Senior za volantem – ilustrační foto.

Senior za volantem – ilustrační foto. Zdroj: Foto Aha! – Slávka Červená, Jiří Čada, Zdeněk Matyáš, Michal Charbulák

Pomohou zpřísněná zdravotních vyšetření řidičů seniorů? Přečtěte si s názory odborníků

Závažných důsledků dopravních střetů způsobených řidiči seniory podle statistik přibývá. Vážná dopravní nehoda staršího šoféra, třeba v médiích hojně zmiňované jízdy a následné karamboly v protisměru na dálnici, navíc vyvolává mezi motoristickou veřejností vždy vzrušené diskuse. Připravují se proto některé změny v lékařských prohlídkách nebo dopravně–psychologických vyšetřeních. K jakým krokům je ale nutné sáhnout? A jaké se naopak odborníkům jeví jako zbytečné?

Z dat Rady vlády pro bezpečnosti silničního provozu navíc vyplývá, že osoby ve věkové kategorii 65 a více let zavinily nehody, při nichž bylo v letech 2011 až 2018 usmrceno 13 procent osob a 11 % těžce zraněno. „To sice není ani zdaleka největší podíl na zavinění nehod, ovšem na druhou stranu meziročně těchto střetů přibývá, a to výhradně v této věkové kategorii,“ říká vedoucí Besipu a člen Rady Tomáš Neřold. I ve světle těchto okolností se objevují volání po paušálním omezení možnosti řídit seniorům nad 65 let, stejně tak ovšem i plamenné obhajoby těchto šoférů a jejich práva řídit.

Jak docílit toho, aby podmínky získání potvrzení o způsobilosti k řízení motorových vozidel pro řidiče v penzijním věku nikoho nediskriminovaly? Tak, aby případná omezení nebyla uplatňována paušálně, ale pouze a výhradně v konkrétních případech? „Chceme více apelovat na lékaře, aby zdravotní prohlídky probíhaly skutečně důsledně a zdravotní omezení významně ovlivňující schopnost řídit byla správně vyhodnocena,“ uvádí Neřold z Besipu. Zatím prý proto úplně stačí držet se aktuálních pravidel (naposledy jsme o nich psali v SM 14/2019). Jiná opatření nebo programy týkající se změn v harmonizačních kódech či zpřísňujících podmínky posudku o zdravotní způsobilosti podle něj Ministerstvo dopravy ani Rada nepřipravují. Změny v dosavadních speciálních vyšetřeních na vyžádání lékaře nepředpokládá ani dopravní psycholog Pavel Harsa.

Jediným vylepšujícím opatřením, na kterém se podle Neřolda v dlouhodobém plánování programu na snížení nehodovosti u nás Rada shodla, je úprava formuláře posudku o zdravotní způsobilosti řidiče tak, aby konkretizoval výčtem omezující podmínky. „Tento praktický krok lékařům usnadní označení omezujících podmínek – nebudou je muset vyhledávat, ale jen vyberou ze seznamu,“ konkretizuje myšlenku šéf Besipu.

O iniciativě Rady na inovovanou verzi blanketu o povinných zdravotních prohlídkách řidičů nad 65 let ovšem zřejmě nikdo neví. „Ministerstvo zdravotnictví jako gestor vyhlášky o zdravotní způsobilosti k řízení motorových vozidel není o aktivitě Rady vlády pro bezpečnost silničního provozu upravit současný formulář potvrzení pro řidiče seniory nijak informováno,“ uvádí Gabriela Štěpanyová z Ministerstva zdravotnictví s tím, že jakmile ovšem resort obdrží zmíněný podnět, bude se jím ihned zabývat. Uvíznutí aktualizovaného formuláře mezi úředníky je také příčinou toho, že o připravované kosmetické úpravě se nic nedozvěděli ani praktičtí lékaři. „Zatím se k nám nic takového nedostalo ani v náznaku,“ říká například praktická lékařka Nina Trojánková ze středočeského Mukařova u Říčan.

Více se dočtete v článku na Auto.cz >>>