Kluzák bratří Wrightů. Wilbur pilotuje zkušební kluzák, zatímco Orville a neznámý pomocník se dívají po úspěšném vzletu s asistencí. Kill Devil Hill, Kitty Hawk, Severní Karolína, 1901

Kluzák bratří Wrightů. Wilbur pilotuje zkušební kluzák, zatímco Orville a neznámý pomocník se dívají po úspěšném vzletu s asistencí. Kill Devil Hill, Kitty Hawk, Severní Karolína, 1901 Zdroj: Profimedia.cz

Německý inženýr Otto Li­lienthal zpočátku věřil, že problém letu vyřeší stroj s mávavými křídly. Společně se svým bratrem testoval různé jejich profily.
Německý inženýr Otto Li­lienthal zpočátku věřil, že problém letu vyřeší stroj s mávavými křídly. Společně se svým bratrem testoval různé jejich profily.
Francouzský inženýr Clément Ader už v roce 1886 postavil letadlo Éole. Posledním modelem bylo Éole III, někdy označované také jako Ader Avion III (na snímku).
Roku 1896 skupina univerzitního profesora Octava Chanuta postavila kluzák, jenž měl jednoduchou a lehkou dvojplošnou konstrukci
Gustav ­Albin Weisskopf měl své stroje několikrát dostat do vzduchu pomocí vlastnoručně postavených motorů už mezi lety 1899 až 1902
6 Fotogalerie

Vynálezci letadla bratři Wrightové těžili z práce jiných. Kdo byli skuteční letečtí pionýři?

Jan A. Novák

Když se řekne „vynález letadla“, všem se vybaví jméno bratří Wrightů. Ti opravdu odvedli na strojích těžších než vzduch obrovský kus práce. Byli však také stejným typem vynálezců jako třeba Thomas Edison nebo Graham Bell, kteří neváhali kanibalizovat práci jiných. I Wrightové stáli na ramenou obrů. Bez nich by své letadlo do vzduchu nedostali.

O Orvillu a Wilburu Wrightových se často tvrdí, že změnili běh dějin; jednu životopisnou knihu o nich dokonce nakladatel uvádí slovy, že tito „dva odvážní bratři naučili lidstvo létat“. Pravda je taková, že nejprve jiní – zkušenější, vzdělanější a fundovanější – učili létat „odvážné bratry“. Na rozdíl od Orvilla a Wilbura jim však chyběla nezměrná ctižádost a ostré lokty. Tak byli odsunuti do pozadí a zapomenuti.

„Teď! Teď tady byl!“ je slavná hláška, která sice pochází z komedie o Járovi Cimrmanovi, avšak anekdoticky popisuje skutečnost: když doba dozraje, přijde s přelomovým vynálezem víc autorů současně. Je jen věcí náhody, kterého z nich si historie vybere jako toho jediného, jejž zařadí do učebnic. Ani s letadlem to nebylo jinak.

Sire, nenajal jste mě k létání

Andělé mají křídla nejspíš proto, že je lidé odjakživa záviděli ptákům. Občas někdo létat i zkusil, obvykle to ale nedopadlo dobře. Dokud si jeden anglický gentleman neuvědomil, že se na to musí jít jinak: vědecky. A to už na konci 18. století.

Sir George Cayley, šestý baronet z Bromptnu, se narodil 27. prosince 1773. Od dětství ho přitahovalo létání. Na rozdíl od naivních nadšenců, kteří si do té doby lámali končetiny a někdy i vaz pod napodobeninami ptačích křídel, si uvědomil, že bez fyziky se do vzduchu nedostane. Naštěstí zámožní rodiče proti jeho poněkud výstřednímu hobby nic neměli, a dokonce ho v tom podporovali.

Od roku 1796 si Cayley o svých experimentech vedl pečlivou dokumentaci, díky jejímuž obsahu ho dnes odborníci považují za prvního leteckého inženýra. V tomto období mimo jiné postavil model vrtulníku, jenž skutečně létal. Věnoval se také laboratorním pokusům a snaze o vytvoření teorie letu. Na vlastnoručně zhotoveném zařízení zkoumal vztlak křídel různých tvarů, měřil odpor vzduchu a stabilitu modelů i účinnost řídicích ploch. Testoval různé tvary vrtulí a padáků, zabýval se hledáním účinného zdroje energie pro pohon létajících strojů. Vznikla tak první letecká laboratoř na světě.

Z posledního roku 18. století pochází jeho výtvor známý jako Silver Disc Machine. Sice to ještě není skutečné letadlo, dokazuje však, že Cayley se vydal správným směrem. Plaketa uložená v londýnském ­Muzeu vědy má na jedné straně Cayleym vyrytý obrázek kluzáku se všemi podstatnými znaky dnešních letadel (prohnutou skloněnou nosnou plochou vpředu a svislými i vodorovnými kormidly vzadu). Nechybí letopočet 1799, zatímco druhá strana popisuje rozložení fyzikálních sil na křídle letadla.

Kdy přesně postavil Sir George kluzák ve skutečné velikosti, se neví, protože zápis v jeho deníku o pokusech s ním je poněkud neurčitý: „… bylo vyzkoušeno jeho řízení a asi desetiletý chlapec se vznesl do výšky několika yardů a letěl ze svahu.“

Cayleyho letecké experimenty vyvrcholily na počátku 50. let 19. století. Tehdy dokončil další velký stroj, který ve svých poznámkách nazýval New Flyer. O jeho podobě není mnoho známo, zřejmě však měl i jakýsi pohon, snad pomocí mávavých křídel. Existuje několik hodnověrných svědectví, podle nichž letadlo řízené Cayleyho kočím v roce 1852 nebo 1853 úspěšně přelétlo údolí a „přistálo na druhé straně zhruba ve stejné úrovni, z jaké odstartovalo“.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!