Zajímavosti

bar
25. února 201607:09
Vědci potvrdili příbuznost mezi lidmi ze Sibiře a Indiány
foto: Pixabay

Po více než století spekulací potvrdila mezinárodní skupina genetiků příbuznost mezi Aztéky, Inky a dalšími indiánskými kmeny na území Severní i Jižní Ameriky a lidmi z oblasti Altaje, což je sibiřský region, který sousedí s Čínou a Mongolskem.

Vědci dlouho tušili, že spojení mezí Indiány a lidmi z Altaje existuje. Podle této teorie migrovali lidi ze Sibiře přes Čukotku a Aljašku do Severní Ameriky a dále dolů, až na jižní cíp kontinentu, do Ohňové země (Tierra del Fuego). Tvrdí to vědci v práci, o níž v úterý informoval web Russia Beyond The Headlines.

„Současná studie potvrzuje teorii, podle níž jsou altajští lidé blízkými příbuznými s Indiány. Máme nyní o tom jasné důkazy a nemá smysl se o tom dohadovat,“ říká Valerij Iljinskij, který spolupracoval na studii s jejím vedoucím Olegem Balanovským.

Ruští vědci analyzovali přes 25 000 vzorků DNA, přičemž se dívali na příbuznost, již lze odhalit pomocí chromozomu Y, který ukazuje příbuznost v mužské linii, nebo podle mitochondriální DNA, jež ukazuje příbuznost v ženské linii.

Kromě potvrzení teorie o migraci lidí z Altaje však vědci udělali další objev: „Kromě sibiřských předků Indiánů jsme také zjistili, že někteří Indiáni mají velice podobný genom domorodých Australanů a lidí z Melanésie v Tichomoří. To je překvapivý objev, protože Austrálie leží téměř na opačném konci planety,“ dodal Balanovskij.

Atmosféra ponurého sibiřského města na tajuplných fotografiích