Ilustrační kresba

Ilustrační kresba Zdroj: Marek Douša

Pavel Páral: Začíná rok spotřebitele. O ceně běžného zboží by konečně mohli začít rozhodovat zákazníci

O růstu cen obvykle rozhoduje první měsíc roku. V lednu obchodníci přeceňují, a cenový skok bývá proto nejvyšší. A letos to bude opravdu zajímavé, protože po dlouhé době se zdá, že by navrch mohl mít konečně spotřebitel. Přinejmenším u potravin a běžného spotřebního zboží.

Když pár týdnů před svátky ohlásily řetězce, že od ledna se bude zdražovat zhruba o deset až patnáct procent, dostaly takovou bídu, že pak už se po zbytek prosince jen předbíhaly ve slibech zlevňování. Ono to skutečně vypadalo spíše jako pokus o výzvu k nějaké nepsané dohodě mezi obchodníky k držení a zvyšování marží.

Marné sny obchodníků

Objektivní důvody pro zdražování totiž viditelně chybějí. Statistiky výrobních cen jsou jednoznačné. Farmářské ceny klesají už půl roku a v listopadu byly o více než šestnáct procent nižší než loni. Vymyká se jen ovoce a zelenina, které dál masívně zdražují i v případě producentů. Pokles farmářských cen se pak na konci loňského roku začal projevovat už i u potravinářů, jejichž ceny klesly o 3,3 procenta. U obchodníků stojí nyní otázka nikoli o kolik zdražit, ale jak rychle s cenovkami couvat, protože o zákazníka je už zjevně nouze a lepší to hned tak nebude.

Ani předvánoční nákupy nebyly jako v předchozích letech a po svátcích se prostě méně jí a více šetří každoročně. A ani věčný zvěstovatel zdražování másla Milan Teplý z Madety si tentokrát netroufl na své obvyklé strašení. Pokud obchodníci zkusí přece jen zdražovat, rozhodně na tom nevydělají, protože zákazník půjde jinam a nejspíše bude mít kam. K polským cenám se sice nijak významně nepřiblížíme, samozřejmě pokud koruna výrazněji neoslabí vůči zlotému, ale strašidelné časy nekonečného zdražování jsou zřejmě za námi.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!