Proso, aneb Cimrmanův návrat: Proč si ředitel Českého národního symfonického orchestru mailoval s největším českým géniem | Reflex.cz
reklama
nahoru

Proso, aneb Cimrmanův návrat: Proč si ředitel Českého národního symfonického orchestru mailoval s největším českým géniem

Viliam Buchert12. července 2013 • 12:31
Proso, aneb Cimrmanův návrat: Proč si ředitel Českého národního symfonického orchestru mailoval s největším českým géniem
• foto: 
Pavla Černá

Když v lednu letošního roku obdržel Jan Hasenöhrl, ředitel a zakladatel Českého národního symfonického orchestru, objemnější obálku formátu A4, nechtěl ji původně převzít. Nehodlal platit něco, co si neobjednal. Pak ale neodolal. Rozhodlo jméno odesílatele, které bylo ztvárněno kostrbatým písmem. Byl to národní hrdina - Jára Cimrman.

reklama

Samozřejmě i Hasenöhrl se domníval, že se jedná o nějaký žertík některého z jeho přátel či známých. Tipoval to na svého fagotistu Milana Sládka, který již před časem přišel s nápadem, uvést zapomenutou operetu Proso. O to větší byl šok, když obálku otevřel…

„Dávám Vám svolení použít má umělecká díla z operety Proso. Podmínky jsou dvě: Dílo odehrajete přesně v den letního slunovratu a místem konání musí být má milovaná Praha, v žádném případě se má díla nesmí hrát premiérově v nenáviděné Vídni.“ Podpis Jára Cimrman. Připojen byl také email: cimrman@seznam.cz. Cimrman je obrovským českým vlastencem a právě proto nepoužil službu gmail od amerického Googlu, ale Seznam. A že tento údajně dávno zemřelý velikán používá e-mail? Nic překvapujícího, protože je známo, že vynálezcem internetu je právě on a ve virtuálním světě se pohybuje dlouho.

Za letního slunovratu

Ředitel a trumpetista Hasenöhrl kdysi viděl v Divadle Járy Cimrmana známou divadelní hru Hospoda Na mýtince, jejímiž autory jsou Zdeněk Svěrák a Ladislav Smoljak, proto věděl, že fragment z Prosa je její součástí. Napsal tedy jen z legrace na přiložený mail a Cimrmanovi vysvětlil, že 21. června 2013, přesně na dobu letního slunovratu, má jeho orchestr naplánován koncert, jehož hvězdou bude mexický tenorista David Lomelí. Myslel si, že tím byl vtípek vyřešen. Jenže dvacet minut od odeslání mailu dostat rozhořčenou odpověď (skládala se z třiceti dvou sprostých slov), kterou ale doprovázela další nabídka. Ať tedy ČNSO odehraje Proso co nejblíže ode dne letního slunovratu. Jana Hasenöhrla začala hra s neznámým umanutým člověkem, který se podepisoval jako Cimrman, bavit, tak mu vysvětlil, že další vystoupení se koná 23. června, ale to je pojaté jako oslava 80. narozenin dirigenta Libora Peška, kterému zazpívá i Dagmar Pecková.

Hasenöhrl se ale přepočítal. Cimrman se ukázal i jako velký znalec současného umění. Ani ne za deset minut dorazil další e-mail. Stálo v něm: „Pokud zajistíte, aby moje Proso dirigoval Libor Pešek, dovoluji Vám vybrat jiný termín. Splňte ale moji dávnou podmínku, že toto dílo lze uvádět pouze na prahu soumraku.“

Ředitel Českého národního symfonického orchestru tehdy pochopil, že má jedinečnou možnost, jak uvést ve světové premiéře operetu Proso. Termín se našel na červenec a dle přání autora bylo zahájení koncertu kvůli letnímu času posunuto z tradiční 19. hodiny na hodinu dvacátou.

Na pomoc přichází

Svěrák Původně bylo Cimrmanovo dílo dlouhé sedm hodin a on jim obeslal před 120 lety soutěž o nejlepší operetu, která měla zaznít při zahájení slavného vídeňského „Riesenradu“. Díky své jediné záporné vlastnosti, drobnému škudlilství, Cimrman nepodal zásilku s partiturou doporučeně, což tehdy umožnilo Franzi Lehárovi, Johannu Strassovi, Oskaru Nedbalovi a dalším členům poroty, aby si tuto operetní fresku rozebrali. Tento popis už známe z Hospody Na mýtince. Aby Jan Hasenöhrl situaci dokázal vyřešit, požádal o pomoc jednoho z autorů hry, Zdeňka Svěráka. Ke svému překvapení, ten souhlasil, ale zatím trvá na tom, že Proso bude provedeno pouze jednou. Ale zazní v Praze ve světové premiéře pod jménem svého pravého tvůrce. I když zazní skladby Strausse, Lehára, Nedbala, ale i Rudolfa Piskáčka či Eduarda Künnekeho.

Součástí koncertu bude seminář v zcela cimrmanovském stylu, jak jej známe z divadelního představení Hospoda Na mýtince. Ale naši přední cimrmanologové budou chvílemi i součástí symfonického orchestru. Zdeněk Svěrák bude hrát pár tónů na violoncello, podobně jako ve filmu Kolja. Miloň Čepelka bude zpívat jako tenor buffo. Petr Brukner zahraje na činely a Robert Bárta na housle. Přenos koncertu bude také přenášen i v 50 kinech, což zajišťuje oscarový režisér Jan Svěrák.

„Přijďte, protože jsme slíbili, že už se to nikdy nebude opakovat,“ říká k samotnému uvedení Prosa Zdeněk Svěrák. Zda má pravdu, nikdo neví. A co na světovou premiéru říká, samotný Jára Cimrman, kterému bylo dílo kdysi zcela rozkradeno, není známo. Když mu Jan Hasenöhrl potvrdil konečný datum koncertu a pozval ho do Prahy, začaly se maily s adresou cimrman@seznam.cz vracet jako nedoručitelné. Dá se ale předpokládat, že Cimrman navštíví koncert inkognito. Ředitel ČNSO má jen obavy, že by se mohl chtít chopit přímo v průběhu premiéry dirigentské taktovky, pokud nebude spokojený s úrovní produkce. A tím si můžeme být téměř jisti…

Proso, opereta Járy Cimrmana (koncertní provedení). Festival Prague Proms. Smetanova síň Obecního domu, sobota 13. července, ve 20 hodin. Český národní symfonický orchestr diriguje Libor Pešek.

 





Diskuse ke článku

 

reklama
Nejčtenější komentáře
INFO.CZ
E15
Nejčtenější
Komentáře
reklama