Panenka | Reflex.cz
reklama
nahoru

Panenka

Miloš Čermák25. února 2010 • 12:49
Panenka
foto: EPA

Přijde maminka s dcerou do obchodu s hračkami a ptá se prodavače, jaké mají na skladě panenky Barbie a kolik stojí. "Máme Barbie Hospodyňku za 19 dolarů, Kosmonautku za 19 dolarů, Manažerku za 19 dolarů ... a pak je tu jedna Rozvedená za 269 dolarů," odpoví prodavač.

reklama

Žena se samozřejmě diví, proč je zrovna Rozvedená tak drahá. "Protože s ní dostanete ještě Kenův dům, Kenovo auto a Kenovu jachtu, madam!" Tenhle vtip ke mně doputoval v rámci debat (povětšině rovněž žertovných), které se v sociálních sítích vedou o významném faktu, že firma Mattel představila novou panenku Barbie, a to Počítačovou inženýrku.

Počítačová inženýrka je v pořadí 126. profesí, kterou firma představila. Mimochodem, deník New York Times připomíná, že je to osmnáct let poté, co Mattel řešil problémy se svou mluvící Barbie. Ta říkala spoustu naprogramovaných hloupostí, mimo jiné i to, že "hodiny matiky jsou fakt těžké". Po protestech ženských organizací tuto větu firma z repertoáru blonďaté krasavice odstranila.

ArchívArchív

No vida, matika jí možná nešla, ale teď je z ní i tak specialistka na počítače. Objevují se hlasy, že to trvalo příliš dlouho, vždyť kromě zjevných ženských profesí (zdravotní sestra, letuška či učitelka) byla Barbie například už i kosmonautkou, mariňačkou, hasičkou či prezidentkou. Ale lépe pozdě než nikdy, argumentují pragmatici. Zůstala štíhlá postava a samozřejmě blond vlasy, přibyl růžový notebook, růžové brýle a růžové hands-free v uchu. Růžovou barvu najdeme i na tričku, jež má technopotisk.

Firma tentokrát neponechala nic náhodě a styling mladé inženýrky před uvedením na trh konzultovala s odborníky i feministkami. Konečnou podobu tak schválila jak Národní akademie pro inženýrství, tak Společnost inženýrek.

Ale co organizace mužů? Počkejte ... vždyť ty vlastně žádné neexistují. Ale měly by se ozvat! Zatímco "počítačová" Barbie vypadá skvěle a moderně, jsou "inženýři" v pánském provedení zobrazováni se všemi klišé, na něž si lze vzpomenout.

Buď moc tlustí (to ze špatné diety složené jen z koly a krabicové pizzy), nebo moc hubení (to proto, že nejedí vůbec), každopádně však s odmódněnými brýlemi, v podivném oblečení (nejčastěji zastydlá osmdesátá léta) a s nemytými vlasy. Stačí se podívat na seriály jako Ajťáci nebo Big Bang Theory. Jasně, jsou to sympaťáci, ale zároveň magoři.

Dluh má ovšem i firma Mattel. Ta partnera Barbie uvedla na trh coby představitele řady profesí, mimo jiné jako herce, pilota, vzpěrače nebo módního stylistu, ale ještě nikoliv jako programátora nebo počítačového experta. Vlastně když se podíváme na seznam Kenových profesí, nedělal tenhle podivný chlapík vlastně ještě nic pořádného. Bůhví, jestli vůbec něco vydělává. Možná i ta rozvedená Barbie z úvodního vtipu bude nakonec za pakatel.

NOTEBOOK MILOŠE ČERMÁKA



Klíčová slova:



reklama
Nejčtenější komentáře
INFO.CZ
E15
Nejčtenější
Komentáře
reklama