Jak nepřijít o auto

Jak nepřijít o auto

Jak nepřijít o auto

Návštěva dětského diagnostického ústavu neboli pasťáku má svoje kouzlo. Člověk se ledacos dozví nejen o místní mládeži, ale třeba i o tom, že některé americké vynálezy slušně fungují i v Čechách. V pasťáku mě zajímalo, jak se kradou auta a jak si vůz před takovým nenechavcem zabezpečit...

Návštěva dětského diagnostického ústavu neboli pasťáku má svoje kouzlo. Člověk se ledacos dozví nejen o místní mládeži, ale třeba i o tom, že některé americké vynálezy slušně fungují i v Čechách.
V pasťáku mě zajímalo, jak se kradou auta a jak si vůz před takovým nenechavcem zabezpečit. Kluci mě ujistili, že moc možností není – na alarm většinou nikdo nereaguje a s nastartováním auta není problém. Svého vychovatele pak šokovali sdělením, že vyhodil pár tisíc za imobilizér úplně zbytečně. Jde snadno odemknout.
Něco ale funguje. Třeba zavřít auto do garáže, nechat v něm spát ostrého psa nebo ho zaparkovat přímo pod moderní kamerou napojenou na policii. Co ale dělat, když na garáž nemáte, zvíře trápit nechcete a kamery jsou od vašeho domu pekelně daleko? Jedním ze způsobů je například namontovat do auta satelitní či rádiový sledovací systém – taková auta kluci opravdu nemají rádi.
Kupodivu to přesně odpovídá výzkumům chicagského ekonoma Stevena Levitta. Podle údajů z USA tam právě hlavně díky podobnému systému zvanému Lojack klesl počet krádeží aut — zvýšení počtu Lojacků o jedno procento prý vedlo v amerických městech ke snížení krádeží aut o dvacet procent. Přestala se krást nejen auta s Lojackem, ale snížil se počet krádeží všech aut.
Proč? Zloději nevědí, ve kterém voze zařízení je, a navíc vynález vedl k odhalení mnoha dílen, kde se auta rozebírala na náhradní díly. Zloději tak mají těžší odbyt. Lojack přináší efekt všem, nejen těm, kteří si ho pořídili. Pokud není vidět, zloděj se nepřesune k jinému autu, ale raději jde ukrást něco jiného nebo si nechá zajít chuť úplně.
Jenže v Čechách je podobných zařízení zatím málo, a hlavně některé firmy se prostě u nových aut nenamáhají umístění vysílaček udávajících polohu měnit – takže jsou třeba vždy ve spoileru. Rada? Používat více podobné systémy, a především dbát na to, aby byly namontovány pokud možno na různých místech a nenápadně.



Práce Stevena Levitta a Iana Ayrese o Lojacku se dá stáhnout zde.


PROČ A JAK MARKA HUDEMY: JAK NEPŘIJÍT O AUTO - aktuálně v Reflexu č. 9/2008