Sandra Hüller na předávání Evropských filmových cen

Sandra Hüller na předávání Evropských filmových cen Zdroj: European Film Academy

Anna Hints na předávání Evropských filmových cen
Ariane Labed, Stellan Skarsgård, Justine Triet na předávání Evropských filmových cen
Béla Tarr  na předávání Evropských filmových cen
Britta Steffenhagen na předávání Evropských filmových cen
Justine Triet na předávání Evropských filmových cen
7
Fotogalerie

Evropským filmem roku je Anatomie pádu. Ceremonie k tomuto zjištění klopýtala tři a půl hodiny

Vynikající soudní thriller Anatomie pádu právem získal skoro všechny hlavní Evropské filmové ceny. Mezi další oceněné patří Mads Mikkelsen za roli v historickém snímku Bastard, estonský dokument Sestry z kouřové sauny nebo Isabel Coixet, Vanessa Redgrave a Béla Tarr za celoživotní dílo. Ceremoniál 36. ročníku, který proběhl v berlínské Areně 9. prosince, ale ubíjel délkou a spoustou prázdných eurofrází.

Uběhla první hodina a kromě udělení ceny za nejlepší dokument se skoro nic nestalo. Moderátorka Britta Steffenhagen exaltovaně vyjmenovala všechny evropské země, uvedla, že středem Evropy je Česká republika, ale že by se Poláci a Rakušané možná hádali, vysvětlila, že je už třetí generací Berlíňanka, udělala humor, že udílení Evropských filmových cen bývá dlouhé...

Ano, bývá. A je na to lék: dá se udělat kratší. Ale to by se z pódia nesměly neustále linout z kartiček čtené fráze o evropanství, diverzitě, inkluzi, rovnosti, sounáležitosti či udržitelnosti, prázdné balónky velkých slov, které se bez efektu vznášely nad hlavami zúčastněných. Děsivé floskule padaly i při laudatiích osobností oceněných za celoživotní dílo nebo při uvádění obligátního sestřihu zesnulých.

Nad sójovým latté

A krátit se dalo na mnoha dalších místech. Proč jednotlivé nominované filmy úmorně představovaly záumně vybrané partičky mladých lidí, například streetartistů nebo adeptů bojových umění, kteří o snímcích mluvili jako nad sójovým latté? Proč byly sestřihy nominovaných snímků nebo kariér „celoživotně“ oceněných tak dlouhé? Vrcholem absurdity bylo, že se technické kategorie jako kamera, střih a další vyhlásily už před udílením, aby se „ušetřil čas“, ale přiopile působící moderátorka v přímém přenosu s laureáty stejně klábosila na jakémsi gauči a ocenění si pak pro sošky beztak chodili na pódium.

Protože výroční ceny i umění jako takové bývají z definice politické, neboť odrážejí svět, ve kterém žijeme, do ceremoniálu se promítla i současná geopolitická situace. V onom sestřihu mrtvých se objevilo několik podezřele mladých ukrajinských umělců, herečka Sandra Hüller v prázdném gestu požádala sál o chvíli ticha „za mír“ a filmařka Maria Schrader myšlenkově snad bohatěji a nejednoznačněji ocitovala text německo-izraelského básníka Jehudy Amichaie.

Děkuji písní

Filmy? Aha, o nich to celé vlastně bylo taky. Strhující vítězství Anatomie pádu zahrnovalo ceny pro nejlepší ženský herecký výkon (zmíněná Sandra Hüller), scénář (tvůrčí i partnerská dvojice Justine Triet a Arthur Harari), režii (Justine Triet) i film roku. Sandra Hüller měla dokonce dvě nominace, další za holocaustové drama Zóna zájmu, které získalo cenu za nejlepší zvuk; osvětimská zvěrstva se v něm totiž odehrávají neviděná, pouze slyšená a tušená za zdí. Naprázdno vyšly filmy jako Kaurismäkiho romantická komedie s homeopatickým humorem Karaoke blues, přistěhovalecké drama Io capitano Mattea Garroneho nebo další drama s imigrantskou tematikou Hranice Agnieszky Holland. Hranice, natočená v polsko-česko-francouzsko-belgické koprodukci, byla jednou z mála českých stop na letošním ročníku, což bývá pravidlem.

Když režisérka vítězného dokumentu Sestry z kouřové sauny Anna Hints pojala děkovačku jako píseň, byl to jeden z mála půvabných a v dobrém slova smyslu spontánních okamžiků ceremoniálu. Trápení šestaosmdesátileté herečky Vanessy Redgrave přes Zoom nebo improvizované tlumočení do italštiny oceněné scénografce Emitě Frigato taky nebyly úplně v plánu, ale tam šlo o faux pas. Kdyby pořádající Evropská filmová akademie ubrala na evropském patosu, floskulích a sebezhlíživosti a soustředila se víc na přípravu a dramaturgii večera, byla by tahle oslava kinematografie starého kontinentu důstojnější a přínosnější.

Anatomie pádu, Sestry z kouřové šatny, Jak mít sex (cena European Discovery – Prix FIPRESCI), Hranice a Karaoke blues už v našich kinech běží, Bastard se do nich chystá 18. ledna a Zóna zájmu 15. února. O Io capitano ještě není rozhodnuto.