Ekologičti aktivisté demonstrovali v Praze. Na magistrále na chvíli zastavili auta.

Ekologičti aktivisté demonstrovali v Praze. Na magistrále na chvíli zastavili auta. Zdroj: Aktu.cz

Ekologičti aktivisté demonstrovali v Praze. Na magistrále na chvíli zastavili auta.
Ekologičti aktivisté demonstrovali v Praze. Na magistrále na chvíli zastavili auta.
Ekologičti aktivisté demonstrovali v Praze. Na magistrále na chvíli zastavili auta.
Ekologičti aktivisté demonstrovali v Praze. Na magistrále na chvíli zastavili auta.
Ekologičti aktivisté demonstrovali v Praze. Na magistrále na chvíli zastavili auta.
12
Fotogalerie

Aktivisté přilepení k silnici, budou podle novely zákona součástí vozovky a auta po nich mohou jezdit

Stále rostoucí trend klimatických aktivistů, kteří hnáni klimatickou úzkostí blokují dopravu, ať už formou pochodů nebo prostě tím, že se přilepí k vozovce,našel své řešení. Poslaneckou sněmovnou právě prošel návrh novely zákona o pozemních komunikacích, který staví aktivisty přilepené k vozovce do pozice samotné vozovky.

„Vzhledem k tomu, že máme u nás svobodu shromažďování a sdružování, kdy každý člověk má ústavou dané právo demonstrovat, nelze v našich končinách úspěšně zabránit tomu, aby banda aktivistů zastavila dopravu. Respektive nějaké nástroje k tomu samozřejmě máme, ale je to velmi citlivé téma a stát má dost svázané ruce.

My samozřejmě ctíme právo na svobodu shromažďování, ale na druhou stranu je nutné zajistit lidem bezproblémovou dopravu. Z toho důvodu jsme schválili novelu zákona, která jasně říká, že pokud se člověk přilepí, přibetonuje či jakkoliv jinak ukotví k vozovce, stává se součástí vozovky a podle toho je s ním nakládáno. To znamená, že po člověku, který je přilepený k vozovce, mohou jezdit auta,“ vysvětloval ministr dopravy Martin Kupka.

„Lidé neztratí své právo vyjádřit svůj názor tím, že se přilepí k vozovce, a řidičům zase zůstane jejich právo jet například po silnici do práce nebo pro děti do školy.

Novela zákona pamatuje i na aktivisty, kteří se k vozovce nepřilepí a jenom na ní stojí. Pokud bude aktivista stát na vozovce po dobu delší než patnáct minut, je automaticky brán jako součást vozovky a řidiči se podle toho mohou zařídit,“ dodal Kupka.

Ve výsledku to znamená, že pokud chce aktivista demonstraci přežít, má na projevení svého názoru čas maximálně patnáct minut (přičemž se nesmí přilepit či jinak připevnit k vozovce), jinak s ním bude naloženo jako se silnicí.

Novela zákona se samozřejmě nelíbí klimatickým aktivistům, kteří se na protest proti rozhodnutí vlády přilepili k sobě navzájem.

„Je to neskutečné, co se děje. Místo aby řešili problém životního prostředí, snaží se umlčet lidi, kteří na problém s životním prostředím upozorňují. My proti zvůli vlády budeme bojovat všemi možnými prostředky. Jelikož se z bezpečnostních důvodů už nemůžeme přilepit k vozovce, rozhodli jsme se, že se přilepíme k sobě navzájem. Tím vyšleme společnosti jasný signál,“ je přesvědčen Matěj Zlámal, člen uskupení Poslední generace, který byl v klubku dvaceti k sobě přilepených aktivistů přivezen jeřábem před Poslaneckou sněmovnu.

Ačkoliv cukající se a sténající klubko slepených osob přilákalo zástupy zvědavců, kteří si tento nezvyklý úkaz fotili, zájem u poslanců byl minimální.

Kromě toho, že se několik osob z klubka slepených aktivistů udusilo a zbytek po několika hodinách v klubku zakusil slast hromadného vyměšování takzvaně „jeden na jednoho“, žádných jiných hmatatelných výsledků aktivisté nedosáhli. Ve večerních hodinách tak jejich navzájem přilepená těla odvezl jeřáb za Prahu, protože si lidé stěžovali, že klubko osob začíná zapáchat. Poslední generace tak dostála svému názvu.

Navzdory neúspěchu Poslední generace tu jsou však i jiní aktivisté, kteří se rozhodli, že na zákon vyzrají a budou pokračovat v blokádách.

„Nás nějakým zákonem neumlčí. Součástí vozovky se staneme, pouze pokud budeme na vozovce stát, anebo se k ní přilepíme. Jestliže budeme levitovat těsně nad vozovkou, zákon je na nás krátký,“ pochlubil se Jan Varhan, člen aktivistické skupiny Poslední poslední generace, který se spolu s kolegy nechal zavěsit na laně nad vozovku jen pár centimetrů vysoko.

Co se původně jevilo jako prima nápad, se nakonec ukázalo jako neefektivní. Zavěšené aktivisty na lanech řidiči svými auty popostrčili a jeli dál. Nakonec se zvedl vítr a visící aktivisté na lanech se do sebe zamotali, takže je museli vystříhávat hasiči.

Vypadá to, že novela zákona je neprůstřelná a aktivisté budou muset přejít na zastavení jiného typu dopravy. Přilepení se ke kolejím na trasách, kudy jezdí Pendolino, bude jistě více přínosné pro všechny.

Divoký kačer je fake news o skutečných událostech, které se sice nestaly, ale mohly by, jakkoliv znějí neuvěřitelně. Skutečností ale například, že pokračující studená válka ve světě.

Audioknihy Dominika Landsmana si můžete poslechnout v našem Ikiosku >>>