Late Night

Late Night Zdroj: Falcon

Komedii Late Night a její hvězdy Mindy Kalingovou a Emmu Thomsonovou posílá distribuční společnost Falcon do českých kin hned po karlovarském festivalu, 11. července.
Emma Thompson
S Anthonym Hopkinsem se Emma Thompsonová sešla ve filmu Soumrak dne (1993)
Emma Thompson
4
Fotogalerie

Feminismus, rasismus, šovinismus, #MeToo. Komedie Late Night dnes slavnostně zakončila 54. MFF KV

O Late Night jsme mluvili s její scenáristkou, producentkou a hereckou hvězdou Mindy Kalingovou. Další snímek čím dál populárnější Indoameričanky vypravuje o tom, co sama zná – jakožto plnoštíhlá žena tmavé pleti, pracovnice v kreativním oboru a k tomu svobodná matka právě se přehoupnuvší přes čtyřicítku – velmi dobře: o „toxickém“ pracovním prostředí v šoubyznysu, o strachu z nepříznivých kritik a nízké sledovanosti, o diskriminaci, ale především o vítězství pravdy a lásky nad předsudky a poněkud pravěkými zákonitostmi „mužského světa“. Festivaloví diváci si film v sobotu večer vychutnali hned ve třech kinosálech, ostatní cinefilové na něj můžou od 11. července zajít do kina.

Pokud si myslíte, že prototypem nejhorší šéfky na světě je šéfredaktorka módního časopisu Meryl Streepová ze snímku Ďábel nosí Pradu, jste na omylu. V americké komedii ze světa šoubyznysu, jež karlovarské diváky pobaví v samém závěru letošního festivalu, totiž máme tu čest s Katherine Newburyovou, studenou arogantní misanstropickou xenofobní mrchou, které kdysi pánbu hodil do klína vlastní talkshow, Late Night – a teď o ni má Katherine přijít. Jestlipak jí s dramatickými změnami dramaturgie pomůže naivní chemička Molly Patelová, žena tmavé pleti a zdánlivě mdlého rozumu? Odlehčenou komedii s obdivovanou dvouoscarovou Emmou Thompsonovou pro Reflex z Kalifornie telefonicky okomentovala právě Molly alias Mindy Kalingová, která do své moderní verze pohádky o Popelce vpravila vysoce aktuální fóry o feminismu, rasismu a #MeToo.

Sama mezi muži

„Scénář Late Night jsem psala nějakých tři a půl roku a nejsou to na rozdíl od mých dvou knih žádné memoáry,“ říká Mindy Kalingová se smíchem. „Moje pracovní zkušenosti se od těch Mollyiných naštěstí dost liší, ale pravda je, že když jsem začala jako čtyřiadvacetiletá pracovat v osmičlenném týmu scenáristů americké verze sitcomu The Office, byla jsem tam jediná žena.“

A vládlo kvůli tomu v týmu taky takové dusno jako v Late Night? „Díkybohu ne, ačkoli to bylo velmi maskulinní prostředí – musela jsem si zvyknout na ty jejich vtipy a způsob komunikace vůbec,“ tvrdí Kalingová. Už tehdy měla se spíše mužským pracovním prostředím svou zkušenost: ještě během studií psaní divadelních her na prestižní newhampshireské univerzitě Dartmouth pracovala jako stážistka (a tak trochu i moderátorova stalkerka, jak vtipkuje) populární talk-show Late Night with Conan OʼBrien a posléze jako asistentka produkce psychotronického pořadu pro milovníky duchařiny Crossing Over With John Edward. To prý byly hrozné, depresivní tři měsíce, během nichž se odreagovávala jako stand-up komička.

Prospěšná rovnost

Roku 2004 ovšem na následujících osm let získala zmíněnou práci snů jako scenáristka a posléze představitelka Kelly Kapoorové v The Office. Jednu pihu na kráse to však mělo: televize NBC ji, přesně jako její postavu v Late Night Molly Patelovou, najalo v rámci pozitivně diskriminačního programu diverzity – tedy aby jako žena s tmavou pletí a charakteristikami spojenými se svým etnickým a kulturním původem zpestřila kolektiv i společné dílo. „Myslela jsem si nejdřív, že to nikdo netuší, ale všichni to věděli,“ vzpomíná dnes, „jen o tom nemluvili, což bylo vlastně taky stigmatizující. Hrozně jsem se za to styděla a přišla si provinile, že mám kvůli něčemu nezasloužené výhody, ale pak mi došlo, že jsem tak jen získala přístup k příležitosti, kterou ostatní mohli chytit za pačesy díky protekci a nezaslouženým známostem.“

Pokud se ani v kosmopolitním New Yorku na určité pozice nenajímají jiní lidé než bílí muži, je něco špatně, ale věci se podle Kalingové daly v posledních pár letech do pohybu: „Když jsem v profesi začínala, kolem mě prostě nebyly ženy. Teď jsou. A myslím, že populární kultura dnes ženy velice podporuje, jak tematikou děl, tak způsobem najímání zaměstnanců a chování se k nim. Když jsem byla velmi mladá, na pracovišti jsem se občas musela potýkat s jedovatou atmosférou, která potírala přátelství, kolegialitu i kreativitu. Nemohla jsem s tím ale vůbec nic dělat, neměla jsem žádnou moc, můj hlas nebyl slyšet,“ pokračuje s tím, že dnes je v západních firmách běžné rovnostářštější prostředí, kde se lidé zpravidla nemusejí bát se ozvat, jen protože jsou v nižších patrech pomyslné společenské hierarchie.

Při natáčení Late Night se rozhodli jít příkladem: „Měli jsme na place jasně deklarovanou rovnost pohlaví, ve štábu byla v každém oddělení polovina žen.“ Bylo těžké najít tolik expertek v daných oborech, nebo tenhle model práce obhájit před producenty? „Vůbec ne, byli tomu nakloněni. A doufám, že se tomuhle systému otevírá cesta – každému říkáme, jak snadné to bylo a jak prospěšné pro všechny. Mimochodem, neměli jsme nijak veliký budget a za dvacet pět dní bylo dotočeno.“

Radosti s Emmou Thompsonovou

Proč se s režisérkou Late Night Nishou Ganatrou rozhodly s rolí naduté ignorantky Katherine Newburyové oslovit Emmu Thompsonovou? „Ona je mou nejoblíbenější žijící herečkou. Je tak moudrá a zároveň od přírody vtipná, je radost ji sledovat při práci. I když nějak nestíháte a točíte do tří nebo do čtyř hodin do rána; díky ní i v ten náročný den panovala ve štábu úžasná nálada a vřelost,“ pochvaluje si maminka dnes osmnáctiměsíční dcery Kit, s níž se při benevolenci produkce mohla mezi natáčením jednotlivých scén chodit potěšit – a taky ji nakojit.

Co říká Mindy Kaling na to, že Late Night uzavře Vary? Je to vůbec festivalový film? „Myslím, že se tam hodí – jakožto letní komedie odlehčí artovou atmosféru předchozích snímků a popráší diváky trochou hvězdného prachu z velkoměsta. Jsem ráda, že si ho z Varů vybrali, a vážím si toho. Lidi se na festivaly přicházejí nořit do velkých osobních příběhů, a troufám si tvrdit, že takový taky přinášíme, plus velké celospolečenské téma – problémy společenské hierarchie a zneužívání moci,“ dodává žena, která místo aby řádně oslavila čtyřicátiny a těšila se na letní prázdniny, právě se svým týmem v potu tváře dokončila dvanáctidílnou seriálovou adaptaci romantické komedie Čtyři svatby a jeden pohřeb, jež v televizi poběží od posledního července, a nyní píše scénář pro jinou svatební komedii, v níž se po boku Mindy Kaling, scenáristky a v tomto případě možná i režisérky, představí Priyanka Chopra.