Theo van Gogh: Vražda kritika islámu ukázala ohrožení svobody slova | Reflex.cz
nahoru

Vražda nizozemského režiséra Thea van Gogha: Smrt kritika islámu přispěla k autocenzuře médií

Lukáš Lhoťan2. listopadu 2018 • 16:40
Lidé si na místě vraždy připomínají smrt Thea van Gogha (2010)
• foto:
Profimedia

Dne 2. listopadu 2004 byl muslimským věřícím brutálně zavražděn novinář, režisér a herec Theo van Gogh, jenž proslul kontroverzním filmem The Submission (Ponížení) a výrokem, že „multikulturalismus je zdvořilé ustupování roztahovačnému hostu, který vás postupně vytěsňuje z vašeho domova“.

Theodoor (zkráceně Theo) van Gogh se narodil roku 1957 v nizozemském městě Haagu. Jeho otec byl členem nizozemské tajné služby. Theo byl pojmenován na památku příbuzného svého otce, jenž byl v dobách II. světové války členem protiněmeckého odboje a byl Němci popraven. Pradědeček Thea byl bratrem slavného malíře Vincenta van Gogha.

Po neúspěšných studiích na amsterdamské univerzitě se mladý Theo stal technickým asistentem režie a následně sám natočil několik filmů, kterým se dostalo i mezinárodního ocenění. Theo se věnoval hlavně politickým tématům a jeho agresivní, mnohdy až vulgární styl se stal proslaveným. Ve své kritice za zaměřoval na zpohodlnělý život společenských a kulturních elit a své filmy věnoval mnoha prapodivným existencím, které potkával v nizozemských městech.

Právě kvůli jeho agresivitě a vulgaritě se ovšem od Thea odvracelo stále více médií a redakcí. Nakonec se hlavním místem jeho působení stal jeho web Zdravý kuřák (nizozemsky Gezonde Roker, archivováno na Degezonderoker.nl).

Vladimír Mertlík: Vyznamenání pro Nohavicu a Davida aneb Kdo je doopravdy normalizační …

Terč: Islám

Theo si užíval života a netajil se svým nihilistickým přístupem, neomezeným pitím alkoholu a zkušenostmi s drogami. S narozením syna se ovšem hodně omezil a začal žít zdravěji. Tato změna ale nezměnila nic na jeho agresivním stylu tvorby. Velkým terčem jeho agresivity a vulgarity byla náboženství, speciálně židovství a následně islám. S nárůstem mediálního pokrytí problémů v soužití s muslimy se vyhrocoval i Theův styl. Po 11. září 2001 již si Theo vůbec nebral servítky a o muslimech často veřejně hovořil jako o „kozomrdech“ (holandsky slangově geitenneukers).

Mezi velké obhájce Theova chování patřil nizozemský politik Pim Fortuyn, kterého nakonec brutálně zavraždil multikulturní aktivista Volkert van der Graaf v roce 2002. Vrah obhajoval svůj čin tvrzením, že se snažil zabitím Fortuyna zabránit zneužívání útoků na muslimy pro politické činy. Volkert van der Graaf byl odsouzen k 18 letům vězení a v roce 2014 byl propuštěn za dobré chování. Jeho čin ovšem předznamenal osud samotného Thea.

Šnekunda i trenkolóra. Podívejte se na návrhy nových českých vlajek od výtvarníků Reflexu

Islám a ženy

Theo se nejen začal vymezovat proti multikulturalismu a proti islámu, ale začal na islám i veřejně útočit. Seznámil se s bývalou muslimkou Ayaan Hirsi Ali ze Somálska, která veřejně vystupuje jako kritička postoje islámu k ženám. Tehdy se Theo rozhodl nejen islám kritizovat, ale i veřejně na něj zaútočit kvůli potlačování práv a osobností žen v islámu.

Tak v roce 2004 spatřil světlo světa film Submission (Ponížení), autorkou jehož scénáře se stala právě Ayaan Hirsi Ali. Film byl natočen vysoce provokativním stylem: na nahých tělech údajných muslimských žen, které byly zahaleny průsvitnou látkou dle islámských pravidel, byly například promítnuty pasáže z koránu schvalující ponižování žen a ospravedlňující fyzické násilí na nich.

Barbora Strýcová: Po kritice Sereny mi vyhrožovali smrtí, kvůli bulváru cítím bezmoc a…

Výhrůžky smrtí

Mezi hlavní kritizované verše patřily tyto pasáže z koránu (v českém překladu Ivana Hrbka): „Muži zaujímají postavení nad ženami proto, že Bůh dal přednost jedněm z vás před druhými, a proto, že muži dávají z majetků svých (ženám). A ctnostné ženy jsou pokorně oddány a střeží skryté kvůli tomu, co Bůh nařídil střežit. A ty, jejichž neposlušnosti se obáváte, varujte a vykažte jim místa na spaní a bijte je! Jestliže vás jsou však poslušny, nevyhledávejte proti nim důvody! A Bůh věru je vznešený, veliký.“ (4:24)

„A dotazují se tě na menstruaci. Rci: ;,To je neduh; zdržujte se tedy žen svých po dobu menstruace a nepřibližujte se k nim, dokud se neočistí. A když se očistí, přicházejte k nim tak, jak Bůh vám to přikázal. A Bůh věru miluje ty, kdož se kají, a miluje ty, kdož se očišťují!“ (2:222)

Kauza filmu byla rozsáhle medializována a Theovi začaly chodit výhrůžky smrtí, ovšem Theo si z nich nic nedělal a žil v naivní představě, že nikdo doopravdy nechce zabít takového vesnického balíka, jako je on. Film se ale stal příznačnou poslední kapkou a ještě v témže roce dne 2. listopadu si van Gogha našla “trestající” ruka muslimského věřícího, který jej přepadl během cesty do práce v nizozemském Amsterodamu, postřelil a podřezal. Na Theovo tělo následně vrah umístil text svého manifestu s výhrůžkami směřovanými k židům, Západu a Ayaan Hirsi Ali, a pokusil se uprchnout.

Islám v kostce: Jak se z Mohameda stal muslim, co je korán a proč se muslimové…

Islám versus svoboda slova

Vrah byl ovšem brzy dopaden a identifikován jako marocko-holandský muslim Mohammed Boujeri, který byl členem muslimské skupiny „Hofstad“. Jde o kódové označení radikální muslimské skupiny, přidělené nizozemskou tajnou službou, která toto uskupení převážně mladých holandských muslimů sledovala.

Vražda Theo van Gogha byla dalším varováním, že evropské hodnoty svobody slova a práva na urážlivou kritiku jsou v radikálním rozporu s hodnotami rozrůstající se muslimské menšiny v Evropě. Také ukázala, že část evropských muslimů, byť silně menšinová, je ochotna sáhnout i k násilí, aby ztrestala lidi urážející nebo pouze kritizující islám. Vražedný útok na redakci francouzského časopisu Charlie Hebdo je toho jasným důkazem. To, že stále více médií a intelektuálů ve vztahu k islámu volí autocenzuru z obavy o život, je také spíše povzbuzením pro následovníky vraha Theo van Gogha než pro Theovy následovníky.

Dvojí metr České televize: Příjezdy nelegálních migrantů v Evropě neřeší, Trumpa a…
15 nejpitomějších obalů desek, jaké jste kdy viděli
Daniel Baret 1. května 2016 • 15:54

Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary 2019

Program Jak koupit vstupenky a passy Hosté a hvězdy Historie Ubytování během festivalu Brigáda Hlavní soutěž Soutěž dokumentů Filmy 2018

54. ročník Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary začne v pátek 28. června. Mimo soutěže se představí řada nejen českých premiér. Časopis Reflex přiveze unikátní film Moje Svoboda. Hlavní hvězdou festivalu bude americká herečka Julianne Moore. Do Varů se po dvou letech vrací i Casey Affleck a mezi hvězdami bude i Patricia Clarkson.