Na České dráhy neútočíme. Šéf Leo Express Leoš Novotný odpovídal čtenářům Reflexu | Reflex.cz
reklama
nahoru

Na České dráhy neútočíme. Šéf Leo Express Leoš Novotný odpovídal čtenářům Reflexu

Jaroslav Plesl18. prosince 2012 • 06:00
Na České dráhy neútočíme. Šéf Leo Express Leoš Novotný odpovídal čtenářům Reflexu
Leoš Novotný
• foto: 
Nguyen Phuong Thao

Sedmadvacetiletý podnikatel Leoš Novotný mladší řídí dopravní firmu LEO Express, která provozuje osobní vlakovou dopravu na trati Praha-Ostrava-Praha. Vystudoval ekonomii a finance v Británii, mluví několika světovými jazyky, ale lze si jen těžko představit, že by zažil tak raketový start do světa byznysu, kdyby jeho otec nebyl spolumajitelem potravinářské firmy Hamé.

reklama

 

V roce 2008, krátce před vypuknutím finanční krize, prodal Novotný a jeho dva společníci Hamé Islanďanům za 4,5 miliardy korun. To je slušný starovní kapitál, o nějž se Novotný starší podělil se synem. 

 

O tom ostatně svědčí i fakt, že je otec Novotný předsedou dozorčí rady akciové společnosti LEO Experss, takže si evidentně hlídá svou investici.

 

Přesto je Leoš Novotný představitelem nové generace českých byznysmenů. jeho firma před několka dny prodala dluhopisy za 100 milionů korun a získané peníze chce využít na nákup dalších vlaků. V plánu má totiž obsazení dalších tratí v České republice.

 

Vedle Radima Jančury je tak dnes Leoš Novotný mladší nejviditelnějším podnikatelem v oboru osobní vlakové přepravy. A společně se vymezují proti státním Českým drahám.

 

Online rozhovor s Leošem Novotným

Vit, 18. prosince 2012 • 16:29
Dobrý den, kde prosím mohu získat info o dluhopisech, resp. je zakoupit.
Dobrý den, veškeré informace o našich dluhopisech jsou k dispozici na www.leoexpressproinvestory.cz. Jinak děkuji vám i ostatním za otázky a omlouvám se těm, na jejichž dotazy jsem nestihl odpovědět. Přeji krásné Vánoce a vše dobré do nového roku 2013.
šprotík, 18. prosince 2012 • 16:23
dva dotazy: dokud jste nevyjeli, váš vztah k ČD byl v klidu. teď jste vyjeli, obsazenost nic moc /na hlaváku jsem denně/ a tak útočíte na ČD stejně jako nešťastník Jančura. vy nevidíte ten rozdíl mezi ČD 2009 a 2012? druhý dotaz: mluvil jste o nutnosti tratě podél D , jako v SRN. Souhlasím -zkusil byste načrtnout, kolik by to stálo a zda by to šlo financovat soukromě a pak pronajímat zájemcům / a že by jich bylo../? díky
Dobrý den, my na ČD neútočíme, jen se snažíme věcně argumentovat a vysvětlit, že by pro stát bylo výhodnější a ušetřil by, kdyby přestal dotovat páteřní dálkové železniční trasy v Česku a nechal na nich konkurovat soukromé dopravce. Ti by bez nároku na peníze od státu dokázali poskytovat minimálně stejně kvalitní služby, jako jsou cestující zvyklí využívat dosud, a troufnu si říci, že i daleko lepší. Podívejte se na to, jak na trase Praha-Ostrava vzrostla kvalita služeb s nástupem konkurence a jak se snížily ceny jízdenek. I díky tomu se ČD mezi lety 2009 a 2012 někam posunuly, bez konkurenčního tlaku by to nešlo. A k naší obsazenosti, je předčasné to zatím hodnotit, ale já jsem zatím spokojen. Přestože zatím nemáme nasazeny všechny spoje, už jsme některé spoje dokázaly pravidelně vyprodat, například v pátek a v neděli, a zájem cestujících stále roste.
Pavel Plicka, 18. prosince 2012 • 16:06
Dobrý den, vzhledem k věku a rodinnému zázemí jste max.využil příležitosti a tomu fandím. Mám jen jednu otázku. Nemáte v plánu prodloužit v budoucnosti službu Praha - Vídeň ne přes Brno ale naopak Olomouc,Přerov,St.město,Břeclav. Vídeň . ? Děkuji P.Plicka
Dobrý den, děkuji. Ještě zvažujeme různé varianty a také trasa přes Otrokovice a Staré Město je ve hře. :-)
Tomáš Walek, 18. prosince 2012 • 16:02
Dobrý den, pane Novotný, kolik hodin denně spíte? Nelitujete, že se díky Vaší práci nemůžete např. tak často chodit bavit jako Vaši vrstevníci?
Dobrý den, spím docela dobře a myslím i vydatně, takových standardních 7-8 hodin. Teď je to samozřejmě trochu náročnější, protože jsme stále na začátku našeho vlakového provozu, ale snažím se myslet i na něco jiného než na práci, hraju například badminton. je to totiž běh na dlouhou trať a tělo potřebuje i odpočinek. Takže i zábavu si občas dopřeji, i když času obecně moc není. Ale obávám se, že v tomto jsem na tom podobně, jako mí vrstevníci, řekněte mi, kdo má dneska čas?
Pavel, 18. prosince 2012 • 15:54
Dobrý den pane Novotný, jaké další trati a v jakém časovém horizontu má v plánu obsadit vaše společnost ? Jaká je dle Vašeho názoru nejsilnější stránka společnosti Leo Express? Děkuji
Dobrý den, viz i mé předchozí odpovědi, nyní se soustředíme na provoz na naší první trati Praha-Ostrava, zvažujeme vstup i na další trasy, jako je Praha-České Budějovice, Praha-Brno-Vídeň nebo Praha-Ústí nad Labem. Náš vstup na tyto trasy je otázka minimálně dalších 2-3 let, protože nejprve musíme nechat vyrobit nové vlaky na tyto trasy. A nejsilnější stránka LEO Express? Kromě nových moderních a úsporných vlaků asi lidé, náš tým, od stevardů, přes strojvedoucí až po management. Jsem rád, že jsou v LEO Express, že mají chuť stále něco nového vymýšlet a své práci se věnuji na více než 100 %. Za to jim děkuji.
Bohumil Pokorný, 18. prosince 2012 • 15:47
Dokážete, že jako soukromá společnost umíte provozovat rychlíky do míst, kam se dnes cestující veřejnou dopravou dostane jen s velkými obtížemi a kam je to dle tvrzení odborníků ekonomický nesmysl? Např. linku Praha - Příbram - Sušice, kde je volný trh?
Hezký den, nechceme si nic dokazovat, to bychom i velmi rychle skončili. Jdeme metodou postupných kroků, čili nejdříve první trasa Praha-Ostrava, pak další dálkové trasy v Česku popř. zahraničí, ale počítáme i s tím, že se budeme v budoucnu hlásit třeba do tendrů na provozování dopravy v regionech, které budou vyhlašovat jednotlivé kraje. A my musíme uvažovat ekonomicky, kdybychom nezvažovali všechny aspekty, tak bychom třeba začali provozovat i vámi zmíněnou linku, ale protože se jako soukromá firma nemůžeme spoléhat na pomoc státu, tak bychom pak i velmi rychle skončili.
Iveta, 18. prosince 2012 • 15:43
Dobrý den, pane Novotný, když porovnám vaši nabídku s konkurencí, vychází mi, že mnohdy je vaše jízdné levnější anebo stejné jako má ve svých vlacích pan Jančura. Chtěl jsem se zeptat, zda i přesto dosahujete zisku? Pan Jančura někde myslím říkal, že musí mít obsazenost vlaku přes 90%, aby zisku dosahoval, jak je tomu u vás?
Dobrý den, máme koncept pohyblivých cen, tj. u nás si vlastně může každý svou cenu vybrat, čím dříve si objedná, tím levněji pojede, a výhodnější ceny nabízíme i mimo špičku. Takže někdy jsme levnější než konkurence, někdy ne. My primárně nechceme soupeřit výší cen, ale kvalitou služeb. Máme výhodu, že díky našim úsporným soupravám můžeme výrazně ušetřit na cenách elektřiny a poplatcích za užití železniční dopravní cesty, takže máme i výrazně nižší náklady na provoz než konkurence a k tomu, abychom nebyli ve ztrátě, nám stačí obsadit výrazně menší část každého vlaku, než musí jiní dopravci - je to výrazně méně, než 90 %.
Ondřej Kučera, 18. prosince 2012 • 15:22
Odpověděli jste mi nedávno z vašeho twitter účtu, že někdy na jaře sveze Leo Express první cestující sem, na lidnatý ale (politiky i dopravci) tolik opomíjený sever. Konkrétně z Prahy do Chomutova. Můžete již o této plánované trase prozradit nějaké podrobnosti? Díky a ať se daří.
Je pravda, že máme v jízdním řádu zarezervovanou trasu Praha-Ústí n.l.-Chomutov, ještě to ale není definitivní a zvažujeme pro a proti. Každopádně nejdříve si musíme vyhodnotit náš provoz na naší první trase mezi Prahou a Ostravou a pak můžeme zvažovat expanzi na další trasy.
Míšaa, 18. prosince 2012 • 15:20
Milý Leoši, nemám na Vás žádný dotaz, jen Vám chci popřát hodně štěstí a ať se Vám daří! Vaše vlaky vypadají krásně. Škoda, že bydlím tak "v háji", kde asi ještě dlouho nepojedou :-) Vlastně mě napadla otázka - jste zadaný? Viděla jsem Vás před pár dny v televizi, a musím říct, že jste velký fešák a sympaťák :-) mějte se moc hezky, veselé Vánoce a hodně úspěchů v novém roce.
Díky, také přeji krásné Vánoce a samé nej v novém roce. :-)
Mirek Šácha, 18. prosince 2012 • 15:19
Které další tratě a v jakém časovém horizontu hodlá vaše společnost začít provozovat?
Hezký den, velmi reálně uvažujeme o dálkové dopravě na trasách Praha-Brno-Vídeň, Praha-České Budějovice nebo Praha-Ústí nad Labem. Ještě ale situaci analyzujeme, každopádně nyní finišujeme v jednání s dodavateli o tom, jaké nové vlaky bychom na tyto trasy koupili. Výroba takového vlaku trvá minimálně rok a půl, čili se bavíme o časovém horizontu nejdříve za zhruba 2-3 roky. Každopádně i když se nyní soustředíme na provoz na naší první trase mezi Prahou a Ostravou, provoz na těchto dalších trasách chceme rozjet co nejdříve.
Aleš Stuchlík, 18. prosince 2012 • 15:03
Vaše vlaky byly vyrobeny v Polsku a tomu taky odpovídá jejich poruchovost a nízká spolehlivost. Není vychloubání se "švýcarskou kvalitou" klamavá reklama?
Díky za dotaz. Ty vlaky zkrátka byly vyrobeny a dodány švýcarskou firmou Stadler, to je nesporné. To, že jejich menší část byla dokončena v polském závodě této švýcarské firmy, která plně kontroluje a odpovídá za celý proces výroby, je věc druhá. Jinak se naše vlaky rodily v několika švýcarských závodech, např. v Bussnangu (vlakové skříně, nebo ve Winterthuru (podvozky). Navíc, o škodovkách vyrobených v Rusku také nikdo neříká, že jsou to ruská auta. Podstatné dnes je, kdo věci řídí a kontroluje celý proces, ne na území kterého státu daná věc vzniká.
Radek, 18. prosince 2012 • 14:56
Kdypak Vám ty vlaky zacnou jezdit? Stále odkladate spuštění pravidelného provozu, vlaky se Vám stale kazi.
V pravidelném provozu dle jízdního řádu už jezdíme a jezdit nepřestaneme, máme celkem 8 spojů denně a jakmile budou připraveny zbylé jednotky, přidáme také další spoje na celkových 16. Odhaduji, že se nám to podaří na začátku příštího roku. A k tomu kažení - jsou to jen provozní technické problémy, které se objevily u některých souprav, nejsou nijak zásadní a s něčím podobným se potýkají všechny nové vlaky. Navíc se týkají těch souprav, které nevozí cestující. Na plné přípravě těchto zbylých souprav pracujeme ve spolupráci s jejich dodavatelem firmou Stadler, která nám garantuje jejich plnou provozuschopnost. Až budou připraveny, což bude předpokládám nejpozději na začátku roku, nasadíme je do provozu a přidáme pak i zbývající spoje.
Stanislav, 18. prosince 2012 • 14:31
Dobrý den, zajímalo by mě jaký architekt, či designér je autorem podoby interiéru ve vlacích Leo Express. Sice vypadá hodně pěkně, ale osobně se mi vííce líbí interiér ve vlacích rakouského soukromého dopravce, který provozuje podobný projekt na trati Vídeň - Linec. Děkuji za odpověď.
Dobrý den, autorem designu interiéru a exteriéru našich souprav je velký renomovaný a zkušený designér Jiří Španihel. Zlatočerné barevné ladění našich vlaků jsme zvolili záměrně, chceme se odlišovat a podařilo se nám i v tomto vzbudit ohlas, za což jsme rádi. Z různých anket i osobních setkání vyvozuji, že se většině lidí design našich souprav líbí, právě mimo jiné pro svou modernost a neobvyklost. Design je do značné míry subjektivní záležitost a rozhodně na tom nestavíme naše podnikání, jednoznačnou prioritu mám kvalita poskytovaných služeb, nicméně design je příjemný bonus.
Jan, 18. prosince 2012 • 14:25
Vážený pane Novotný, budete ve vlacích Leo Expressu nějak rozšiřovat nabídku občerstvení, jako například teplá jídla? Pokud ano, kdy k tomu dojde? Děkuji a zdravím.
Hezký den, ano, nabídku občerstvení v našich spojích se chystáme inovovat i podle toho, co si přejí naši zákazníci. Nyní jsme například přidali nabídku vína, budeme chtít nabídnout další teplá jídla, stále promýšlíme a zkoušíme něco nového. Větší změny ale čekejte až po Novém roce, kdy si vyhodnotíme začátek našeho provozu.
Milouš Dluhoš OSTRAVA, 18. prosince 2012 • 14:20
Byli by jste ochotni složit roční kauci 100 mil.korun ročně pro případ,že vaše vlaky nepojedou a vzájemně si uznáte jízdenky?Jinak by vaše vlaky nemusely jezdit záměrně, ale vlaky ČD vaše pasažéry odvezou spolehlivě.
Hezký den, to bychom byli sami proti sobě, kdybychom nenechali naše vlaky jezdit. My se určitě na uznávání jízdenek s dalšími dopravci domluvit chceme, bude záležet na tom, jak se podaří dohodnout podmínky propojení našich rezervačních systémů a postup vzájemných kompenzací.
Milouš Dluhoš OSTRAVA, 18. prosince 2012 • 14:18
Pane Novotný,čest vaši snaze, ale kdyby Vám min.dopravy a ČD. ůčtovalo veškeré náklady,které vznikají vaší přepravou po železnici ,byl by váš zisk nulový.Nyní těžíte jen z nevyjasněných a neošetřenýchn, nebo záměrně nahrávajících aspektů. Po Vaší debatě v televizi jste u mě spadli z lopatky. Najít si strojvedoucí , vlakový personál, vlakovou soupravu problém není,ale je problém celospolečenský, že chcete jezdit po tratích na kterých se ČD částečně finančně hojí ziskem. Přiberte si také část kozích drah,nebo na ně přispějte a jste v kelu. I tak přeji ůspěch,ale fér!
Hezký den, děkuji za přání. Především, LEO Express nežije z veřejných peněz, co nezískáme od našich zákazníků, to nemáme, a když nebudou naši zákazníci spokojeni, tak se nemůžeme spoléhat na nějakou pomoc státu. Takže je v našem co nejvlastnějším zájmu, aby naše služby byly co nejlepší. Navíc proti národnímu dopravci máme velkou výhodu v tom, že máme mnohem nižší náklady, takže můžeme nabídnout i výhodnější podmínky státu a krajům, které budou v budoucnu vypisovat tendry na provozování i regionální dopravy. Stát i kraje tak díky tomu ušetří. Takže my hrajeme fér, naprosto férově se snažíme nabídnout co nejlepší služby za daných podmínek a v budoucnu se ukáže, kdo je lepší.
jan vítek, 18. prosince 2012 • 14:00
s kolika vlaky začínáte?
Hezký den, máme zatím celkem 5 nových souprav a nyní jednáme o koupi dalších 10.
m.š., 18. prosince 2012 • 13:43
Vážený pane Novotný, zajímalo by mě, jak často jste jezdil vlaky ČD, že o nich máte takový přehled a jste schopný jim konkurovat? Na trati Praha - Pardubice jezdím osobním vlakem. Rychlíky u nás v obci nestaví. Od změny jizních řádů se mi cesta protáhla o 10 minut. ,,Můj osobák" totiž musí pouštět poloprázdné vlaky jak vaše, tak Regio Jetu a i vlaky ČD. Hodláte někdy začít myslet i obyčené lidi z obyčejným osobáků a ulehčit cestu i jim?
Dobrý den, troufnu si říci, že s vlaky ČD mám docela dost zkušeností, jezdil jsem s nimi například několik let do školy a také v současné době častokrát využívám služeb konkurence, abych se seznámil se službami, které nabízí, a mohl nabídnout lepší. A kvůli našim spojům určitě více nestojíte. Musíte vzít v úvahu to, že i díky rozvoji dálkové železniční dopravy se investovalo do zlepšení kvality infrastruktury na dané trase a tuto infrastrukturu využívají i osobní vlaky včetně vašich spojů. Takže jestliže někde čekáte 10 minut na rychlík, tak zase jinde můžete jet rychleji, než dříve. Je ostatně na státní Správě železniční dopravní cesty, aby správně a co nejefektivněji složila celý jízdní řád, kdyby nebyla na trase kapacita, jistě by nám ji neposkytli. My máme zájem na rozvoji železniční dopravy obecně a v budoucnu určitě budeme vážně uvažovat o provozování osobní železniční dopravy i v jednotlivých regionech.
dorda miroslav, 18. prosince 2012 • 13:33
jste si jistý že vaše vlaky vydržím,myslím rychlost a vzdálenost praha ostrava,nerozsype se nám to,mám obavy,že tyto vlaky nevydrží já vá m držím palce.a co servis bude dobrý,
Díky za dotaz, já v to nejen věřím, ale i vím, že naše vlaky nám i cestujícím poskytnou skvělou službu. Pouze bude ještě chvilku trvat, než je stoprocentně vyladíme, spolupracujeme na tom s jejich dodavatelem Stadler, který odpovídá za jejich provozuschopnost. Na výrobě těchto nových souprav se podílely přední tuzemské i zahraniční firmy a já jsem byl mnohokrát svědkem toho, s jakou důkladností byly připravovány. Naše soupravy jsou jako víno, čím budou starší, myšleno zajetější, tím budou kvalitnější a naše služby také.
Lucky, 18. prosince 2012 • 13:26
Zdravím Leoši, počítáte i s variantou, že by se vám na Ostravě nepovedlo prosadit a soupravy by šli na jinou trať někde v republice, kde by byl potenciál? I když jsou omezeny napájecí soustavou.
Zdravím i vás, máme samozřejmě různé varianty dalšího rozvoje, ale já jsem si jistý, že na naší první trase uspějeme. Máme co nabídnout a na vylepšení našich služeb neustále pracujeme, věřím, že to cestující ocení. Chystáme třeba novou inovovanou podobu našeho rezervačního systému. I na další trasy v Česku se ale chystáme, třeba na trasu Praha-Brno, nebo Praha-Ústí nad Labem. Máme i výhodu, že naše soupravy lze vzájemně spojovat, takže můžeme i znásobit kapacitu daného spoje.
Tomáš Bartl, 18. prosince 2012 • 13:20
Nedávno jsem od Vás nabídku na koupi dluhopisů s výnosem tuším 7,5%. Proč financujete rozjezd společnosti dluhem a ne hlavně přes equity? Není to znak toho, že se Vám nepodařilo sehnat silného investora, který by věřil Vašemu projektu a finančně ho podpořil? Děkuji.
Dobrý den, naše nabídka dluhopisů ale primárně nesouvisí s rozjezdem společnosti. Rozjezd LEO Express máme plně zafinancován, zejména z bankovních úvěrů a vlastního kapitálu. Dluhopisy jsme nabídli proto, že je to efektivní cesta, jak najít zdroje na další rozvoj naší firmy, chceme koupit další nové vlaky a začít provozovat dopravu na dalších trasách. Ale s využitím equity samozřejmě v dalším rozvoji také počítáme, zanedlouho nás posílí jeden minoritní akcionář a vedeme nadějná jednání s několika dalšími investory. Zároveň platí, že já osobně si chci udržet kontrolu nad LEO Express.
Petr K., 18. prosince 2012 • 13:13
Dobrý den pane Novotný, vážím si Vás a chci se Vás zeptat, zda jste přemýšlel o potenciálu tzv. "zrušených" tratí (tratí, kde je dnes zastavena osobní doprava) a jestli byste se nepokusil spočítat projekt obnovení osobní železniční dopravy na některé z lokálních tratí. Z Vašeho postoje zatím chápu, že Vám jde o železniční alternativu k silnici, že vidíte v železnici velký potenciál a že je zkrátka ta železnice lepší či atraktivní... Předem děkuji za odpověď.
Hezký den Vám i dalším čtenářům. K vašemu dotazu - primárně se nyní soustředíme na rozjezd naší první dálkové trasy mezi Prahou a Ostravou, pak přijdou na řadu další dálkové trasy v Česku a zahraničí. Ale perspektivně zájem i o regionální dopravu máme, chceme se hlásit do tendrů, které jistě budou v budoucnu vyhlašovat jednotlivé kraje. Vždy nám to ale musí ekonomicky vycházet, nemůžeme si dovolit provozovat ztrátové spoje,pak vám totiž chybí prostředky na další rozvoj služeb zákazníkům a je to vidět. A co se týká vyloženě lokálních tratí, tak platí výše uvedené. O provozu na lokálních trasách zatím neuvažujeme, jdeme metodou postupných kroků.



Klíčová slova: rxrxjaroslavplesl



Diskuse ke článku

 

reklama
Nejčtenější komentáře
INFO.CZ
E15
Nejčtenější
Komentáře
reklama