Vicepremiér Karel Havlíček (za ANO) na tiskové konferenci ke startu projektu elektronických dálničních známek (1. 12. 2020)

Vicepremiér Karel Havlíček (za ANO) na tiskové konferenci ke startu projektu elektronických dálničních známek (1. 12. 2020) Zdroj: Blesk:Jakub Poláček

Web na prodej elektronických dálničních známek spustili a pak ho hned zavřeli. Chodili tam lidi

Měla to být revoluce na poli cestování po českých dálnicích. Měla to být chlouba a výstavní síť zlatých českých programátorských ručiček, notabene celého IT oboru. Zahraniční turisté si to k nám měli jezdit fotografovat a obdivně nad tím kroutit hlavou.

Řeč je o webu na koupi elektronických dálničních známek, který byl ve výrobě již od jara a který tento týden ministerstvo dopravy slavnostně spustilo a záhy opět stránku zavřelo.

Ačkoliv v Evropě je koupě elektronických dálničních známek zcela běžná již řadu let, Andrej Babiš i ministr dopravy Havlíček se zaklínali tím, že spuštěním elektronických dálničních známek odstartuje technologická revoluce která je srovnatelná snad jen s tím, když začaly někdy minulý rok na České poště fungovat platby platební kartou.

„Změní to úplně všechno,“ rozplýval se Andrej Babiš, když na jaře představoval myšlenku webu na koupi elektronických dálničních známek.

„Je fascinující, jak jde technika dopředu. Včera jsme jezdili na páru a dneska jsme na začátku cesty na jejímž konci bude možnost koupit si elektronickou dálniční známku přes web,“ samým nadšením skákal Andrej Babiš do vzduchu, neboť představa, že by bylo možné u nás koupit elektronickou dálniční známku přes web, byla ještě například minulý rok naprostým sci-fi.

„Pokud bych to mohl k něčemu přirovnat, tak bych to přirovnal k prvnímu přistání člověka na měsíci. Výkřik té nejmodernější techniky a znalostí se zhmotnil do něčeho nepředstavitelného,“ přiblížil ministr dopravy Havlíček, jakým technickým pokrokem je web na prodej elektronických dálničních známek.

Se všemi těmito prohlášeními i očekáváními potom ministr Havlíček tento týden web slavnostně představil a spustil.

Web fungoval asi dvacet minut a potom fungovat přestal. 

„Museli jsme web vypnout, protože nám tam chodili lidi a na to nebyl dělaný,“ vysvětloval odstávku výkřiku moderní techniky a ekvivalentu přistání člověka na měsíci ministr dopravy Karel Havlíček.

„Ten web měl být jenom na koukání. Je velmi křehký. Nebyl dělaný k tomu, aby tam fakticky probíhala nějaká větší činnost. Když jsme ten web spustili, začali nám tam chodit lidi a kupovat si dálniční známky, což nás poměrně zaskočilo. Navíc hrozily hackerské útoky, protože zabezpečení stránky je na úrovni blogu a stránku lze takzvaně hacknout i přes chytré hodinky,“ přiznal Karel Havlíček.

Výkřik nejmodernější techniky byl proto na pár hodin vypnut, aby IT odborníci ministerstva dopravy zajistili drobnější úpravy. Například, aby web fungoval a daly se na něm koupit dálniční známky, což je jedno z kritérií, se kterými ministerstvo původně nepočítalo. 

Divoký kačer je fake news o skutečných událostech, které se sice nestaly, ale mohly by, jakkoliv znějí neuvěřitelně. Pravdou ale je, že české dálnice mají za sebou už kde co.

Audioknihy Dominika Landsmana si můžete poslechnout v našem Ikiosku >>>