Pražský primátor Zdeněk Hřib (Piráti) - ilustrační snímek

Pražský primátor Zdeněk Hřib (Piráti) - ilustrační snímek Zdroj: Facebook

Vladimír Pikora: Pražská radnice si říká o další defenestraci

Někdy mám pocit, že nežiju v Praze, ale v Kocourkově, kde chytali světlo do pytlů a nosili ho do školy bez oken. Tento týden jsem stál snad hodinu na pražském Andělu, kde naprosto kolabovala doprava. Poté, co osvícené město začalo na silnicích budovat zbytečné ostrůvky zahušťující už tak hustou dopravu, přišla totiž „nečekaně“ dopravní nehoda a systém se zcela zhroutil. Jak pro Prahu typické.

Člověk by čekal, že jestliže chce být Praha pokrokově ekologická, vybuduje nejprve kolem města okruh, následně postaví na okraji města obří parkoviště a pak vylepší městskou hromadnou dopravu tak, aby bylo každému líto, že ji jako rychlou, čistou, pohodlnou, levnou a bezpečnou nevyužívá. Aby hromadná doprava byla pro každého neodolatelným lákadlem zaparkovat na okraji města.

Opak jest pravdou. Žádné velké stavby zvyšující průchodnost města od dokončení tunelu Blanka nevidím. Město se ve svém rozvoji před lety zaseklo. Už čtyřicet let čekáme na dokončení Rozvadovské spojky a místo toho, abych viděl novou Radlickou radiálu, jsem se před pár dny dočetl, že Praha její podobu ještě přehodnotí. Jinými slovy, dokončení se dočkáme až na sv. Dindy. Možná že pro někoho je i 40 let málo.

A co městský okruh? Tady jsem se pro změnu dočetl, že soutěž na firmu, která měla pomáhat městu zpracovat dokumentaci pro územní řízení, musí město pro své chyby zrušit. Aha, takže taky žádný velký pokrok.

A co ta léta slibovaná velká parkoviště? Tisk píše, že v plánu je celkem osm parkovišť typu P+R, která by do budoucna mohla pojmout téměř 5 000 vozů. Aha, tak to je terno! To by nestačilo ani Brnu a my se bavíme o Praze. A hlavně ta parkoviště měla být už dávno. Tohle snad ani nemůže být jen neschopnost.

Aby lidé jezdili víc MHD, je třeba ji „zatraktivnit“ vyšší cenou

A za této situace čtu v médiích, že se radní přou o to, o kolik zdraží MHD, ačkoli před volbami slibovali mnozí opak. I údajná „levná varianta“ návrhu zdražení znamená růst ceny o 10 %, což je zhruba trojnásobek ročního růstu spotřebitelských cen. Navíc prý růst přijde několik let po sobě. Člověk by čekal, že jestliže magistrát chce lidi odradit od individuální dopravy a nahnat je jak stádo do MHD, tak kolektivní doprava v MHD naopak zlevní. Vedení města ale chce popřít zákony ekonomie a udělat to obráceně.

Jasně, že je MHD drahá sranda, ale pokud politici veřejnou dopravu zdraží, proč dělají vše pro to, aby se do Prahy nedalo jet alespoň autem? Praha totiž nechce zdražit jen MHD, chce zdražit i parkování. Koordinátoři uzavírek musí snad trpět slaboduchostí nebo sadismem, když nedávno testovali, zda řidiči přežijí, když jim uzavřou Malou Stranu. A asi nebylo šikany řidičů málo. Před pár týdny nesmyslně zavřeli autům pruh u Národního divadla, aby tam byly stolečky, u kterých nikdo nesedí. To není známkou punku, ale pirátství a zeleného aktivismu ve veřejném prostoru. Copak by si normální člověk sedl ke kávě do křižovatky? To radní nevědí? Oni snad vážně chtějí, aby lidé zhubli a chodili pěšky, dokud jsou chodníky ještě trochu provozuschopné. Současná radnice zatím nic smysluplného nevybudovala, jen ničila.

Zdá se, že se pražští radní inspirovali ve Francii. Tam zelení starostové otevřeně říkají, že dříve či později auta ve městě zakážou. Než to ale učiní, znepříjemní řidičům život tím, že omezí rychlost tak, aby bylo i kolo rychlejší než auto, zkomplikují dopravu a uberou parkovacích míst. Například nová starostka Paříže chce zrušit šedesát tisíc parkovacích míst.

Cílem je dostat vás na kolo, které budete jako správný socialista sdílet, protože soukromý majetek se přežil. To, že Praha není na rovině jako Amsterdam, nikoho nezajímá. Cestou od Vltavy na Barrandov podle zelených soudruhů zocelíte tělo.

Evropská města se zkrátka stala baštou levice milující komunu. Doufám, že to s tou komunou nebudou přehánět. Ta francouzská kdysi vytvořila revoluční tribunály i Výbor pro veřejné blaho. Nerad bych se dočkal, že budou tentokrát pod gilotinu chodit řidiči jako emitenti uhlíku.

Máme pítka, ale nemáme mosty

Město místo toho, aby řešilo zásadní věci, řeší blbosti. V médiích např. čteme, že městská část Praha 7 doplnila mlžítka a pítka. To je super, když si uvědomíte, že když v Janově v roce 2018 spadl most, tak za něj už tento měsíc otevřeli most nový. V Praze spadla lávka přes Vltavu o rok dříve, než v Janově došlo k tragédii, ale nic jsem neslyšel o tom, že bychom měli již lávku novou.

Léta víme, že máme v Praze mosty v katastrofálním stavu. Už jsou opravené? Raději ani nechci vědět. Ale ta pítka za to stojí. Tomu já říkám populismus aktivistů. Hlavní je, že všichni hipsteři z Letné o pítkách četli. Některý volič zkrátka zabírá na koblihy, některý jak ptáček na pítka a některý na vyvěšování různých vlajek. Každý politik volí jinou návnadu. Fungující město ale nevidět.

Myšlenka Prahy, že dostane auta jako neekologický přežitek z města ven a inspiruje se koly ze Saigonu, je pro zemi zaměřenou na výrobu aut pohromou. Copak nikdo nechápe, že si pod sebou řežeme větev, na které sedíme? Od politiků bych chtěl vidět nějaký výsledek, který město posune vpřed; zatím nás jen vracejí na stromy. Už se „těším“ na nové volby. Třeba dostane volič rozum.