zase jinak. Co si Trump chystá na Evropu?
První epizodu celních válek Donalda Trumpa proti zbytku světa máme za sebou. Cla ve výši 25 procent na vše z Mexika a Kanady, kde byla úleva desetiprocentních cel na ropu a plyn, jsou odložena po závazku obou zemí nasadit na hranici po desetitisících vojáků na boj s migrací a pašováním drogy Fentanyl. Platí tak momentálně jen desetiprocentní přirážka k dosavadním clům pro Čínu, kde se jedná v zákulisí. V čekárně je nyní Evropa a další státy. Strachu z toho bylo dost.
Na konci minulého týdne však došlo k posunu. Trump na tiskovce s japonským premiérem Šigeruem Išibou ohlásil, že ustupuje od plánu zavádět plošná cla ve výši deseti až dvaceti procent na vše, hodlá se držet reciprocity a proclívat dovážené zboží stejně, jako země exportéra zatěžuje tarify dovoz z USA. Podrobnosti měly padnout v řádu dnů, ale do uzávěrky tohoto vydání se tak nestalo. Trump pouze v neděli ohlásil plošná cla na dovoz oceli a hliníku. Evropská komise uvedla, že bude reagovat podobně jako na podobné omezení v roce 2018 – tedy cly na jiné zboží. Měla by si to ale spíše rozmyslet.
Bolavá auta
Je skutečností, že americká cla jsou u mnoha zemí nižší, a to i výrazně, než cla v dané zemi. Platí to i pro Evropu. Podle údajů agentury Reuters je vážené clo USA na veškerý dovoz 2,2 procenta, zatímco v Indii 12 procent, Jižní Koreji 8,4 procenta, ve Vietnamu 5,1 procenta. Nás nejvíce zajímá Evropská unie, která se svými 2,7 procenta není od USA tak daleko.
Trump si stěžuje zejména na cla na automobily. Evropské clo činí deset procent a v případě pick-upů, jež jsou pro americké automobilky klíčové, dokonce 25 procent. Zde lze očekávat Trumpovu odvetu a zvýšení cel na evropská auta, což bude bolet, protože
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!