Budoucí podoba magistrály nad Masarykovým nádražím

Budoucí podoba magistrály nad Masarykovým nádražím Zdroj: agps architecture

Budoucí podoba magistrály u Hlavního nádraží
Budoucí podoba magistrály u Hlavního nádraží
Budoucí podoba magistrály u Hlavního nádraží
Budoucí podoba magistrály u Hlavního nádraží
Budoucí podoba magistrály nad Masarykovým nádražím
15
Fotogalerie

Praha zklidní magistrálu: Nový přechod, cyklopruhy a širší chodník. Souhlasí i ODS

Vedení Prahy v pondělí schválilo rozsáhlé plány na takzvanou humanizaci magistrály. Dopravní tepna metropole se má změnit hlavně v oblasti u Hlavního nádraží, kde se rozšíří chodník, přibudou stromy, vznikne přechod pro chodce i oddělený cyklopruh. Změny mají začít už v tomto volebním období, magistrát tedy nebude čekat na dostavbu okruhů kolem města.

Přeměnu magistrály v centru města rozpracovaly 3 různé studie, které si město zadalo. Jejich výsledek na pondělním zasedání podpořila městská rada. Pražští politici konkrétně odhlasovali to, že se studie stanou podkladem pro budoucí úpravy Magistrály a zároveň zadali městským firmám, aby změny začaly připravovat.

Okruh nepomůže

Na první pohled překvapí, jak jednoduchá shoda na tomto návrhu vznikla. Studie předkládali radě dva náměstci primátora: Zdeněk Hřib (Piráti) a Petr Hlaváček (STAN). Hlasovalo pro ně však všech 11 radních, tedy i celá koalice SPOLU v čele s primátorem Bohuslavem Svobodou za ODS. Ten přitom dříve říkal, že zklidnění magistrály může přijít na řadu až po dokončení Pražského okruhu.

Jenže okruh je pro Prahu stále v nedohlednu, vedení města má taky jen omezené možnosti s ním pohnout – stavba totiž spadá pod ministerstvo dopravy, ne pod magistrát. Z dat o průjezdu Prahou navíc vyplývá, že konkrétně z magistrály by případný okruh odvedl pryč jen asi desetinu současného provozu. Drtivá většina aut jedoucích po magistrále totiž zajíždí do centra.

S úpravami „dálnice“ uprostřed města tak není důvod čekat. Široká politická shoda panuje na tom, že magistrála vedoucí historickým centrem je chyba komunistického režimu, který touto stavbou mimo jiné oddělil Národní Muzeum od Václavského náměstí a zničil hodnotné prostranství s parkem před Fantovou budovou u Hlavního nádraží.

Začne se přechodem

A jak konkrétně se magistrála promění? Nejdříve ze všeho má dojít k realizaci úprav v prostoru před historickou Fantovou budovou Hlavního nádraží. U něj vznikne velkorysý přechod pro chodce a dojde k redukci odbočovacího pruhu k ulici u Bulhara. V uvolněném prostoru město rozšíří chodník a přibude tam také cyklopruh a nové stromořadí. Z prostředku silnice mají zmizet svodidla, která nahradí širší dlažba s novými lampami. Tuto část proměny magistrály upravuje studie Institutu plánování a rozvoje Prahy (IPR) a má navazovat na další úpravy lokality – rekonstrukci přilehlého parku a taky na novou tramvajovou trať přes Václavské náměstí, která se má začít stavět už letos.

Až v pozdější fázi chce město realizovat větší úpravu magistrály mezi Hlávkovým mostem a Hlavním nádražím. Studii k této části si Praha objednala u švýcarského ateliéru AGPS architecture. V téhle oblasti má také dojít k výraznému rozšíření chodníku a vytvoření odděleného cyklopruhu. Zároveň má přijít větší úprava prostorů pod mostem, a to hlavně kolem křižovatky U Bulhara. Oblast pod magistrálou se má zrekonstruovat a vzniknou nová schodiště pro pěší vedoucí právě na magistrálu. Jako poslední se chce Praha více zaměřit na oblast Těšnova a Florence, studii k této lokalitě zpracovaly ateliéry De Architekten Cie., Lola Landscape architects a studio M2AU.

Cílem všech změn je, aby se po magistrále dalo i procházet a aby do okolních částí města jednoduše více zapadala. I v druhé fázi půjde o návaznost na další projekty – hlavně na rekonstrukci Masarykova nádraží. Právě kvůli „Masaryčce“ město zatím nezvažuje zbourat mostní část magistrály a vrátit ji na zem. To by totiž znamenalo přetnutí železnice a tím pádem ukončení provozu Masarykova nádraží. „Železnice tam odvádí více dopravní práce,“ okomentoval záležitost na prezentaci v centru CAMP náměstek primátora pro územní rozvoj Petr Hlaváček.

Souboj s památkáři

Na politické úrovni je možná až překvapivá shoda, přesto prosazení vizualizovaných návrhů do praxe nebude jednoduché. Podle náměstka pro dopravu Zdeňka Hřiba bude město mít problém záměry prosadit u památkářů, kteří nechtějí u Fantovy budovy povolit výsadbu nových stromů, přestože v prostoru byly za první republiky. „S památkáři očekávám lítý a tvrdý boj,“ řekl na diskuzi o magistrále Hřib.

Pro celkový kontext pražské politiky je nejvíce charakteristický jeden detail: Změny na magistrále přišli tento týden na veřejnou přednášku do CAMPu představit jen Hřib a Hlaváček. Primátor Svoboda byl dle nich také pozván, ale nezúčastnil se kvůli pracovním povinnostem. Nejde si teď nevzpomenout na předvolební debaty, kde Svobodovi Hřib vyčítal, že chce být zároveň primátorem i poslancem. Zatím to totiž často vypadá tak, že město dál řídí stará koalice v čele se Hřibem a Hlaváčkem. I proto, že zklidňování magistrály voliči SPOLU v Praze asi tak úplně nečekali.