Michael Schumacher

Rok po smrti Ayrtona Senny, jenž zahynul v květnu 1994 při Velké ceně San Marina, přiznali experti, že fenomenální jezdec "musel" zemřít, jinak by závodní tratě nedoznaly úprav a nestaly se bezpečnějšími. Nyní, takřka o deset let později, nastává vzdáleně obdobná situace: sílí hlasy, že Michael Schumacher, pětinásobný mistr světa, je příliš velkým suverénem a v důsledku toho - jakkoli to zní absurdně - by měl "dobrovolně" ukončit svou kariéru. Protože bude-li dál vyhrávat, formuli jedna to zničí, či přinejmenším utlumí na několik let. Diváky a sponzory už totiž nebaví přihlížet triumfům jednoho jediného šampióna a jeho stáje.

Největším problémem ve formuli jedna jsou však vysychající zdroje financí, a to mnohem víc než nadvláda týmu Ferrari s božským Schumacherem a z toho plynoucí pokles zájmu diváků. Jde totiž o krizi automobilového průmyslu a zároveň děs ze zákazu tabákové reklamy,jenž začne platit od roku 2006. Tady půjde o stamilióny eur.Jen vloni zkrachovaly z finančních důvodů dvě stáje, Prost a Arrows. Před patnácti lety jich bylo dvacet, ale letos pouze deset.

Foto
Podle řádů musí být na startu každého závodu dvacet vozů, takže kdyby další stáje zanikly,musela by některá ze zbývajících vyslat na trať třetí vůz. Sponzory však zajímají jen slovutné týmy,jako jsou BMW-Williams, McLaren-Mercedes, a hlavně Ferrari. Ostatní stáje spíš paběrkují, a proto Mezinárodní automobilová federace (FIA) přikročila ke změnám s cílem pronikavě snížit náklady. "Je to jediné východisko,jinak skončíme totálním krachem," řekl německému magazínu Auto Motor Bernie Ecclestone, šéf formule jedna. Úspory se především týkají motorů: nebudou zvláštní pro trénink a pro závod, k dosažení nejrychlejšího času bude mít závodník pouze jedno kolo. Další opatření, jež vstoupila v platnost při zahájení letošního seriálu mistrovství světa, Velké ceně Austrálie, minulý víkend v Melbournu: závodí se bez pomocných elektronických prostředků, startovací automatiky a automatických převodovek. Kromě toho jezdci nesmějí při závodě pomocí vysílačky komunikovat s vedením týmu. Navíc je zakázáno pracovat na vozech mezi tréninkem a závodem. FIA také oznámila, že pokud někdo podá důkaz o porušení pravidel, získá odměnu - milión dolarů.

INVESTICE DO MICHAELA

Úspory se podle všeho příliš nedotknou týmů BMW-Williams, McLaren-Mercedes a Ferrari, jejichž jezdci patrně svedou souboj o vítěze již čtyřiapadesátého ročníku mistrovství světa. Všechny tři stáje chystají novinky.Vozy BMW-Williams měly loni nejlepší motory,ale potřebují zlepšit jízdní vlastnosti, a proto stáj přetáhla z aerodynamického oddělení Ferrari specialistku Antonii Terziovou. McLaren-Mercedes ve snaze o vylepšení motoru získal známého motoráře Wernera Laurenze od BMW.Ve Ferrari zase postavili nový model s označením F 2003-GA, a když jej Schumacher testoval, během čtyř dnů třikrát zlepšil rekord továrního okruhu. Nyní stroj
Foto
čeká na další zkoušky a premiéru na Velké ceně San Marina v dubnu. Z F errari však zazněla před pár měsíci mnohem překvapivější zpráva: nabídka Schumacherovi na prodloužení smlouvy o další dvě sezóny,ta dosavadní mu končí v roce 2004. "Za to by dostal sto padesát miliónů eur," uvedl deník Tuttosport z Turína, vydávaný Fiatem, mateřskou firmou Ferrari. Tím by se jeho nynější plat čtyřicet miliónů eur ročně téměř zdvojnásobil. To je nejlepší důkaz o jeho kvalitách, soudí ve všech jedenatřiceti firmách sponzorského poolu. Z nich nejvíc přispívají giganti - Marlboro, Vodafone, Shell a Fiat. Úřadující mistr světa se k případnému prodloužení smlouvy zatím nevyjádřil, ale na novinky v letošním šampionátu má jasný názor: "Určitě ztíží situaci mladým jezdcům, ale kvalitní tým neohrozí. Já se obejdu bez startovacího systému i trakční kontroly. Přibude soubojů a o to větší budu mít radost z vítězství." Obavy má pouze ze zákazu elektronické kontroly prokluzu kol při jízdě za deště, ale ten má platit až příští rok. Čas ukáže, co všechno změny přinesou. Nemálo hlasů totiž tvrdí: i nadále bude rozhodující sehranost týmu, což mluví pro Ferrari a Michaela Schumachera.

DRZÝ ODMALIČKA

Je synem zedníka ze severoněmeckého města Kerpenu (narodil se 3. ledna 1969) a již jako kluk oplýval za volantem motokár obrovským talentem. "Současně měl i notnou dávku závodnické drzosti, ovšem pokud si na něho někdo stěžoval, tvrdě narazil na jeho otce," říká i po letech dost trpce pan Frentzen, otec dalšího německého pilota formule jedna; o této rodině ještě uslyšíme. Michael se vyučil mechanikem, na motokárách byl mistrem Německa i šampiónem Evropy a brzy přešel k formuli 3, kde měl jako dvacetiletý dost malý příjem: dva tisíce marek měsíčně. Ty mu platil ze svého manažer Wilhelm Weber, jenž pro něj pracuje stále a při dnešní provizi dvaceti procent z uzavřených smluv nelze o pohádkově bohaté návratnosti někdejších investic pochybovat. Weber měl dobré styky se světem formule jedna, a tak Michaelovi zařídil start v této elitní společnosti, když v srpnu 1991 tým Jordan náhle postrádal jezdce Gachota před Velkou cenou Belgie ve Spa. Neznámý nováček zajel v kvalifikaci
Foto
sedmý nejlepší čas a v závodě brzy předjel Alesiho a Piqueta. Všichni zírali a ptali se: "Kdo je ten Schumacher?" Mladík závod pro poruchu auta nedokončil, ale kdekoho upoutal, a tak vzápětí přestoupil od Jordana k Bennetonu.

PĚT TITULŮ

Ve své první sezóně formule jedna, absolvované od začátku až do konce, skončil celkově třetí, rok nato čtvrtý a poté získal pro Benetton dva tituly mistra světa - 1994 a 1995. Pak se o něho strhl velký boj, v němž vyhrála nabídka Ferrari: roční plat třicet miliónů dolarů. Italy upoutaly Schumacherovy jezdecké kvality a charisma, ale také jeho technické znalosti. "Umí popsat, jak se vůz chová. Má na takové chování názor,což je nesmírně cenné pro práci techniků a mechaniků. Dokáže s inženýry týmu diskutovat o vlastnostech vozu. Je pro ně partnerem," chválil ho od samého začátku Jean Todt, sportovní ředitel Ferrari. Jenomže v nové stáji se mu zpočátku nedařilo. Titul neobhájil a skončil třetí, když sedmkrát nedojel do cíle pro poruchu monopostu F 310. O rok později skončil sice celkově druhý,ale o titul vicemistra přišel dodatečnou diskvalifikací za kolizi s Kanaďanem Villeneuvem. "Je to hlupák," napsali o něm italští novináři, když hodnotili rok 1997. V následující sezóně skončil opět druhý: ve Spa na něho najel Coulthard a v závěrečném závodě v Suzuce, kde vybojoval pole position, ho na startu zradil motor.V roce 1999 měl pro změnu sám těžkou nehodu v Silverstonu, chyběl v šesti závodech a celkově skončil pátý.Teprve v roce 2000 vyhrál třetí titul, o rok později čtvrtý a loni s velkou převahou pátý,když získal 144 bodů, zatímco jeho stájový kolega Rubens Barrichello na druhém místě jen 77 bodů. Suverenita týmu Ferrari byla skutečně nechutná.

Foto
KLADNÝ GÉNIUS?

Co se o něm říká? Nejdříve nechme zaznít kladné hlasy. Niki Lauda, trojnásobný mistr světa: "Je a ještě dlouho bude nejlepší, má fenomenální talent, a navíc obrovský zájem hledat novinky,aby byl ještě lepší." Wilhelm Weber, osobní manažer: "Je nedostižný v tom, jak z auta vyždíme maximum, nastaví je na ideální parametry,zajede nejrychlejší časy v tréninku a má stabilní časy na každé kolo v závodě. Přitom se tváří jako na rodinném výletě." Tomáš Enge, jediný Čech, jenž si ohmatal formuli jedna: "Michael Schumacher ční o třídu nad všemi ostatními jezdci. Má úžasný cit pro auto a obrovské technické vědomosti, je až neskutečně vitální a silný.Od začátku až do konce závodu jede na sto procent, téměř bez chyby.Talent je v jeho případě slabé slovo." Frank Williams, šéf stejnojmenného tým u: "To,že jsem ho nezískal, je jedna z mých největších životních chyb. Je rychlejší a pracovitější než jeho bratr Ralf.Kromě toho neznám dokonalejší komerční stroj." Poznámka k Ralfu Schumacherovi: o šest let mladší Michaelův bratr je talentovaný jezdec, ale nezajímá ho práce týmu mezi závody,raději se plaví na své mořské jachtě; jedno páté a dvě čtvrtá místa v posledních třech šampionátech nejsou však špatnou vizitkou; kdysi řekl, že nejpozději v roce 2004 chce být také mistrem světa, pokud půjde do sebe a stáj BMW-Williams vylepší vozy, mohlo by už letos dojít k velkému bratrském u duelu.

AGRESÍVNÍ PIRÁT?

Nikdo neměl tolik kontaktních kolizí jako Michael, tvrdí mnozí jeho odpůrci, již mu vymysleli přezdívky "pirát" či "sebevrah". Zatím měl však při patnácti haváriích štěstí a kromě dvojnásobné zlomeniny nohy z nich vyvázl vcelku bez úhony.Když v roce 1991 přežil v Japonsku havárii ve skoro třísetkilometrové rychlosti, při vyprošťování z vraku klidně instruoval techniky,jak mají chystat náhradní vůz. To je přesný projev jeho chladnokrevnosti. Na druhou stranu umí být i agresívní a zákeřný.O tom by mohli vyprávět Damon Hill a Jacques Villeneuve, které nekompromisně a neférově atakoval a poslal mimo trať. Jestliže pak svých činů litoval, bylo to prý jen proto, že ho za tyto přestupky stihl trest. V červnu 1998
Foto
završil v Montrealu velkou sérii "faulů" - pět v osmi závodech (!). Tehdy nesportovně vytlačil z trati krajana Heinze Frentzena, jenž závod nedokončil. "Kdo jezdí takovým stylem, nemůže být mluvčím pilotů formule jedna. Budu žádat jeho demisi!" zlobil se Frentzen. Schumacher mu hbitě oponoval: "Vzpomeň si na závod v Suzuce, co jste mi tam ty a Villeneuve vyváděli. To opravdu nebyly jemnosti!" Nicméně většina jezdců stála za Frentzenem. Dobře si totiž pamatovali na Schumacherovy útoky na Villeneuva v posledním závodě roku 1997. "Michael káže vodu, ale pije víno," stěžoval si postupně Villeneuve, Coulthardt, Wurtz, Diniz i Frentzen. Vztah Schumachera a Frentzena, soupeřů od motokárových dětských let, je pozoruhodný ještě v jednom. Michael totiž přebral Heinzovi přítelkyni Corinnu. Stalo se tak v roce 1991 a stačil prý jediný pohled, jak prohlásila později paní Schumacherová.

IDEÁLNÍ MANŽEL

Je to prý nejlepší žena, jakou mohl v živo tě potkat, a to hlavně proto, že mu nikdy nic nezakazovala v jeho sportu. Matka dvou dětí, letos šestileté Giny Marie a čtyřletého Micka, napsala o svém muži dvousetstránkovou knížku s nepříliš nápaditým názvem Schumacher ,jež vyšla před pár týdny.Líčí ho v ní jako ideálního manžela, zábavného romantika, domácího kutila i dobrodruha, jenž miluje atmosféru Divokého západu. Kapitola o dovolené, kdy se jen sami dva proháněli na harleyi po silnicích v Texasu a pak ji on učil jízdě na koni při západu slunce na odlehlém ranči, patří k
Foto
nejdojemnějším. To bude čtivo pro tisíce Hausfrauen ! Pokud je řeč o Schumacherově rodině, tak ta žije ve Švýcarsku, ale údajně nikoliv kvůli daním, protože ty platí i německým úřadům, nýbrž kvůli závisti. Podle manažera Webera panuje v Německu největší závist na světě a současně i zloba na ty,kteří něco dokázali. Vida, našinec by si myslel, že je tomu spíš v Česku. Život ve Švýcarsku poskytuje Michaelovi navíc i klid v soukromí, takový by v Německu při své popularitě rozhodně neměl.

BOHÁČ FATALISTA

Rezidence Schumacherových v městečku Gland na břehu Ženevského jezera stála v roce 2002 patnáct miliónů švýcarských franků, což bylo skoro tři sta dvacet miliónů korun. Šest let jezdí rodina v zimě do norského městečka Trysil, asi dvě stě kilometrů severně od Osla, a v areálu luxusních srubů tráví měsíční dovolenou přes vánoční svátky.Sem za nimi přijíždějí přátelé. Tady je hlavní zábavou lyžování; na okolních kopcích je přes šedesát sjezdovek. Tady Schumi jezdí i na běžkách a hraje halový fotbálek. Norské sídlo je jen zlomkem rodinného majetku, jehož cena se odhaduje na 670 miliónů eur,tedy asi dvacet miliard korun. K němu ještě patří velká usedlost nedaleko Cannes, soukromé letadlo, jachta, sbírka vozů Ferrari a konečně i kapitál vložený do fondů DVAG,největší investiční společnosti v Německu. Schumacher,jenž v mládí poznal chudobu, je prý velký skrblík, proslulý tanková ním benzínu u nejlevnějších čerpadel. A tak není divu, že s velkým potěšením sleduje burzovní zpravodajství. Mimochodem, od Ferrari si nechává posílat plat v dolarech, protože ty ve Švýcarsku podléhají jen patnáctiprocentní dani. O privátní záležitosti mistra světa a jeho rodiny pečuje dvacet zaměstnanců: kromě domácího personálu a ochranky je to osobní fyzioterapeutka, tisková mluvčí, dva
Foto
piloti soukromého letadla a tři daňoví poradci. Rub této třpytivé mince posuzuje Schumacher jako chladný fatalista: "Jistě, náš sport je jedno velké riziko a přináší spoustu věcí, o nichž neustále přemýšlím, i když ležím třeba doma v posteli. Občas se sám sebe ptám, jak zemřu. A odpovídám si: Jsem jako zedník, který denně leze po lešení a musí počítat s tím, že může spadnout. Věřím v osud. Co se má stát, stane se."

PŘEDSTIHNE FANGIA?

V žebříčku nejlépe honorovaných sportovců světa se už čtyři roky nemění pořadí na prvních dvou příčkách - vede golfista Tiger Woods před Schumacherem. Přičemž golfista si svým "rekreačním sportem" vydělal loni včetně příjmů z reklamy či podnikání v přepočtu 3,8 miliardy korun, zatímco pilot F 1, riskující v každém závodě život, skoro o polovinu méně - 2,1 miliardy korun. Jen pro srovnání zmiňme loňské příjmy nejlepších českých sportovců: hokejista Jaromír Jágr 387, hokejista Robert Holík 300, fotbalista Pavel Nedvěd 272; částky jsou v miliónech korun. Michael Schumacher má pět titulů mistra světa a kdekdo soudí, že dosažení šestého nebude jednoduché. Jeho ziskem by předstihl legendárního Argentince Juana Manuela Fangia, šampióna padesátých let, stal by se nejlepším jezdcem historie a pak by zřejmě ukončil kariéru. Jenomže ani to není jisté. On totiž dnes, kdy je mu čtyřiatřicet, tvrdí: "Formule jedna je můj život. Budu jezdit do čtyřicítky!" Takže uvidíme. Je ale docela dobře možné, že se jednoho dne probudí, pohlédne z okna na Ženevské jezero a své koně pasoucí se před vilou a řekne, že už nechce riskovat život.