Ilustrační snímek.

Ilustrační snímek. Zdroj: Profimedia.cz

Maturita
Maturity 2015
2
Fotogalerie

Vladimír Pikora: Hra na maturitu

V poslední době se nestačím divit diskusím o školství. Školství padá. Babička mojí ženy maturovala za protektorátu a ještě padesát let po válce mi byla schopná citovat Vergilia v latině, protože – jak víme z Marečku, podejte mi pero – i dělník ve šroubárně si může přečíst Vergilia v originále. Moje znalosti latiny byly proti jejím směšné. Mám pocit hraničící s jistotou, že tak to bylo s celou její maturitou, a zároveň loňská maturita byla směšná proti té mé. A o té letošní ani nemluvím.

Pamatuji si, že když jsem byl student, říkal jsem si, že bych se chtěl vzdělávat v Británii. To mi tehdy přišlo jako vrcholný mix krásné angličtiny a prestižních škol. Později jsem však pochopil, že školství nemá problémy jen v ČR, ale v celé Evropě a obecně v celé západní civilizaci.

Zatímco dříve jsem chtěl, aby moje děti studovaly v zahraničí, dnes už to nechci. Úroveň britských a zejména amerických škol, které nejsou vyloženě technické, dramaticky poklesla. Jejich absolventi místo cvičení logiky řeší 64 pohlaví a podobné moderní vymoženosti. Západní školy už neučí, už to je jen vymývaní mozků progresivní propagandou. Výuku blbostí dětem platit nebudu, to mohou studovat doma zdarma.

Když čtu o nehorázném opěvování stalinismu na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy, vím, že ani tady za mé peníze mé děti studovat nebudou. Takové školy jsou ztrátou času. Moderní školy neopouští vzdělanci, ale svazáci načichlí marxismem. Bojím se, že kvalitní vzdělání už nabízí jen Asie. Když se dívám na výsledky mezinárodních testů, vidím, že Hongkong a Singapur září. Tam má smysl studovat. Tam je budoucnost.

Víc nesmyslů a hlavně méně fyziky

O tom, že je náš civilizační okruh na sestupu, svědčí i to, že byly revidovány např. rámcové vzdělávací programy pro základní vzdělávání. Byla sice posílena výuka informatiky, ale zároveň došlo k redukci výuky fyziky a chemie. Žáci se prý už nemají učit o Newtonových zákonech nebo Ohmově zákoně. To jako už neuslyší o akci a reakci? Neumím si to představit. Prý to bylo pro děti moc složité. To je argument? Opravdu je cílem vychovat generaci hlupáků?

Chápu, že když přidáte hodiny počítačů, potřebujete někde ubrat, ale proč zrovna ve fyzice? Problém není v tom, kolik mají děti předmětů, ale v tom, že mají permanentně nějaké akce, kvůli kterým nemají čas na řádné studium. To jsou pořád nějaké besedy o klimatické změně, výlety či dojíždění na plavání. My na základní škole na plavání nejezdili a také umím plavat. Já osobně naučil své děti plavat, žádná škola. Škola se nemusí snažit suplovat rodiče, ale Newtonovy zákony by učit mohla. Tady zase nechci školu suplovat já.

Maturita je zbytečné téma

Nechápu cavyky s maturitou. Proč by nemohla proběhnout maturita normálně? Bojí se někdo nákazy? Nejde snad, aby v květnu proběhla zkouška ve velké třídě ve dvoumetrových rozestupech a za přítomnosti několika učitelů a dvou studentů?

Mají školy problém s přípravou studentů na maturitu? To už ale nejsou malé děti! Maturant by měl být schopen se na zkoušku připravit sám, a pokud toho schopen není, neměl by ani maturitu dostat. Pokud má k dispozici všechny materiály a okruhy, musí to zvládnout. Vážně nevidím důvod k rušení maturit.

Když jsem viděl titulky o úřední maturitě, rozzuřily mě. Nicméně když jsem si přečetl celý text, pochopil jsem, že titulky byly jen tradičně matoucí. Premiér Andrej Babiš naštěstí nepřišel s až takovou nehorázností, jak se mnozí snaží tvrdit. Jestli jsem ho správně pochopil, navrhuje volbu mezi klasickou a úřední maturitou. Ta by měla sloužit pro studenty, kteří nechtějí jít na vysokou školu, a byla by průměrem známek z předchozích let. 

Jestliže bude v koronavirové době problém organizačně zvládat maturity, vnímám to jen jako zjednodušení situace pro školy, což je dobře. Navíc už teď bylo rozhodnuto, že bude maturita bez slohu. To je pro mě asi jako Velká Pardubická bez překážek. Schopnost napsat srozumitelně a bez chyb jednoduchý text je základní dovednost. Bez slohu je maturita o ničem. V tomto případě dává průměr známek z let, kdy se normálně učilo, možná větší smysl než nějaký kočkopes bez slohové práce.

Premiér si ihned vysloužil od opozice kritiku, že prý maturita zaměstnavatele velmi zajímá a že to je jen předvolební tah. Předvolební tah to asi je. Považuji to za vychytralé lovení v pirátských vodách. Proč ne? Taková je politika, a proto ten jekot. Nemyslím si ale, že by někdy někoho zajímalo, jaké jsem měl vysvědčení u maturity. Nikdy se mě na to nikdo neptal a ani já podle toho nikoho nepřijímal. Známka z angličtiny mě nezajímala. Mě zajímalo, zda jsem schopen anglické noviny přečíst.

Covid je příležitostí na změnu, ale hlavně ji udělejte rychle

Já jsem maturoval na gymnáziu se samými jedničkami a učil se mraky zbytečností o ruchovcích a lumírovcích, protože mi to přičítalo nějaké body u přijímacích zkoušek na vysokou školu. Kdyby byl systém tehdy nastaven jinak, známky by mě nezajímaly a všechny ty zbytečnosti, které si dnes ani nepamatuji, bych přeskočil. Tehdejší systém mě jen připravil o čas. Místo zbytečných ruchovců a lumírovců jsem se mohl naučit třeba španělsky.

Jestliže dnes budou vysoké školy hledět jen na výsledky přijímacího testu, jsou známky u maturity irelevantní a může to být klidně průměr předchozích let. To, že je dnes kolem maturit takové dusno, vnímám jen jako médii podporovaný předvolební boj. Hlavně že se perou a je o čem psát.

Možná, že covid přinesl skvělou příležitost k tomu, aby české školství udělalo radikální řez. To nejhorší, co může být, je nejistota. Politici musí udělat změnu hned, anebo až v příštím roce. Studenti nemají čas. Politici jim nemohou říct týden předem, zda maturita bude, nebo ne.

Já osobně bych maturity neměnil a sloh by byl samozřejmostí. Vůbec bych tím tématem studenty nerozptyloval od regulérního učení. Pokud už někdo chce změnu, určitě bych nešel cestou zjednodušování a opomíjení Newtonových zákonů. Budoucnost není v genderových studiích, budoucnost je v přírodních vědách.