Stranické vedení v čele s Gustávem Husákem na slavnostním otevření prvního úseku pražského metra

Stranické vedení v čele s Gustávem Husákem na slavnostním otevření prvního úseku pražského metra Zdroj: ČTK

Stranické vedení v čele s Gustávem Husákem na slavnostním otevření prvního úseku pražského metra
Stranické vedení v čele s Gustávem Husákem na slavnostním otevření prvního úseku pražského metra
Stranické vedení v čele s Gustávem Husákem na slavnostním otevření prvního úseku pražského metra
Stranické vedení v čele s Gustávem Husákem na slavnostním otevření prvního úseku pražského metra
Stranické vedení v čele s Gustávem Husákem na slavnostním otevření prvního úseku pražského metra
11
Fotogalerie

Pražské metro slaví 45 let. Jeho otevření posloužilo jako nástroj komunistické propagandy

Pražské metro dnes slaví 45 let od zahájení provozu. 9. května 1974 byl slavnostně otevřen první úsek trasy C mezi stanicemi Sokolovská (dnes Florenc) a Kačerov. Jeho délka byla 6,6 kilometru a bylo na něm 9 stanic. V současnosti je celé pražské metro desetkrát delší a má 61 stanic.

První návrhy na vytvoření podzemní dráhy v Praze se datují do roku 1898, kdy Ladislav Rott předložil Elektrickým podnikům královského hlavního města Prahy návrh na stavbu. Elektrické podniky ale tehdy návrh zamítly.

Podzemní dráha měla být v Praze původně budována jako podpovrchová tramvaj. Záměr byl schválen v polovině 60. let 20. století a první stavební práce začaly v okolí Hlavního nádraží. V srpnu roku 1968 pak vláda rozhodla, že místo podpovrchové tramvaje se bude stavět metro.

První tunel metra se začal razit v roce 1969, po prvním úseku mezi stanicemi Kačerov a Sokolovská (dnes Florenc) začalo metro jezdit 9. května 1974. V současné době má pražské metro 61 stanic a délka jeho tří linek překračuje 65 kilometrů. Město nyní plánuje novou linku D z Pankráce do Písnice.

Přes svůj nesporný přínos pro pražskou dopravu sloužilo bohužel v minulosti i jako nástroj propagandy komunistického režimu. Jeho otevření si nenechalo ujít tehdejší stranické vedení a také pojmenování některých stanic nesouviselo s jejich umístěním, ale odkazovalo na symboly komunismu. Stačí vzpomenout na stanice Gottwaldova (dnes Vyšehrad), Mládežnická (Pankrác) a v pozdější době například Fučíkova (Nádraží Holešovice) a Moskevská (Anděl).

Jak vypadalo otevření první trasy pražského metra, se podívejte do galerie: