nahoru

Nová třída C má důležitou technologickou novinku, která se u Mercedesu objevuje vůbec poprvé

Ondřej Mára, auto.cz 19. srpna 2021 • 15:25
Nová třída C má důležitou technologickou novinku, která se u Mercedesu objevuje vůbec poprvé
foto: Mercedes-Benz

Nová třída C už sice nabízí pouze čtyřválce, díky přeplňování a elektrické asistenci přesto nabízí působivé výkony a slibují nový standard hospodárnosti.

Zájemci o maximálně hospodárný provoz, kteří ještě nepřišli na chuť plug-in hybridům nebo nemají možnost pravidelného nabíjení, nejčastěji volí vznětové motorizace. Diesel pod kapotou nové třídy C, stejně jako všechny benzínové pohonné jednotky, už se ale elektrifikaci nevyhnul.

Vznětová pohonná jednotka s označením OM 654 M totiž jako vůbec první nafťák Mercedesu pracuje s druhou generací integrovaného 48V startér-generátoru, který by měl výraznou měrou přispět k vysoké efektivitě a nízké spotřebě.

Elektrický palubní systém využívá energii získanou rekuperací například pro funkci plachtění, kdy je vůz schopen spalovací motor jednoduše vypnout. Palubní systém navíc napájí i elektrický kompresor klimatizace, díky čemuž zajišťuje ještě efektivnější provoz v létě.

Milovníci svižnější jízdy ale zřejmě ocení především elektrický boost, automobilkou značený jako EQ Boost, dostupný prakticky okamžitě. Elektromotor přitom asistuje výkonem až 15 kW a točivým momentem 200 Nm. Ve verzi C 200 d tak sedan nabídne kombinovaný výkon 147 kW a 440 Nm, zatímco ve verzi C 300 d až 195 kW a 550 Nm točivého momentu.

Úpravou ale prošel i samotný motor, který dostal novou klikovou hřídel. Zdvih motoru se tak zvýšil z 92,3 mm na 94,3 mm a objem z 1950 cm3 na 1993. Automobilka také zvýšila tlak vstřikování na 2700 bar a díky dvojici nových vodou chlazených turbodmychadel s variabilní geometrií by měl mít motor ještě lepší reakce a prudší nástup výkonu. V pístech je navíc sodík, který by měl pomoci lépe rozvádět teplo.

Jde tak o jedny z nejsilnějších naftových čtyřválců pod kapotou vozidel s třícípou hvězdou. V dnešní době se ale žádná inovace neobjede ani bez emisních opatření. Nové céčko tak dostalo katalyzátor redukující množství NOx, filtr pevných částic DPF, SCR katalyzátor se vstřikováním AdBlue a ještě jeden přídavný SCR katalyzátor, umístěný na podvozku, s nezávislým systémem měření a dávkování AdBlue.

Optimální práci mild-hybridního systému pak umožňuje převodovka 9G-Tronic, vyvíjená právě pro adaptaci integrovaného startér generátoru. Převodovka má novou elektroniku s lepší výpočetní silou, je lehčí a měla by mít i výkonnější chlazení.

Otázkou samozřejmě zůstává spotřeba, podle předběžných měření dle WLTP by však slabší Mercedes C 220 d mohl jezdit v rozmezí 4,9 až 5,8 l/100 km, zatímco výkonnější C 300 d v rozmezí 5,0 až 5,8 l/100 km. Nejlepší obrázek si ale samozřejmě uděláme až z redakčních testů, na které snad nebudeme muset moc dlouho čekat. Ostatně výroba běží od března a české ceny už také známe několik měsíců.  

Ondřej Mára, auto.cz


Klíčová slova: auta, mercedes


Prezidentské volby 2023

Začátkem roku 2023 se budou konat prezidentské volby, kde se rozhodne o nástupci Miloše Zemana. Přinášíme vám přehled užitečných informací, volební zpravodajství i zajímavosti týkající se prezidentského úřadu.

Kandidáti Termín voleb

Voličský průkaz Volební systém Pravidla kampaně Výsledek voleb Druhé kolo


Diskuse ke článku
Diskuze se zobrazují pouze uživatelům, kteří jsou přihlášeni na Facebooku a odsouhlasili cookies. Pokud pod články nevidíte diskuze, zkontrolujte prosím toto nastavení.