Umíme předpovědět homosexualitu, tvrdí američtí vědci | Reflex.cz

Umíme předpovědět homosexualitu, tvrdí američtí vědci

ČTK, ref9. října 2015 • 10:00
Ilustrační foto
• foto:
Brandon Summers/boredpanda.com

Američtí vědci údajně objevili způsob, jak na základě genetické analýzy předpovědět homosexuální orientaci mužů. O poznatku, který podle agentury Reuters někteří genetici zpochybňují, informovali ve čtvrtek v americkém Baltimoru představitelé Americké společnosti pro humánní genetiku. Zevrubná studie prý bude následovat.

Svůj objev opírají vědci o metodu analýzy molekulárních markerů, které kontrolují funkce DNA. V praxi prověřovali výsledky analýzy studiem sedmatřiceti mužských dvojčat, přičemž v každém páru byl jeden jedinec heterosexuál a druhý gay. V dalším vzorku bylo deset dvojčat výhradně homosexuální orientace.

Ukázalo se prý, že homosexuální preferenci signalizuje přítomnost určitého epigenomu v devíti oblastech lidského genomu. Epigenom funguje jako "přepínač", který dokáže jisté geny v DNA vypnout nebo zapnout. Jistota předpovědi je údajně sedmdesátiprocentní.

Podle autorů výzkumu jde o vůbec první pokus předpovědět z DNA sexuální orientaci mužských jedinců. Genetici ale podle agentury Reuters varují, že jakékoli závěry jsou předčasné, protože vzorek dvojčat byl příliš malý. Jakmile se podobné výzkumy aplikují na větší množství lidí, často se spekulace nepotvrdí. Vědci tak očekávají rozsáhlejší výzkum.

ČTK, ref