Oprava kola

Oprava kola Zdroj: Profimedia.cz

Aby se vám to nerozpadlo. Co všechno byste měli zkontrolovat, než vyrazíte na cyklovýlet?

Marek Novotný

Neexistuje snad horší pocit, než když několik desítek kilometrů od domova uprostřed lesů zjistíte, že jste právě píchli duši. Existují ale i další podoby cyklistického pekla, v němž se dřív nebo později ocitnou všichni, kteří před jízdou neprovedou základní kontrolu svého kola. A některé mohou skončit opravdu špatně. Na co si dát před vyjetím pozor?

 

Nahuštění plášťů

Ten, kdo vlastní hustilku s manometrem, má kontrolu jednodušší. Výrobci plášťů uvádějí rozmezí tlaků, na které je možné hustit vždy na jejich bocích, rozhodně je třeba pláště nahustit na doporučený tlak a nechodit do extrémů, a to oběma směry.

 

Pokud nemáme cyklohustilku s manometrem, pomůžeme si zmáčknutím pláště palcem shora. Správně nahuštěný plášť by nemělo být možné promáčknout do hloubky ani při použití síly, jen lehce na povrchu.

 

Pro tlak v pláštích je také důležitý převažující terén plánovaného výletu. Mírně podhuštěné pláště lépe tlumí nerovnosti terénu a mají lepší přilnavost, při špatné pilotáži v terénu však hrozí proražení duše, naopak přehuštěné pláště (nelze vůbec promáčknout) nám pomohou jen v případě, že se budeme pohybovat pouze po vyasfaltovaném povrchu.

 

Stav brzd

Zběžnou kontrolu provádíme stiskem pák. Páky se nesmějí dotknout řídítek ani při plném stisku, ať máme jakýkoliv druh brzd.

 

Pokud máme ráfkové brzdy, zkontrolujeme, zda brzdové špalíky dosedají přesně na ráfek a neškrtají o pláště, zda opotřebení brzdových špalíků nevolá po jejich výměně a jestli brzdové lanko není nikde narušené ani se netřepí.

 

U mechanických kotoučových brzd zkontrolujeme celistvost lanka (stejně jako u brzd ráfkových), opotřebení brzdových destiček a při eventuálním škrtání kotouče je třeba brzdu vyladit tak, aby k němu nedocházelo. U hydraulických brzd zkontrolujeme celistvost hadiček (i mírně poškozené by při intenzívním brzdění mohly selhat) a opotřebení či škrtání jako u mechanických kotoučovek.

 

Uchycení kol ve vidlicích

Kola musí být ve vidlicích uchycena pevně, rychloupínací mechanismus však musí jít povolit bez nadměrného úsilí. Páčka rychloupínacího mechanismu by měla být na levé straně a přichycena k vidlici. Zkontrolujeme nejen dotažení páček, ale také zkusmo udeříme shora do kola, abychom si ověřili, že je do rychloupínacíhoho mechanismu zasazeno správně a po cestě nám nevypadne.


Funkce řazení

Řazení musí fungovat plynule, řetěz nesmí poskakovat mezi jednotlivými pastorky nebo padat při zařazení největšího nebo nejmenšího pastorku nebo převodníku.

 

Ostatní

Dobrý pocit z výletu může zkazit i vrzající a skřípající řetěz nebo špatně nastavené sedlo. Pokud se chystáme na delší výlet a hrozí deštivé počasí, je dobré nasadit na kolo blatníky. Nevypadají sice na kole zrovna „závodnicky“, ale v případě mokra oceníme, že nám bláto nestříká do obličeje ani nám nezdobí záda.

 

Pokud se na opravu některých závad necítíme, je lepší předat kolo odbornému servisu. Výlet dokáže zkazit i zdánlivě banální maličkost.

 

Co s sebou na celodenní výlet?

Hustilku – musí pasovat na ventilky, jež na svém kole máme, případně musíme být vybaveni redukcí

Náhradní duši – rozměr musí odpovídat našemu kolu

Lepení na duše + montážní páky na sundání plášťů

Základní nářadí – multiklíč vybavený potřebnými inbusy a ostatním potřebným nářadím + nýtovačku na řetěz

Stahovací lepicí pásku

Základní lékárničku pro ošetření případných drobných poranění (náplasti, dezinfekci)

Jídlo a pití, peníze, kartičku zdravotní pojišťovny, mobilní telefon, průkaz totožnosti